Sunday, 20 August 2017

fb

http://www.pru14.tv/2017/08/20/video-mahathir-hina-nabi-isa/?fb_comment_id=fbc_1476142519138821_1476554069097666_1476554069097666#f26d51579f59d5c

fb

6 Comments
Sort by 
Othman Draman · 
myherb2u
LikeReply20 mins
Salleh Projuta
syirik dan wajib bertaubat, kalau tidak matinya bukan sebagai orang yang beriman....
LikeReply4 mins
Mohd Isa Abdullah Isalab
Ya ALLAH mengapa ada manusia begini! Berani mempermainkan agama islam,
LikeReply210 hrs
Sabri Hassan
Dah tua pun masih tak sedar diri .... nauzubillah
LikeReply210 hrs
Jc Stonemoon · 
Sdh sebut isa.maka wajib la sebut alai assalam.. apa nak kecoh plk
LikeReply17 hrs
Wan Ahmad
��
LikeReply27 hrs
Aj Tokketuo · 
Semoga Allah memberi hidayah nya...agar mahathir sedar dan bertaubat sebelum sampai noktah kehidupan nya...
LikeReply14 hrs
Autumn Sakura Khan
Nauzubillahiminzaliq..islam apakah dia ne?
LikeReply1 hr

fb

Tiada AKU maka tiadalah hamba, wujudku nyata pada dirimu, AKU memuji diriku sendiri atas lidahmu.

poli tis

Masing masing ada baik ada jahat ,setiap ahli politik kebaikan itu bersulam makna ,ada yang pamir kebaikan yg meluas bagi sembunyikan kejahatan ,ada yang gopoh jelas kejahatan tak sempat nak cover dgn kebaikan. Jadi jangan taksub dgn politik sampai kita lupa qada dan qadar Allah taala sampai kita lupa segala nikmat itu dari Allah.

mon key

Foto Yanisdar Lbs Dar.

Saturday, 19 August 2017

hi

Jika kau dikatakan beriman;
Ada sesuatu yang kau imani...
Jika kau dikatakan kafir;
Ada sesuatu yang kau ingkari...
Jika kau telah MATI;
Masih adakah apa yang
kau yakini dan ingkari itu?

hi

“Tuhan itu tidak pernah terhijab. Mata batin kamulah yang tertutup sehingga tidak mampu untuk menyaksikan-Nya. Seandainya ada penghalang bagi-Nya, tentu ada batasan bagi wujud-Nya. Sesuatu yang membatasi tentu menguasai yang dibatasi, sementara Ia berkuasa atas segala sesuatu.”
Ibnu Athaillah di dalam
Kitab Tasawuf Al-Hikam

hi

"Tinggalkanlah tubuhmu, berjalanlah ke samudera batinmu. Berenanglah seperti ikan menuju cahaya kebenaran dalam dirimu. Hayatilah irama jiwamu, yang memanggilmu untuk pulang. Ada harta terpendam yang mendamba untuk diketahui, yang selalu sabar menantimu kembali pada inti Keutuhan."
JALALUDDIN RUMI

bas

Foto Aila Suhaila.

fb


Kuang kuang kuang ...!!!
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Arefin Omar Hehehe .... gitu dih
Balasan27 min
Keluarkan
Othman Draman bunga kiambang di tasik .
bunga kumbang di hati .
bunga kembang di usik .
bunga dan kumbang kembong di makan hati .
Urus
Seseorang sedang menaip komen...
bunga kiambang di tasik .
bunga kumbang di hati .
bunga kembang di usik .
bunga dan kumbang kembong di makan hati .

SYARIAT TANPA HAKIKAT, ADALAH SIA2 HAKIKAT TANPA SYARIAT, ADALAH PALSU


SYARIAT TANPA HAKIKAT, ADALAH SIA2
HAKIKAT TANPA SYARIAT, ADALAH PALSU
________________________________________
Ketika memulai solat dengan “Wajjahtu waj-hiya lillaa-dzii fatharas-samaawaati wal-ardho haniifam-muslimaw- wamaa ana minal-musy-rikiin..” (Ku hadapkan wajahku kepada wajahNya Zat yang menciptakan langit dan bumi, dengan keadaan lurus dan berserah diri, dan tidaklah aku termasuk orang-orang yang musyrik..)
________________________________________
Seharusnya seorang hamba sudah menemui frekuensi atau gelombang kepada Tuhan, menemukan wajahNya yang Maha Agung, sehingga kita ini tidaklah termasuk di dalam kalangan orang-orang musyrik yang menyekutukan Tuhan.. dan golongan munafik yang selalu mendustakan Tuhan..
________________________________________
Kita selalunya dengan mudah sekali menuduh dan mengatakan musyrik kepada orang lain, tanpa kita sedar yang kita sendiri hanya mengenal nama Tuhan sahaja.. sementara yang selalu hadir ketika dalam solat kita itu, berupa wajah-wajah yang lain selain dari Dia..
________________________________________
Kalau wajahNya sudah ditemukan di awal solat, maka ketika sampai kepada bacaan Al-Fatihah, di sana benar-benar terjadi dialog yang sangat akrab di antara hamba dengan Tuhannya.. ibarat dua orang kekasih yang sedang bercinta.. saling pujuk memujuk dan saling memuji antara satu dan lainnya..
________________________________________
Syariat tidak mengajarkan hal-hal yang seperti ini, kerana syariat itu hanya berupa hukum atau aturan.. Untuk lebih memahami dengan mendalam, maka diperlukan metodologi 'tarekat', iaitu jalan yang dipilih oleh hamba untuk mengenal sang penciptanya..
________________________________________
Pencarian itu tidak pula terhenti sehingga seorang manusia itu sampai kepada maqam 'HAKIKAT' dan 'MAKRIFAT'.. semoga bertemu dengan apa yang dicari, dan semoga memperolehi apa yang dihajati.. amiin2

Friday, 18 August 2017

THE FALLEN ANGEL

THE FALLEN ANGEL
________________________________________
Usahlah memuji terlalu tinggi...
Jika kamu belum pernah berbakti...
Usahlah mengeji terlalu benci...
Jika kamu belum pernah diuji...
________________________________________
Boleh jadi yang kamu muliakan itu...
Lebih hina darjatnya dari kamu...
Boleh jadi yang kamu hina itu...
Lebih mulia darjatnya dari kamu...

SETITIS DI DALAM SELAUTAN

SETITIS DI DALAM SELAUTAN
________________________________________
Ilmu yang ibarat setitis air sahaja ini pun... Ramai yang terasa berat dan payah untuk menerimanya... Apalagi jika diberi 2 atau 3 titis, pasti ada yang mati terkejut, atau langsung mendustakannya...
________________________________________
Tapi ingatlah kita semua... ilmu Allah Taala Azzawajalla itu... Bukan setitis, bukan 2 titis, bukan pula 3 titis... Bahkan lebih banyak dari tujuh lautan yang disatukan... Namun itu juga belum cukup bagi menggambarkan akan ketinggian ilmuNya...
________________________________________
Bagi kita yang bodoh dan jahil ini, berdoalah agar dikurniakan dengan setitis itu... Kerana walaupun dengan kadar setengah titis sekalipun... Ianya bisa menghilangkan rasa dahaga kita buat selamanya... amiin2

GOLONGAN YANG SEDIKIT

GOLONGAN YANG SEDIKIT
________________________________________
Destinasi Makrifatullah itu dihiasi dengan pelbagai jenis ranjau dan duri di sepanjang perjalanan untuk menujuNya... Kiri dan kanan, depan dan belakang, akan diserang dengan segala macam tohmahan bahkan juga oleh anak panah fitnah...
________________________________________
Kalian akan dituduh salah, sesat, gila, songsang, sewel, dan pelbagai lagi gelaran yang jelik dan hina di mata manusia... Bahkan lebih teruk lagi, kalian mungkin ditangkap dan dibicarakan oleh ulamak-ulamak syariat yang buta mata hati mereka, dan konon bertindak demi mempertahankan kesucian agamaNya...
________________________________________
Namun bagi ahliNya, kata-kata itu hanyalah menjadi halwa telinga dan ibarat suatu irama ketuhanan yang teramat indah buat mereka... Dan apa jua tindakan yang dikenakan pada mereka, hanyalah sebagai suatu perlakuan kekasih bagi menyatakan cinta mereka... Serta menjadi petanda akan kerinduan dan salam cinta dari Tuhan-Nya

UTAMAKAN YANG UTAMA


UTAMAKAN YANG UTAMA
________________________________________
Ilmu Makrifatullah ini, boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja... Tidak mengira kaum, keturunan, taraf hidup, taraf pendidikan, dan sebagainya... Bahkan anak kecil mahupun orang tua jua, boleh mempelajari ilmu ini...
Tidak semestinya kalian wajib memiliki sijil PhD dalam syariat agama, barulah layak untuk membincangkannya... Dan tidak semestinya kalian wajib menjadi lepasan universiti Al-Azhar, barulah layak untuk membicarakannya...
________________________________________
Salah faham yang berlaku pada hari ini, telah pun berlarutan sejak dahulu lagi... kononnya, para pelajar haruslah khatam dahulu bab-bab yang berkaitan ilmu syariat, barulah layak untuk peringkat seterusnya, iaitu tarekat, hakikat, seterusnya barulah belajar ilmu makrifat...
Jika demikianlah jalan ceritanya, nescaya kamu itu tidak akan dapat mendalami hakikat makrifat sehingga akhir hayat kamu... kerana hukum hakam dan syariat itu tidak pernah habis... lihat saja, setiap hari, ada saja hukum baru yang difatwakan oleh para mufti berkenaan dengan permasalahan dunia, yang takkan pernah berakhir buat selamanya...
________________________________________
Makrifatullah itu adalah mata pelajaran pertama yang harus dipelajari jika kalian mengaku sebagai penganut agama islam... dan inilah inti pati ajaran yang pertama, sebelum kalian mengabdikan diri kepada Allah... awaluddin makrifatullah- iaitu awal agama itu, adalah mengenal akan Allah...

Thursday, 17 August 2017

kata laluan


Jadilah resam buah jagung, jagung membungkus bijinya yang banyak. Jangan jadi resam buah gajus, hanya menunjukan bijinya yang satu. : jangan suka menunjuk nunjuk harta, ilmu dan sebagainya. 
Jadilah resam pokok pisang, berbuah hanya sekali selepas itu pasti mati. :kesetiaan 
Jadilah resam buah durian, walaupun di luarnya penuh denga kulit berduri tajam, tetapi dalamnya lembut manis. 
Jangan jadi resam buah kendondong, luarnya licin tetapi rasanya masam, dan didalamnya ada biji yang berduri. :jangan suka menilai orang dari luarnya sahaja. 
Jadilah resam tangkai petai, memberi makanan yang sama rata kepada biji petainya, semua seimbang. Jangan jadi resam tangkai mempelan, ada yang kecil ada yang besar. :selalulah bersikap adil.

doa

Allah telah memberi jaminan bahawasanya ia menerima semua doa dalam apa yang ia kehendaki untukmu,dan Allah bukan menurut kehendakmu dan pada waktu yang ditentukannya ,bukan pada waktu yang engkau tentukan.

cuti di kapal

http://www.siakapkeli.my/2017/08/video-melalui-jalan-laut-ke-krabi.html

fb

Saya nak order CINTA sebungkus
Letak SETIA lebih sikit
CURANG jangan letak sebab saya tak makan
Tuangkan rasa SAYANG lebih tau
JANGAN Ikat tepi
Tapi ikat MATI

BERSEORANGAN vs KESEORANGAN

BERSEORANGAN vs KESEORANGAN
Banyak masa terluang aku dihabiskan dengan bersendirian... Aku memilih untuk berseorangan kerana aku pernah merasai betapa perit dan deritanya hidup di dalam kumpulan... Bermacam2 agama, beraneka fahaman, beragam2 hukum, dan pelbagai dogma... Dianuti pula oleh mereka yang suka bermuka-muka...
Kini aku lebih merasa tenang dan tenteram, tanpa suara hiruk pikuk manusia yang memaksa... Serta nafsu serakah mereka yang menyemakkan minda... Aku memilih agama cinta, kerana aku berbangsa manusia.. Walau apa sahaja yang menimpa, kasih dan cintaku takkan sesekali sirna ~

hi

Kalau BODOH tak mengapa...
Saya ini lagi JAHIL dari semua...
Silakanlah kita belajar bersama...
Tapi kalau dah BODOH...
Lepas tu SOMBONG pula...
Apa lagi nak dikata 😎

hi

"INNALILLAHI WAINNA ILAIHI RAJIUN"
Dari Allah Aku DATANG...
Kepada Allah Aku KEMBALI...
Bukan kembali kepada SYURGA...
Bukan pula kembali kepada NERAKA...
Hanya pulang ke HADIRAT-NYA
Pulang kembali menjadi NUR

CARILAH JALAN PULANG

CARILAH JALAN PULANG
Bertanyalah kepada SESIAPA sahaja;
-Seorang kiyai @ ustaz di sebuah madrasah...
-Atau pun seorang penjaja di pasar ikan...
-Waima seorang yang gila di tepi jalan...
Kerana jika Malu bertanya...
Maka kamu Sesat dijalan...
Dan jika Malu berenang...
Maka kamu Mati kelemasan...

fb


Halimah Haron telah memberi komen pada hal ini.
Hidup ini simple.
Nasi Air Dingin K.Chik.
K.bye.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Basirah Mohamed Balik aritu xde g make . 😬
Balasan
1
21 jam
Keluarkan
Zul Haron auiitttt ... teringat nasi air dingin .. nasi dia besar dan sebiji2 ... 😥😥
Balasan
1
8 jam
Keluarkan
Wan Norma Jaafar II yg x simple pinggan tu ha, he3. satu tu pun dah rm42
Balasan
1
1 jam
Keluarkan
Halimah Haron hehehe. ..hom deh
Balasan24 min
Keluarkan
Othman Draman nas i tgn bin i
Urus