Saturday 30 April 2016

hakikat tq

Marilah Kita Sama-Sama Berterima Kasih Kepada Allah
Ramai yang pandai berterima kasih kepada sesama makhluk, tetapi tidak ramai yang berterima kasih kepada Allah. Berterima kasih kepada Allah bukan sahaja dengan menyebut syukur atau Alhamdulillah, kita juga boleh berbahasa Melayu (Allah faham walaupun kita berbahasa Melayu) dengan menyebut perkataan “terima kasih Allah”.
Jadikan ianya sebagai amalan dalam kehidupan seharian kita. Dengan menyebut terima kasih Allah, ertinya kita menghargai apa yang telah Allah kurniakan kepada kita. Banyak nikmat Allah yang kita guna, hari-hari kita guna nikmat Allah, pernahkah kita ucap terima kasih? Nikmat Allah yang kita guna itu adalah seperti tangan, kaki, mulut, telinga, lidah, merasa, melihat, mendengar dan lain-lain lagi, tidakkah ada di dalam hati kita secebis perasaan untuk berterima kasih kepada Allah.
Kita memperingati Hari Bapa, Hari Ibu, Hari Kekasih, Hari Ulang Tahun Perkahwinan, Hari Merdeka, Hari Lahir dan berbagai-bagai lagi hari, tetapi pernahkah kita sambut hari berterima kasih kepada Allah. Susah sangatkah hendak menyebut perkataan terima kasih Allah? Mulai hari ini, marilah kita selalu menyebut perkataan terima kasih Allah sebagai tanda syukur dan tanda mengenang jasa Allah.
Mari kita sambut “Hari Mengenang Allah” dalam diri kita. Sambutlah Hari Mengenang Allah pada setiap hari, setiap masa dan setiap saat. Mengenang jasa-jasa Allah kepada kita yang tidak ternilai banyaknya. Mari kita sama-sama mengenang jasa Allah dengan ucapan “Terima Kasih Allah”.
Hj. Shaari, makrifat tok kenali
Like
Comment

No comments:

Post a Comment