Saturday 30 April 2016

agama

Setiap agama menyatakan bahawa Tuhan mereka adalah Tuhan yang Esa, yang Maha Kuasa yang hanya SATU. Fakta ini diberikan dalil melalui setiap kitab-kitab suci atau scripture ajaran mereka.
Islam :
Surah Al-Ikhlas 1-4
Katakanlah Allah itu SATU. Allah tempat bergantung. Tidak beranak dan tidak diperanakkan. Tiada sesuatupun yang dapat menyamainya.
Hindu :
Bhagavad-Gita 10:3/9:4
Seseorang mengenalku sebagai Yang Tidak Dilahirkan. Sebagai Yang Tidak Bermula. Yang Maha Berkuasa seluruh alam semesta (9:4) Aku berada di mana-mana di seluruh alam semesta dalam bentuk Ku yang tidak terwujud. Semua makhluk hidup berada di dalam diriku, tetapi Aku tidak berada di dalam mereka.
Kristian :
Isaiah 44:6
Thus said the LORD the King of Isreal and His redeemer the LORD of hosts; I (am) the first and I (am) the last; and besides me (there is) no God.
Yahudi
Deuteronomy 4:35,39
Unto thee it was shown, that thou mightest know the the LORD He is God; there is none else beside him
(39) know therefore this day and consider it in the heart, that the LORD he is GOD in heaven above and upon the earth beneath; there is none else.
Sikhsims (Sikh)
Guru Granth Sahib Ji, 1
God is One. He is Supreme Truth. He is creator, is without fear and without hate. He is immortal. He is neither born or does He die. By Guru’s grace shall He be met. Chant and Meditate on His Name. In the beginning, He was the truth. Throught the ages, He has been the truth. He is the Truth now and He shall be the Truth forever.
Tuan-tuan yang dikasihi,
Dalil di dalam kesemua kitab-kitab agama di atas menunjukkan bahawa Tuhan mereka adalah Tuhan yang Esa, yang Maha Kuasa yang hanya SATU. Dalil di atas ada 5 agama; Islam, Hindu, Kristian, Yahudi dan Sikh. Kalau 5 agama menyatakan Tuhan mereka SATU apakah bermakna sudah ada 5 Tuhan?
Apakah dalil dari kitab suci Islam Al Quran itu salah? Begitu juga dengan agama-agama lain. Apakah dalil mereka salah? Kalau salah siapa yang betul? Kalau betul bagaimana betulnya?
Like
Comment
Comments
Kedai Mejual Barangan Kesihatan Tetapi kitab agama lain media perantaraannya tidak sequdusnya alquran....alquran tu ialah wahyu...alquran dihantar kpd nabi muhammad s.a.w pun saya xtahu turunnya mcm mana....wallahualam...
LikeReply12 April at 04:28

No comments:

Post a Comment