Tuesday 26 April 2016

Tazkirah

Alhamdulillah.
Bersyukur pada Allah.
Terima kasih semua diatas perkongsian ilmunya.

Assalamualaikum.
Sekadar renungan bersama.

Pada suatu hari ketika kami sedang duduk disisi Rasulullah tiba tiba didatangi oleh lelaki yang mengenakan baju yang sangat putih dan berambut yang sangat hitam, yang tidak kelihatan seperti orang yang dari perjalanan jauh. Tidak ada siapa dari kalangan kami yang mengenalinya. Hingga dia duduk dihadapan Rasulullah, lalu menempelkan kedua lututnya kepada lutut Rasulullah lalu berkata:

Sebagaimana yang disampaikan oleh Rasulullah saw:

Dari Umar radhiallahuanhu berkata: Suatu hari ketika kami duduk duduk disisi Rasulullah saw tiba tiba datanglah seorang laki laki yang mengenakan baju yang sangat putih dan berambut sangat hitam, tidak nampak padanya bekas bekas perjalanan jauh dan tidak ada seorangpun diantara kami yang mengenalnya, hingga kemudian dia duduk dihadapan Rasulullah saw lalu menempelkan kedua lututnya kepada lutut Rasulullah saw seraya berkata:

Ya Muhammad beritahulah aku tentang islam?.

Maka bersabdalah Rasulullah saw: ISLAM adalah engkau bersaksi bahawa tiada adalah (Tuhan yang disembah) selain Allah, dan bahawa Nabi Muhammad adalah utusan Allah, engkau mendirikan solat, menunaikan zakat, puasa ramadhan dan pergi haji jika mampu.

Kemudian dia berkata: "Anda benar". Kami semua hairan, dia yang bertanya dia pula membenarkan. Kemudian dia bertanya lagi: Beritahukan aku tentang iman.

Lalu Rasulullah saw bersabda: Engkau beriman kepada Allah, malaikat malaikatNya, kitab kitabNya, rasul rasulNya, dan hari akhirat dan engkau beriman kepada takdir yang baik mahupun yang buruk.

Kemudian dia berkata: "Anda benar". Kemudian dia berkata lagi: Beritahukan aku tentang ihsan.

Lalu Rasulullah saw bersabda: IHSAN adalah engkau beribadah kepada Allah seakan akan engkau melihatnya, jika engkau tidak melihatnya maka Dia melihat engkau.

Kemudian dia berkata: Beritahukan aku tentang hari kiamat (bila kejadiannya).

Rasulullah saw bersabda: Yang ditanya tidak lebih tahu dari yang bertanya.

Dia berkata: Beritahukan aku tentang tanda tandanya.

Rasulullah saw bersabda: Jika seorang hamba melahirkan tuannya dan jika engkau melihat seorang bertelanjang kaki dan dada, miskin dan penggembala domba (kemudian) berlumba lumba meninggikan bangunannya.

Kemudian orang itu berlalu dan aku berdiam sebentar. Kemudian Rasulullah saw bertanya: Tahukah engkau siapa yang bertanya?.

Aku berkata: Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Kemudian Rasulullah saw bersabda:  Dia adalah Jibril yang datang kepada kalian (bermaksud) mengajarkan agama kalian...(Hadis Riwayat Muslim)....

Akhir kata, Wa alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh wamaghfiratuh waridhwaanuh kepada sahabat sahabat yang memberikan salam.

Terima kasih Ya Allah.

Aamiin Ya Allah..

ZAINI ZAKARIA..

No comments:

Post a Comment