Friday, 18 August 2017

THE FALLEN ANGEL

THE FALLEN ANGEL
________________________________________
Usahlah memuji terlalu tinggi...
Jika kamu belum pernah berbakti...
Usahlah mengeji terlalu benci...
Jika kamu belum pernah diuji...
________________________________________
Boleh jadi yang kamu muliakan itu...
Lebih hina darjatnya dari kamu...
Boleh jadi yang kamu hina itu...
Lebih mulia darjatnya dari kamu...

SETITIS DI DALAM SELAUTAN

SETITIS DI DALAM SELAUTAN
________________________________________
Ilmu yang ibarat setitis air sahaja ini pun... Ramai yang terasa berat dan payah untuk menerimanya... Apalagi jika diberi 2 atau 3 titis, pasti ada yang mati terkejut, atau langsung mendustakannya...
________________________________________
Tapi ingatlah kita semua... ilmu Allah Taala Azzawajalla itu... Bukan setitis, bukan 2 titis, bukan pula 3 titis... Bahkan lebih banyak dari tujuh lautan yang disatukan... Namun itu juga belum cukup bagi menggambarkan akan ketinggian ilmuNya...
________________________________________
Bagi kita yang bodoh dan jahil ini, berdoalah agar dikurniakan dengan setitis itu... Kerana walaupun dengan kadar setengah titis sekalipun... Ianya bisa menghilangkan rasa dahaga kita buat selamanya... amiin2

GOLONGAN YANG SEDIKIT

GOLONGAN YANG SEDIKIT
________________________________________
Destinasi Makrifatullah itu dihiasi dengan pelbagai jenis ranjau dan duri di sepanjang perjalanan untuk menujuNya... Kiri dan kanan, depan dan belakang, akan diserang dengan segala macam tohmahan bahkan juga oleh anak panah fitnah...
________________________________________
Kalian akan dituduh salah, sesat, gila, songsang, sewel, dan pelbagai lagi gelaran yang jelik dan hina di mata manusia... Bahkan lebih teruk lagi, kalian mungkin ditangkap dan dibicarakan oleh ulamak-ulamak syariat yang buta mata hati mereka, dan konon bertindak demi mempertahankan kesucian agamaNya...
________________________________________
Namun bagi ahliNya, kata-kata itu hanyalah menjadi halwa telinga dan ibarat suatu irama ketuhanan yang teramat indah buat mereka... Dan apa jua tindakan yang dikenakan pada mereka, hanyalah sebagai suatu perlakuan kekasih bagi menyatakan cinta mereka... Serta menjadi petanda akan kerinduan dan salam cinta dari Tuhan-Nya

UTAMAKAN YANG UTAMA


UTAMAKAN YANG UTAMA
________________________________________
Ilmu Makrifatullah ini, boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja... Tidak mengira kaum, keturunan, taraf hidup, taraf pendidikan, dan sebagainya... Bahkan anak kecil mahupun orang tua jua, boleh mempelajari ilmu ini...
Tidak semestinya kalian wajib memiliki sijil PhD dalam syariat agama, barulah layak untuk membincangkannya... Dan tidak semestinya kalian wajib menjadi lepasan universiti Al-Azhar, barulah layak untuk membicarakannya...
________________________________________
Salah faham yang berlaku pada hari ini, telah pun berlarutan sejak dahulu lagi... kononnya, para pelajar haruslah khatam dahulu bab-bab yang berkaitan ilmu syariat, barulah layak untuk peringkat seterusnya, iaitu tarekat, hakikat, seterusnya barulah belajar ilmu makrifat...
Jika demikianlah jalan ceritanya, nescaya kamu itu tidak akan dapat mendalami hakikat makrifat sehingga akhir hayat kamu... kerana hukum hakam dan syariat itu tidak pernah habis... lihat saja, setiap hari, ada saja hukum baru yang difatwakan oleh para mufti berkenaan dengan permasalahan dunia, yang takkan pernah berakhir buat selamanya...
________________________________________
Makrifatullah itu adalah mata pelajaran pertama yang harus dipelajari jika kalian mengaku sebagai penganut agama islam... dan inilah inti pati ajaran yang pertama, sebelum kalian mengabdikan diri kepada Allah... awaluddin makrifatullah- iaitu awal agama itu, adalah mengenal akan Allah...

Thursday, 17 August 2017

kata laluan


Jadilah resam buah jagung, jagung membungkus bijinya yang banyak. Jangan jadi resam buah gajus, hanya menunjukan bijinya yang satu. : jangan suka menunjuk nunjuk harta, ilmu dan sebagainya. 
Jadilah resam pokok pisang, berbuah hanya sekali selepas itu pasti mati. :kesetiaan 
Jadilah resam buah durian, walaupun di luarnya penuh denga kulit berduri tajam, tetapi dalamnya lembut manis. 
Jangan jadi resam buah kendondong, luarnya licin tetapi rasanya masam, dan didalamnya ada biji yang berduri. :jangan suka menilai orang dari luarnya sahaja. 
Jadilah resam tangkai petai, memberi makanan yang sama rata kepada biji petainya, semua seimbang. Jangan jadi resam tangkai mempelan, ada yang kecil ada yang besar. :selalulah bersikap adil.

doa

Allah telah memberi jaminan bahawasanya ia menerima semua doa dalam apa yang ia kehendaki untukmu,dan Allah bukan menurut kehendakmu dan pada waktu yang ditentukannya ,bukan pada waktu yang engkau tentukan.

cuti di kapal

http://www.siakapkeli.my/2017/08/video-melalui-jalan-laut-ke-krabi.html

fb

Saya nak order CINTA sebungkus
Letak SETIA lebih sikit
CURANG jangan letak sebab saya tak makan
Tuangkan rasa SAYANG lebih tau
JANGAN Ikat tepi
Tapi ikat MATI

BERSEORANGAN vs KESEORANGAN

BERSEORANGAN vs KESEORANGAN
Banyak masa terluang aku dihabiskan dengan bersendirian... Aku memilih untuk berseorangan kerana aku pernah merasai betapa perit dan deritanya hidup di dalam kumpulan... Bermacam2 agama, beraneka fahaman, beragam2 hukum, dan pelbagai dogma... Dianuti pula oleh mereka yang suka bermuka-muka...
Kini aku lebih merasa tenang dan tenteram, tanpa suara hiruk pikuk manusia yang memaksa... Serta nafsu serakah mereka yang menyemakkan minda... Aku memilih agama cinta, kerana aku berbangsa manusia.. Walau apa sahaja yang menimpa, kasih dan cintaku takkan sesekali sirna ~

hi

Kalau BODOH tak mengapa...
Saya ini lagi JAHIL dari semua...
Silakanlah kita belajar bersama...
Tapi kalau dah BODOH...
Lepas tu SOMBONG pula...
Apa lagi nak dikata 😎

hi

"INNALILLAHI WAINNA ILAIHI RAJIUN"
Dari Allah Aku DATANG...
Kepada Allah Aku KEMBALI...
Bukan kembali kepada SYURGA...
Bukan pula kembali kepada NERAKA...
Hanya pulang ke HADIRAT-NYA
Pulang kembali menjadi NUR

CARILAH JALAN PULANG

CARILAH JALAN PULANG
Bertanyalah kepada SESIAPA sahaja;
-Seorang kiyai @ ustaz di sebuah madrasah...
-Atau pun seorang penjaja di pasar ikan...
-Waima seorang yang gila di tepi jalan...
Kerana jika Malu bertanya...
Maka kamu Sesat dijalan...
Dan jika Malu berenang...
Maka kamu Mati kelemasan...

fb


Halimah Haron telah memberi komen pada hal ini.
Hidup ini simple.
Nasi Air Dingin K.Chik.
K.bye.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Basirah Mohamed Balik aritu xde g make . 😬
Balasan
1
21 jam
Keluarkan
Zul Haron auiitttt ... teringat nasi air dingin .. nasi dia besar dan sebiji2 ... 😥😥
Balasan
1
8 jam
Keluarkan
Wan Norma Jaafar II yg x simple pinggan tu ha, he3. satu tu pun dah rm42
Balasan
1
1 jam
Keluarkan
Halimah Haron hehehe. ..hom deh
Balasan24 min
Keluarkan
Othman Draman nas i tgn bin i
Urus
nas i tgn bin i

ku cat

Foto Jefri Sairan.

Wednesday, 16 August 2017

basah


Halimah Haron telah memberi komen pada hal ini.
Hujan ribut tiba2, habis basah kain di ampaian.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Tuan Roslina Layaran Sama la kita...
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan
1
17 jam
Keluarkan
Zainab Dollah Kain basuh jemur balik. 
Kat jabat kak cik habis atap diterbangkan ribut
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan
1
16 jam
Keluarkan
Solehudin Azan Teruk ko cikgu ?
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan
1
16 jam
Keluarkan
Halimah Haron kuat nya ribut tu. sini pun kuat juga
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan15 jam
Keluarkan
Othman Draman ribut tak ada, angin tak ada, basah ka in . tertidur . basah di pipi setelah basah di dahi hi hi
SukaTunjukkan lagi reaksi
BalasanSebentar tadi
Urus