Saturday 30 April 2016

hakikat lihat

Bolehkah Kita Melihat Allah?
Jawapan kepada soalan Anakanda Shrman:
Jika kita melihat Allah dengan biji mata, bererti Allah itu makhluk. Allah tidak dapat dilihat dengan mata, kerana Allah bukan makhluk, melainkan Allahlah yang melihat diriNya sendiri (Allah melihat Allah). Hanya Allah mengenal Allah dan hanya Allah melihat Allah.
Kita bersifat tidak ada (kita bersifat tidak wujud), mana mungkin yang bersifat tidak wujud melihat yang wujud! Mana mungkin yang tidak ada boleh melihat yang ada! Kita bersifat tidak wujud dan kita bersifat tidak ada, mana mungkin yang tidak ada boleh mengenal atau boleh melihat yang ada! Yang ada sahaja yang mengenal dan melihat yang ada. Yang wujud sahaja yang mengenal yang wujud.
Belajarlah mengenal Allah, supaya kita dapat mengenal Allah dengan Allah. Nabi musa bukan melihat Allah dengan mata tetapi melihat Allah dengan ilmu. Persoalannya disini, ilmu itu apa dan ilmu itu siapa? Dalam sifat 20 mengatakan bahawa ilmu itu adalah sifat Allah (ringkas kata, ilmu itu sendiri adalah Allah). Ilmu itu, itulah Allah. Nabi musa melihat Allah dengan ilmu, sedangkan ilmu itu, itulah Allah. Jadi melihat Musa kepada Allah itu dengan Allah (Allah melihat Allah).
Makhluk manusia tidak akan mungkn boleh melihat Allah kerana Allah bersifat batin (ghaib) sedangkan manusia melihat melalui mata. Sedangkan mata yang bersifat zahir tidak boleh melihat yang batin (ghaib). Melainkan yang ghaib sahaja yang mengenal ghaib dan yang batin sahaja yang mengenal batin.
Hj. Shaari, makrifat tok kenali
Like
Comment

No comments:

Post a Comment