Tuesday 26 April 2016

Tasawuf

بسم الله الرحمن الرحيم
Dunia. Sedikit sekali daripada manusia yang selamat daripadanya dan mampu  mengalahkannya. Dan sedikit sekali orang yang mampu menjadikan dunia itu sebagai pendukung yang boleh menyelamatkan dirinya daripada keburukan, curam serta tipu dayanya. Wahai hamba, lihatlah dunia ini dengan mata hatimu, tidak pula dengan mata kepalamu agar tidak kamu terus lalai dan agar kamu mampu bersikap zuhud dengannya.

Wahai hambaKU! AKU-lah Allah, Tuhan sekalian alam Yg Menilik Sendiri akan Keindahan DzatKU, dan Keagungan DzatKU, dan Kelembutan DzatKU, dan Kebijaksanaan DzatKU, dan Keperkasaan DzatKU, dan Keesaan DzatKU, dan Kesempurnaan DzatKU dengan Kesombongan dan KemegahanKU, maka tiada jalan bagi selainKU untuk memakai pakaian Kesombongan dan KemegahanKU....

Wahai hambaKU! AKU-lah Dzat Yg Maha suci, Maha Tinggi dan tiada sesuatu sertaKU, hanyasanya AKU-lah Yg Maha Tunggal dan Maha Esa, tiada sesiapa yg dapat bertemuKU dan mengenaliKU dan melihat DzatKU, AKU-lah Allah, Tuhan Yg bersama sesuatu dan AKU tiada seumpama sesuatu, Laisa Kamisthlihi Syaiun....

- BUTA SELAIN ALLAH

بسم الله الرحمن الرحيم
Barangsiapa yang masih mempunyai pandangan kepada sesuatu selain Allah, maka belum sempurna dirinya sebagai orang yang mengenal kepada Allah.

Dunia ini bagaikan impian orang tidur, kesenangannya bagaikan bayangan awan, kejadian-kejadian bagaikan anak panah yang mengenai sasarannya, sedang syahwat-syahwatnya bagaikan sesuatu yang beracun dan godaannya bagaikan gelombang yang besar.

"Janganlah engkau percaya kepada nafsumu walaupun ia telah mendapat rahsia-rahsia Allah, kerana tidaklah nafsu itu mengingini melainkan kepuasan baginya"

- BUTA SELAIN ALLAH

Wahai hambaKU! Apakah pada diri engkau, pada langit dan bumi, pada dataran dan lurah-lurah, pada buih-buih dan arca-arca maya dan pada kesemua itu engkau perhatikan atau engkau dapati sebarang kecacatan bagi Kesempurnaan DzatKU Yg Maha Kesempurnaan?

Wahai hambaKU! AKU-lah Dzat Yg Maha Kesempurnaan dan AKU Berdiri SendiriKU, tiada segala sesuatu, Sedia ( Qadim ), dari Azali sampai Abadi....

- KALAM RABBANIYYAH

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Rasulullah bersabda bermaksud:

"Berbahagialah hidup di dunia bagi orang yang mengumpul kebajikan untuk bekalan hari akhiratnya, sehingga dia memperoleh redha Tuhannya. Dan celakalah hidup di dunia bagi orang yang dipengaruhi oleh dunia, hingga dia terhalang daripada (mengerjakan) amalan untuk akhiratnya, dan lalai untuk memperoleh redha Tuhannya.”

Hadis riwayat al-Hakim.

Sebaik-baik hamba itu adalah hamba yg menyerahkan dirinya dibawah kehendak Allah. Barangsiapa yg mengenal Allah, maka tercengang hatinya dan bisu lidahnya

Sibukkanlah menyuci hati dengan zikrullah daripada engkau sibuk berbahas tentang ilmu yg tidak diwajibkan

Betulkanlah niatmu untuk menuju kepada Allah, niscaya Allah akan menghalakan rohmu kepadaNya

Setiap manusia ada kekurangannya, maka pandanglah kekurangannya itu adalah kesempurnaan Allah

Teruskanlah perjalananmu menuju kepada Allah dan jangan berpaling hatimu kepada semua makhluk

Ketuklah hatimu dengan Ismullah-Adzam Allah! Allah! Siang dan malam

Halaukanlah perasaan putus asamu, Sehingga Allah membuka pintu hadratNya kpdmu,
Dan menjemputmu mendengar bicaraNya di sidratul muntaha,
Berhadap Dzat Yg Maha Esa,
Maha Suci,
Maha Tinggi,
Dia tiada seumpama sesuatu,
Allah Azza Wajalla,
Jagalah hatimu dgn Allah, niscaya Allah akan menjagamu,
Zahir dan batin,
Terserahlah kpd Yg Maha Esa,
Dia Yg Awal, Yg Akhir, Yg Zahir dan Yg Batin,
Tiada Yg Wujud melainkan Allah,
Dia menyatakan DiriNya pada alam semesta

Bicara Tuhanku kepadaku: " Wahai hambaKU! Janganlah engkau berputus-asa daripada rahmatKU"

- BUTA SELAIN ALLAH

No comments:

Post a Comment