Friday 29 April 2016

kenal


Macam Mana Nak Kenal Allah ?
Sampai bila2 pun kita tidak akan dapat mengenal Allah. Sebab Allah itu tidak bersifat, tidak bersuara, tidak berhuruf, tidak berbentuk, tidak berwarna, tidak berjisim dan tidak berjirim! Bahkan apa2 sahaja yang terlintas di fikiran kita itu juga bukan Allah, kerana sifat Allah itu 'laisaka mislihi syai un' (bersalahan Dia dengan sesuatu yang baru). Jadi, macam mana nak kenal Dia ?
Nak kenal Allah, kena kenal diri dulu.. Macam mana nak kenal diri ? Kena kenal mati dulu.. Macam mana nak kenal mati ? Kena kenal tidur dulu..
Jika dah kenal tidur, maka kenal lah kita akan mati.. Jika dah kenal mati, maka kenal lah kita akan diri.. Dan jika dah mengenal diri.. Insya-Allah, secara automatik kita akan kenal Dia..
"Di mana kamu menghadapkan wajah kamu, di situ lah wajah Allah"
Admin Sheikh-al-Islam
Like
Comment
Comments
Hakikat Insan Tanda orang yang mengenal tuhan, boleh sekali ditilik pada akhlaknya.. Baik sesama manusia, mahupun binatang.. Kenal diri, maka kenal lah Sang Pencipta.. Sifatnya orang makrifat (kenal Allah) itu, pandang yang satu pada yang banyak, pandang yang banyak pada yang satu.. Semuanya tidak lain dari Allah.. Kemana kamu hadapkan wajah, di situ wajah Allah.. Tidak lagi terlihat adanya diri.. Melainkan dia semata-mata.. Hidup dengan penuh tawadduk dan zuhud.. Kerna kita tiada kuasa dan upaya, melainkan semuanya atas izin Dia.. Pulangkan semua hak2 pada Dia.. Dan saling redha meredhai.. Wallahualam..

Admin Sheikh Al Islam
LikeReply118 April at 10:42
Waxu Dwipa Trimkash tuan syehSee translation
Othman Draman
Write a comment...

No comments:

Post a Comment