Saturday 30 April 2016

hakikat wuduk

Sebenar-Benar Air Sembahyang Yang Sah?
Tuan-tuan yang dirahmati Alah sekallian, sudah agak lama saya tidak berkaria. Sememangnya tuan-tuan menunggu-nunggu buah butir dari pohon makrifat Tok kenli!.
Dikesempatan ini, ingin saya maklumkan kepada tuan, cara-cara megambil air sembahyang yang sah. Disini sukalah saya menukilkan secebis Hadis, buat tatapan dan buat renungan kita bersama.
“Barang siapa yang mengingati Allah diketika berwudhu, nescaya dicucikan Allah akan tubuhnya secara keseluruhan dan barang siapa yang tidak mengingati Allah, nescaya tidak disucikan Allah dari tubuhnya selain kena air sahaja”.
Cuba tuan-tuan renung-renungkan Hadis diatas!. Ukur kepada diri tuan-tuan sendiri. Apakah tuan-tuan sudah dapat mencapai kepada tahap ingat kepada Allah semasa megambil air sembahyang?. Untuk ingat kepada Allah semasa megambil air wudhu, hendaklah terlebih dahulu mengignat dan mengenal Allah sebelum berwudhu!. Barulah kita boleh ingat Allah dalam berwuhdu!.
Wudhu itu umpama benih dan solat itu umpama pohon. Tidak dapat hidup pohon kiranya tidak hidup benih. Benih itu, adalah seumppama tapak bagi sebuah bangunan!.
Sekarang, dimasa ini, saat ini dan dihari ini, saya minta tuan-tuan semua
(pembaca kitab Tok kenali dan pembaca blog ini), saya mahu tuan–tuan dan puan-puan bertanya kepada diri sendiri. Apakah selama hidup kita ini, kita ingat Allah semasa berwudhu?.
Jika tidak ingat Allah semasa berwudhu, apalah ertinya wudhu?, tuan-tuan jawablah sendiri!…………………………………
Carilah Air Mutlak
Untuk itu, ambillah air sembahyang dengan menggunakan air yang mutlak. Cucur anggota jasad dengan air yang mutlak sambil ingat kepada Allah.
Barang siapa yang badan bertuan nasib beruntung yang dapat menemui Air mutlak, dengan sendirinya ingatan ingat kepada Allah itu, akan datang serentak besrta air sembahyang.
Air mutlak itu sendiri yang akan ingat kepada Allah!. Bukan setakat akal yang akan ingat kepada Allah diketika megambil air sembahyang, sesungguhnya air mutlak itu sendiri yang akan ingat kepada Allah!.
Bilamana kita cucurkan jasad atau tubuh badan kita dengan menggunakan air mutlak, jasad atau tubuh badan kita nantinya akan bersih zahir dan batin. Air mutlak adalah air yang dapat meresap kedalam darah daging, tulang belulangn sampai kepada jantung kalbu dan akan membersih sehinggga kepada najis. Najis yang dalam perut akan menjai bersih, barang siapa yang dapat berjumpa dengan air yang mutlak!.
Air sembahyang dengan mengunakana air yang mutlak, sesungguhnya air mutlak itu sendiri yang akan mengigatkan kita kepada Allah, diketika kita megambil wudhu!. Bukan sahaja kita yang ingat kepada Allah, malahan yang ingat kepada Allah itu, adalah air mutlak.
Air mutlak dengan perkara ingat kepada Allah itu, adalah seumpama masin dengan garam dan seumpama gula dengan manis dan seumpama bayang dengan yanng empunya bayang. Ianya bergabung serentak dan sekali. Jumpa dengan air mutlak, menandakan tuan-tuan jumpa dengan perkara ingat kepada Allah. Kerana air mutlak itu sendiri, adalah air ingat kepada Allah!.
Air mutlak itu, adalah air yang datangnya daripada hati nurani. Bilamana hati nurani mencurahkan air makrifatnya keatas tangan atau jasad kita, ianya akan menjadikan seluruh jasad kita ingat kepada Allah!.
Permasalahanya disini, tuan-tuan tidak tahu untuk mencari, menimbul atau memancutkan air mutlak bagi membasahi jasad!.
Carilah air mutlak, kerana air mutlak itu, boleh mengingatkan kita kepada Allah diketika berwudhu!
Makrifat tok kenali
LikeShow More Reactions
Comment

No comments:

Post a Comment