Tuesday, 23 January 2018

kias roh

Apakah beza
NYAWA & JIWA
??

Nyawa untuk jasad semata mata, tetapi jiwalah yg mengerakan jasad, jasad tidak boleh mendengar walaupun ada telinga kerana yang mendengar itu jiwa. Kias la yg lain lagi. Nayawa menerima mati jiwa hidup selama lamanya    bincangjasad terkandung    - bayang1 roh sendiri               -pen2 roh yg mati              -kandungan pen(pendua)roh yg tak mengenal jasad                                      (kenderaan)tumpang(roh org mati yg tak mengenal jasad)3 nur muhamad          -  tangan4 nur allah                   - yg hidup gerakkan tangancth org mati- ada mata tak boleh lihat(tiada jiwa) - tiada roh -       org cacat- ada mata tak boleh lihat(tiada jiwa) - ada roh -      (  ada nyawa - tiada jiwa  )      


fb d

Bismillahirrahmanirrahim...
Selamat pagi..
Nak dijadikan satu cerita tadi saya telah tengok satu video rancangan pelawak terkenal iaitu
Mr.Bean@Dr.Rowan Atkinson dari 'You Tube' saya dapati dari 17 juta orang yang membuka untuk menonton video tersebut 50 ribu orang daripadanya telah meninggalkan tanda isyarat 'like' manakala didapati 8 ribu orang pula yang meninggalkan tanda isyarat 'dislike'.
Kemudian saya beralih pula untuk menonton video penyanyi Pop yang sangat terkenal iaitu Michael Jackson pada tajuk video tertulis 'Billie Jean' daripada 386 juta penonton saya dapati seramai 1 juta telah meletakkan tanda isyarat 'like' manakala 54 ribu meletakkan tanda isyarat 'dislike'.
Saya mula berfikir dan percaya memang benarlah hidup ini kita tidak mampu untuk membuatkan semua orang sukakan kita.Jika kita dipihak yang benar atau salah, berbuat baik atau jahat sebenarnya di dalam hidup ini tetap akan ada orang yang tidak suka apa saja yang kita buat.
Namun percayalah apabila kita baik dan apabila kita dipihak yang benar sejujurnya yang tidak suka itu cumalah segelintir sahaja oleh itu jangan pula kita berputus asa untuk berbuat baik.Seandainyalah seluruh isi dunia membenci sekalipun kepada kita percayalah, Allah tetap akan suka dan sayang. Jadi, pokok pangkalnya disini perkara yang betul untuk kita perbaikki ialah kita wajib matlamatkan supaya apa yang kita buat adalah semata-mata untuk membuatkan Allah suka itu yang terlebih afdhal.Inn shaa Allah...
AweSalik069
Rabu 24/01/2018
10.05/bangi

kias cerita

cerita luar
cerita dlm

cerita akhirat
cerita dunia

perihal
adam ,azazil(iblis),malaikat

firaun,musa,khaidir

Itulah makrifat yang sejati.

JALANKU,, BUKAN JALANMU...
JALAN DIA,, BUKAN JALAN MEREKA...
TETAPI KITA TETAP MENUJU
KE DESTINASI YANG SAMA..
________________________________________
Ada yang mendapatkan makrifat kepada tuhan melalui jalan akal..
Ada pula yang mendapatkan makrifat kepada tuhan melalui jalan sirr..
Ada juga yang mendapatkan makrifat kepada tuhan melalui jalan rasa..
________________________________________
Terserah saja walau apa jalan sekalipun yang kamu ikuti untuk sampai kepada tuhan..
Meski kamu mengatakan bahawa kamu itu tidak pernah berjalan sama sekali...
Itu juga merupakan sebuah perjalanan...
________________________________________
Sebaik-baik perjalanan itu;
Bermula kefahaman melalui akal...
Ditambah dengan keyakinan oleh rasa...
Akhirnya mendapatkan penyaksian dari sirr...
Itulah makrifat yang sejati.

Agama itu ibarat sangkar...

Agama itu ibarat sangkar...
________________________________________
Ada sangkar yang diperbuat dari emas...
Ada sangkar yang diperbuat dari perak...
Ada sangkar yang diperbuat dari berlian...
Semuanya sangkar yang indah dan cantik..
Dan setiap sangkar dihuni oleh seekor burung..
________________________________________
Burung dari sangkar perak, seumur hidupnya hanya berlegar di dalam sangkarnya, lalu mengatakan bahawa sangkarnya adalah yang paling baik di antara semua.. sedangkan dia belum pernah melihat sangkar emas..
Burung dari sangkar emas pula, seumur hidupnya hanya berlegar di dalam sangkarnya, lalu mengatakan bahawa sangkarnya adalah yang paling baik di antara semua.. sedangkan dia belum pernah melihat sangkar berlian..
Burung dari sangkar berlian juga, seumur hidupnya hanya berlegar di dalam sangkarnya, lalu mengatakan bahawa sangkarnya adalah yang paling baik di antara semua.. sedangkan dia belum pernah melihat sangkar emas dan perak..
________________________________________
Ada seekor burung yang lain.. burung ini pula, seumur hidupnya tidak pernah terkurung, dan bebas terbang ke mana-mana sahaja yang disukainya..
Apabila ditanya kepadanya, sangkar manakah yang terbaik? Dijawabnya "semua sangkar adalah baik, kerana menyelamatkan dan melindungi"
"Tapi aku lebih rela tinggal di luar sangkar, kerana aku faham dan sedar, walaupun aku berada di luar sangkar; bahawa yang Maha Melindungi itu, sentiasa sahaja bersama aku, walau di mana sahaja aku berada"

hi

Kau dengan jalan kau, aku dengan jalan aku.. Biarlah kita berbeza perjalanan, tetapi destinasi dan tujuan kita tetap satu..
Aku tidak pernah mengatakan yang jalan aku benar, ataupun jalan engkau salah.. Kerana benar atau salah itu, terlalu subjektif.. terlalu imaginatif.. terlalu misteri..
Dan pada akhirnya, yang didambakan oleh setiap jiwa yang bernyawa itu, hanyalah cinta yang satu..

menu untuk kesihatan

Zaman sekarang zaman manusia semakin cetek akal fikiran. Ramai yang wawarkan menu sihat, menu untuk kesihatan dan macam macam lagi. Aduhai nampak sangat kebodohan, cuba buka fikiran laut penuh dengan pencemaran, sungai pun tercemar, sayur sayuran tercemar dengan baja kimia dan semburan racun, ikan salmon dan segala bagai ikan sakar diberi makan dengan makanan yang telah diadun dengan bahan kimia , segala minuman pun ada bahan kimia, buah buahan baja kimia , sembur racun kimia. Ayam dan daging pun semua disuntik dengan ubatan kimia , makanan untuk binatang ternak pun ada bahan kimia. Jadi semua segala sumber makanan yang konon bagus untu diet dan kesihatan pun semua terdedah dengan pencemaran. Jadi tak payah la nak canang istilah makan atau menu sihat untuk kesihatan , tak guna juga diet tapi ada pencemaran. Jadi fikir fikirlah , kita ni dari dalam kandungan pun dah menyerap pencemaran bahan kimia, lain la kita semua hidup era abad ke 13 masa tu ye memang tak ada pencemaran semua bahan 100 peratus selamat dan organik.