Wednesday, 30 April 2014

Kata2 besnis


Seronok baca amanat jutawan muslim ni ๐Ÿ‘‡
7 AMANAT TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY KPD USAHAWAN ISLAM

#1 – Fokus Sebelum Pelbagaikan Perniagaan

Beliau nasihatkan agar para usahawan fokus kepada satu perniagaan terlebih dahulu sehingga stabil dan menguntungkan sebelum mempelbagaikan perniagaan. Beliau mempelbagaikan perniagaan setelah perniagaan pertama beliau telah stabil dan menguntungkan.

Perniagaan pertama perlu kukuh sebelum anda mempelbagaikan perniagaan supaya jika perniagaan yang baru kita ceburi tidak maju, maka kita boleh kembali kepada perniagaan pertama yang kita usahakan.

 Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

“Saya sendiri kalau apa-apa terjadi terhadap perniagaan saya sekarang, saya akan balik buat perniagaan yang mula-mula saya usahakan dulu. Perniagaan pertama saya masih beroperasi, lori dan kedai masih ada lagi di Kedah” tambah beliau dengan nada cukup rendah diri.

#2 – Kejayaan Perlukan Masa

Beliau juga nasihatkan agar usahawan muda jangan cepat nak berjaya. Setiap usaha sememangnya perlu melalui fasa kesusahan, cabaran dan sebagainya.

Beliau mengambil contoh diri beliau sendiri yang bermula dari bawah dengan membantu ayahnya menjual lembu dan kerbau di kampung sebelum mencapai tahap sekarang.Kalau kita melalui jalan yang susah, barulah kita akan menghargai dan menemui jalan senang.

Biasanya apabila memperolehi kejayaan yang singkat, mudah jugalah untuk perniagaan yang kita usahakan itu jatuh. “Kalau kita melalui jalan yang susah, barulah kita akan menghargai dan menemui jalan senang” jelas beliau ringkas.

#3 – Jangan Putus Asa

Ini adalah frasa yang kerap keluar dari mulut beliau. Beliau menjelaskan setiap perniagaan sama ada kecil ataupun besar akan mempunyai masalah, cabaran dan karenah yang tersendiri. Oleh itu, para usahawan tidak boleh mudah berputus asa dan tunduk dengan masalah.

Saya ni tiada apa-apa, tiada apa yang istimewa tentang diri saya. Tetapi apa yang membezakan saya ialah bagaimana saya menghadapi setiap cabaran dan masalah di dalam perniagaan.

“Saya ni tiada apa-apa, tiadaapa yang istimewa tentang diri saya. Tetapi apa yang membezakan saya ialah bagaimana saya menghadapi setiap cabaran dan masalah di dalam perniagaan” jelas beliau sekali lagi dengan nada rendah diri.

Beliau ada berkongsi susah payah mengenai perniagaan pertama yang beliau usahakan bersama rakan kongsi bukan bumiputera.

Bagaimana rakan kongsi tersebut menekan beliau sehingga terpaksa menggadaikan dua lot tanah milik keluarga untuk dijadikan modal tambahan bagi mengekalkan penguasaan share majoriti di dalam syarikat Bukhary Rice Sdn. Bhd.

“Kalau apa-apa terjadi terhadap perniagaan saya masa tu, maka kami sekeluarga boleh kehilangan tempat tinggal” jelas beliau.

#4 – Jangan Sekadar Mengharap Dibantu

Beliau sering mengingatkan bahawa beliau hanyalah orang biasa yang diberi peluang oleh kerajaan. Apabila diberi peluang, beliau akan berusaha bersungguh-sungguh terhadap peluang tersebut.

Oleh itu, beliau berpesan kepada semua usahawan agar bukan sekadar berharap untuk dibantu tetapi bersedia dari segi fizikal dan mental untuk dibantu.

Ramai orang Melayu apabila kerajaan anugerahkan projek, mereka lebih cenderung untuk berikan projek tersebut kepada syarikat lain untuk usahakan kerana mengejar keuntungan jangka masa pendek. Majoriti syarikat Melayu akan memberikan projek kepada syarikat bukan bumiputera untuk mengusahakannya sebagai sub-company.Tak mengapa biar saya usaha sendiri untuk beli lori tambahan bila dah untung nanti.

“Saya diberikan 3 permit lori untuk membawa beras dan saya apply loan MARA untuk membeli lori. MARA berikan saya cukup-cukup RM110,000 untuk belikan sebuah lori. Ada usahawan Cina datang nak beli atau sewa dua lagi permit saya, tetapi saya tak bagi. Tak mengapa biar saya usaha sendiri untuk beli lori tambahan bila dah untung nanti” kata beliau.

#5 – Yakin Dengan Diri Sendiri

Beliau juga mengharapkan agar para usahawan yakin dengan diri sendiri dan apa yang sedang diusahakan. Ramai usahawan bumiputera tidak boleh berjaya bukan kerana idea mereka tidak bagus, tetapi kerana tidak yakin dengan diri mereka.

Allah kata kalau nak kenal Dia maka kena kenal diri sendiri dulu. Yakin dengan diri sendiri adalah salah satu tanda orang itu kenal dirinya sendiri. Insyallah bila yakin Allah akan permudahkan urusan kita.

“Allah kata kalau nak kenal Dia maka kena kenal diri sendiri dulu. Yakin dengan diri sendiri adalah salah satu tanda orang itu kenal dirinya sendiri. Insyallah bila yakin Allah akan permudahkan urusan kita” jelas beliau.

#6 – Berniaga Bukan Untuk Diri Sendiri

Beliau terkenal sebagai seorang usahawan yang banyak memberi kembali kepada masyarakat. Malah beliau mempunyai lebih kurang 260,000 pekerja yang berkait secara langsung ataupun tidak dengan semua syarikat milik beliau. 80% diperuntukkan untuk golongan bumiputera.

Apa yang lebih menarik, beliau tidak menjual perniagaan beliau kerana memikirkan nasib golongan yang bergantung kepada syarikat beliau untuk mendapatkan sumber rezeki.

Jika saya jual satu lori maka secara tidak langsung tiga keluarga Islam Melayu telah hilang sumber pendapatan.

“Kedai dan lori-lori untuk perniagaan pertama saya masih lagi ada di Kedah. Perniagaan itu masih berjalan seperti biasa. Setiap lori akan ada tiga orang pemandu, jika saya jual satu lori maka secara tidak langsung tiga keluarga Islam Melayu telah hilang sumber pendapatan” jelas beliau.

#7 – Usahawan Islam Ada Akhirat

Beliau juga berpesan bahawa setiap usahawan Islam tidak sama dengan usahawan bukan Islam. Usahawan Islam berniaga untuk mendapat manafaat di dunia akhirat tetapi usahawan bukan Islam berniaga untuk dunia sahaja.

Kita sebagai usahawan Islam kalau berjaya syukur dan kalau tak berjaya pun kita syukur. Paling penting kita terus berusaha.

“Jadi jangan risau kalau kita tengok kenapa bangsa lain yang bukan Islam lebih berjaya di dalam perniagaan kerana Allah dah janjikan dunia buat mereka. Kita sebagai usahawan Islam kalau berjaya syukur dan kalau tak berjaya pun kita syukur. Paling penting kita terus berusaha” jelas beliau

Forwarded dari group lain.. ilmu yang sangat bermanfaat..
Assalamualaikum..selamat pagi.

JANGAN BERHENTI BERDOA,
JANGAN BERHENTI BERSYUKUR,
JANGAN BERHENTI BERSABAR.

Ingat


.       ☁    ✈       ⛅      ☁  
☁           ☁        ☁
.                       ๐Ÿš
__๐Ÿจ๐Ÿฅ๐Ÿฆ___๐Ÿฃ๐Ÿข๐Ÿซ___๐Ÿšถ♿๐Ÿ‘ช
.            ๐ŸŒต/    |     \ ๐ŸŒณ
.         ๐ŸŒณ /      |       \๐ŸŒต
.      ๐ŸŒฟ / ๐Ÿš–.   |         \ ๐ŸŒณ
.    ๐ŸŒณ /           |     ๐Ÿš˜ \ ๐ŸŒฟ
.   ๐ŸŒด /๐Ÿš         |              \๐ŸŒณ
 ๐ŸŒณ /              |๐Ÿš“            \๐Ÿƒ
๐Ÿšฅ. JANGAN BIARKAN kesibukan aktiviti Duniamu melalaikan VISI Akhiratmu '. ๐Ÿ‘Œ✨ Dunia ini hanyalah fatamorgana, senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya,sekiranya mereka mengetahui
 (Al-Ankabut:64)

SALAM 1 REJAB ๐ŸŒน

Tuesday, 29 April 2014

Rasul pemaaf

Tiada siapa yang sempurna kecuali dia Rasulullah.. setiap insan pasti sahaja terdapat kesilapan, maafkan sahaja kesilapan lalunya itu, kita sesama insan, terlebih dan terkurang pasti ada, maafkan sahaja kesalahannya itu, kita pasti akan terasa lapang dan indah di perjalanan hidup ini tanpa dendam yang membara itu..memejam mata dengan kemaafan lebih mendamaikan dari memejam mata yang membuak dendam didada..cubalah.. Bismillah.. "saya cuba!!"..

bernilai


Jangan menilai orang dari rupanya. Karena Rasulullah saw melihat si pendek tak menawan iaitu sahabat beliau Saidina Julaybib r.a dikejar - kejar oleh para bidadari syurga.                                                                      ⛔⛔⛔⛔⛔⛔⛔                                                                                                                                                                                                                                                  Berilah kesempatan seseorang untuk berubah. Karena seseorang yang hampir membunuh Rasul pun kini terbaring disebelah makam beliau iaitu  Saidina Umar Al Khattab..                                                                 ⛔⛔⛔⛔⛔⛔⛔                                                                                                                                                                                                                                                       Jangan melihat seseorang dari masa lalunya. Seseorang yang pernah berperang melawan agama Allah pun akhirnya menjadi pedang-nya Allah(saifullah) iaitu Saidina Khalid Ibnu Walid.      
                                           ⛔⛔⛔⛔⛔⛔                                                                                                                                                                                                                                                                      Jangan memandang orang dari status dan hartanya. Karena sepatu emas fir'aun pun berada di neraka, sedangkan sandal lusuh Saidina Bilal bin Rabah kedengaran langkahnya di syurga.                                                                          ⛔⛔⛔⛔⛔⛔                                                                                                                                                                                                                                              Subhanallah....                                                                                                                                                                                                                                                                     ⛔⛔⛔⛔⛔⛔                                                   Semoga Allah memberikan kita petunjuk dan hidayah-Nya, agar di setiap ilmu yang kita miliki, dapat menggerakkan kita untuk lebih dekat lagi kepada Allah. Aamiin.

Tauhid

Berkata Guru kami yang mulia : " tauhid ialah menyatu hamba dengan Tuhannya".Maksud menyatu ialah hilang segala kebesaran, kehebatan dan keagungan diri dan alam melainkan semua nya milik Allah jua..Allahu akbarTiada bergerak sezarahpun melainkan dengan gerakan yang digerakkan oleh Allah, tiada jatuh sehelai kering daun melainkan dalam pengetahuan Nya...tiada memberi manfaat atau mudarat melainkan dengan perkenan Nya jua...Inilah menyatu pada martabat akal, adapun untuk mencapai rasa (tauhid dzauqi) maka ia diperolehi melalui jalan kaum sufi iaitu dengan melazimi zikir sama ada secara jihar mahupun secara sir...Zikir yang dilakukan dengan penuh asyik dan khusyuk akan mendatangkan dzauq...namun dzauk itu hanyalah wasilah bukan matlamat.Adapun matlamatnya ialah tauhid semata - mata.Kesempurnaan tauhid itu ialah apabila seorang itu mencapai wujudiyah atau syuhudiyah.Tauhid syuhudiyah ialah tauhid yang ditajallikan oleh Allah ke dalam hati seseorang yang memiliki cinta pada RasuluLLah saw. Seseorang itu tiada dapat mencapai cinta yang benar pada baginda saw melainkan apabila telah terbuka baginya akan hakikat RasuluLLah saw...Seorang hamba tiada akan mencapai kecintaan yang benar melainkan apabila dia menyatu dengan baginda saw...Menyatu dengan baginda bermakna mengikuti baginda saw zahir dan batin ...Permulaan menyatu dengan RasuluLLah saw ialah dengan menyatu dengan para pewarisnya yang hak sehingga cahaya RasuluLLah saw yang ada pada para pewarisnya dapat melimpah kepadanya..cahaya di atas cahaya..Dengan cahaya cinta dan makrifat pada Rasul inilah seseorang itu dapat mentauhidkan Allah dengan sebenarnya..lantaran itu, ia membuahkan keikhlasan dan kejujuran lalu membawa dirinya menyerah diri dengan sebenar-benarnya pada Allah dalam kehidupanya (Islam).

Card


.ุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َูŠْูƒُู…ْ ูˆَุฑَุญْู…َุฉُ ุงู„ู„ู‡ِ ูˆَุจَุฑَูƒَุฉُ.ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุตَู„ِّ ูˆَุณَู„ِّู…ْ ุนَู„َู‰ ุณَูŠِّุฏِู†َุง ู…ُุญَู…َّุฏٍ.ุงู†ุดู€ู€ู€ู€ู€ุงุกุงَู„ู„
http://www.healthbuilders.com.my/.
Besnis produk kesihatan myherb2u.
http://othmandraman.blogspot.com/?m=1.
Goji, tricajus, susu kambing, mlm call +60192311900.
othman.draman@yahoo.com.
Kedai P01 pasar majlis sek16 shah alam, selangor, malaysia.
http://www.dnaglobal2u.com/.
Rakan niaga/penyewa/pekerja diperlukan.
http://www.iphytoscience.com/.
Kursus motivasi besnis disediakan.
http://www.drtina.mynucerity.biz/indexi.php.
Stokis/pegedar diperlukan.
https://www.google.com/#fp=eccba6f7b5b00530&q=myherb2u.
Pakej melancong Kelantan/Selatan Thailand disediakan.
http://www.youtube.com/watch?v=JSOi1e3ethM.
Rumah dijual diSubang Suria,Shah Alam
https://www.google.com/search?q=myherb2u&filter=0&bav=on.2%2Cor.r_cp.r_qf.&bvm=bv.50952593%2Cd.bmk%2Cpv.xjs.s.en_US.epv7Gxs5zsU.O&biw=1366&bih=667&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JrwTUt6VB4K4rAeI-YHQDA.
Tanah di kg kedondong, Pengkalan Kubor, Kelantan,Malaysia untuk diwakafkan untuk pembinaan masjid.
https://archive.org/details/BacaanDanTerjemahanAlQuran-MisharyAlAffasy.
Dermawan diperlukan.
http://radiosilaturahim.com/tembok-pemisah-israel-mesir-telah-selesai-di-bangun/
Kelas mengaji Al Quran disediakan.
http://sourceforge.net/projects/quranterjemah/?source=pdlp.
Welcome to Health Builders (M) Sdn.
http://dengaralquran.com/
www.healthbuilders.com.my
Syarikat jualan langsung unggul yang membawa kepada anda satu kerjaya … untuk terus berjaya. Nikmatilah kehebatan rangkaian produk dan keistimewaan pelan pemasaran kami untuk kehidupan yang lebih bermakna

Kata


Kata orang.....
"KALAU kita tak dapat apa yang kita suka...kita kena suka apa yang kita dapat".

Sam


Hehehe cuak ijib
Syahiman la ni
Apabila hadis dijadikan gurau senda poligami.

Hari ni tersebar luas gurau senda tentang sebuah hadis berkaitan sebutan perkataan "ibu" sebanyak 3x oleh Rasulullah saw. Hadis ini berkaitan ketaatan kpd ibu sgt dititikberatkn oleh Rasulullah.

Jika nak bergurau tentang poligami pun cari lah hadis yang berkaitan poligami. Amba bimbang ia berlaku salah faham dan pendustaan terhadap hadis Rasulullah...

Rasulullah pernah bersabda:

ุญَุฏَّุซَู†َุง ุจُู†ุฏุงุฑٌ ุฃุฎุจุฑู†ุง ูŠุญูŠู‰ ุจู†ُ ุณุนูŠุฏٍ ุญَุฏَّุซَู†َุง ุจู‡ุฒُ ุจู†ُ ุญูƒูŠู…ٍ ุญَุฏَّุซَู†ูŠ ุฃุจูŠ ุนู† ุฌุฏِّูŠ ู‚ุงู„ : ุณู…ุนุชُ ุงู„ู†َّุจูŠَّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„ِูŠู‡ِ ูˆุณَู„َّู… ูŠู‚ูˆู„ :

 ูˆูŠู„ٌ ู„ู„ุฐูŠ ูŠุญุฏِّุซُ ุจุงู„ุญุฏูŠุซِ ู„ูŠُุถุญูƒَ ุจู‡ِ ุงู„ู‚ูˆู…َ ููŠูƒุฐِุจُ ูˆูŠู„ٌ ู„ู‡ُ ูˆูŠู„ٌ ู„ู‡ُ .

ูˆููŠ ุงู„ุจุงุจِ ุนู† ุฃุจูŠ ู‡ُุฑَูŠุฑَุฉَ ู‡ุฐุง ุญุฏูŠุซٌ ุญุณู†ٌ .
ุฑูˆุงู‡ ุงู„ุชุฑู…ุฐูŠ (2417) ูˆุฃุจูˆ ุฏุงูˆุฏ (4990) .
maksudnya:
Celakalah orang yang berbicara lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa. Celakalah !. Celakalah..!

Huraian Hadith:

i) Kelakar adalah perbuatan, kata-kata dan sebagainya yang dapat menggembirakan atau yang dapat menggelikan hati orang lain. Sinonimnya adalah jenaka, lawak dan gurau senda.
ii) Membuatkan orang lain senang hati adalah termasuk dalam amal kebajikan dan Rasulullah s.a.w juga selalu berjenaka dengan ahli keluarga dan para sahabat baginda.
iii) Namun begitu bergurau mempunyai adab-adab tertentu yang telah digariskan oleh Islam seperti:
a) Tidak menjadikan aspek agama sebagai bahan jenaka seperti mempersendakan sunnah Rasulullah s.a..w .
b) Gurauan tersebut bukan merupakan cacian atau cemuhan seperti memperlekehkan orang lain dengan menyebut kekurangannya.
c) Gurauan itu bukan ghibah (mengumpat) seperti memburukkan seseorang individu dengan niat hendak merendah-rendahkannya.
d) Isi jenaka adalah benar dan tidak dibuat-buat.
e) Bersesuaian dengan masa, tempat dan orangnya kerana adalah tidak manis bergurau di waktu seseorang berada dalam kesedihan dan sebagainya.

Akmal hj Kamarudin
Timbalan pengerusi,
Tautan Rahmat Perak

Hadis kaitan ibu 3

Monday, 28 April 2014

Hadis


Asaalamualaikum WBT

Renungan Qalbu.

29 April 2014. Selasa.

๐Ÿ“ŒManusia yang Sebenar-benar Bijak๐Ÿ“Œ

Riwayat: at-Tirmizi

๐ŸšฆHadith:

Daripada Abu Yaala Syaddad bin Aus RA daripada Nabi SAW sabdanya, “Orang yang bijak itu ialah mereka yang mengambil berat tentang dirinya dan beramal untuk selepas mati. Manakala orang yang lemah itu ialah mereka yang menurutkan hawa nafsunya sedangkan dia bercita-cita untuk menjadi hamba Allah yang diredhai.”


๐Ÿ“Œ๐ŸšฆHuraian Hadith:

1⃣Orang yang beriman hendaklah sentiasa bermuhasabah diri dan beramal seperti yang dituntut oleh agama, kerana ganjaran pahala adalah berasaskan amalan yang benar-benar dilaksanakan, bukan dengan angan-angan kosong.๐Ÿ“Œ

2⃣Manusia yang bijak itu ialah orang yang memperjuangkan hidupnya untuk kebahagiaan di akhirat.๐Ÿ“Œ

3⃣Akal yang dianugerahkan oleh Allah hendaklah digunakan untuk memikirkan persediaan hidup di akhirat.๐Ÿ“Œ

4⃣Wajib bagi seseorang mengelakkan diri daripada dikuasai oleh hawa nafsu yang akan membawa kepada kehancuran diri dan agama.๐Ÿ“Œ

InsyaAllah
Aamiin
๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ‘ณ

Ibu 3


salam pengenalan dr kami semua untuk tuan nazri seorg lawyer.... ADMIN ron
Dalam perjalanan pulang ke rumah, seorang ayah bertanya kepada anak lelakinya yang berusia 7 tahun...

Ayah : "Adik faham tak kuliah yang ustaz sampaikan di masjid tadi?". Anak : "Faham..ayah.."
Ayah : "Apa yang adik faham?"
Anak : " Ustaz tadi kata.. seorang anak wajib lebih mengutamakan ibunya daripada ayahnya".
Ayah : " Selepas tu? "
Anak : " Ibunya "
Ayah : " Selepas tu? "
Anak : " Ibunya "
Ayah : " Selepas tu? "
Anak : " Selepas tu barulah bapanya "

Ayah : " Jadi berapa ibunya? "
Anak : " Tiga "
Ayah : " ...dan berapa bapanya? "
Anak : " Satu "

Ayah : " Adik ada berapa ibu? "
Anak : " Satu "
Ayah : " jadi adik kurang berapa lagi ibu? "
Anak : " Kurang lagi tiga "
Ayah : " Haa... Kalau macam tu, sampai rumah nanti cakap dengan ibu macam tu ye..."

๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ

Sunday, 27 April 2014

lawak daging

https://www.facebook.com/photo.php?v=453960238071504&set=vb.433100403468386&type=2&theater

kamera


‪#‎PSA‬: Kaum wanita memang sentiasa terdedah dengan golongan 'pervert' walau di mana sahaja mereka berada. Jadi hati-hati dengan sebarang situasi untuk memelihara maruah dan harga diri anda. - Oh! Media
Like ·  ·  · 30925102

jamaah

Hidup ini perlu berjemaah, berjemaah merapatkan ukhuwah, menjalinkan hati, menyatukan fikrah, menjauhkan sangkaan, menimbulkan kekuatan, menurunkan kerahmatan, jauhkan persengketaan!, ia akan memberi kemenangan kepada syaitan yang inginkan kemusnahan.. berlapang dadalah teman-teman..

ujian

Like ·  ·  · 2,949201141

Saturday, 26 April 2014

perokok

Mohon restoran di Malaysia untuk wujudkan juga. Kesian perokok nak juga merasa duduk indoor dalam pada masa yang sama tidak berkongsi penyakit melalui asap rokoknya kepada orang lain.
Like ·  ·  · 6,029213550

hutang

Kenangan

Kenangan

hudud

Like ·  ·  · 1,70244366

Kenangan

tazkirah


Like ·  ·  · 545683

curi


Istilah “mencuri dalam shalat” yang biasa diungkapkan oleh ulama adalah merujuk pada sabda Rasulullah saw yang diriwayatkan dari Abu Qatadah, “Sejelek-jelek orang yang mencuri adalah orang yang mencuri dalam shalatnya.” Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana ia mencuri dalam shalatnya?” Beliau menjawab, “Ia tidak menyempurnakan rukuk dan sujudnya.” Atau beliau bersabda, “Ia tidak meluruskan punggungnya ketika rukuk dan sujud.” (HR. Ahmad, Ibnu Majah, ath-Thabrani dan al-Hakim)
Dalam hadits tersebut Rasulullah saw mengkategorikan orang yang shalat tapi tidak menyempurnakannya sebagai pencuri dalam shalat. Di antara tanda pencuri dalam shalat beliau menyatakan, bila ia rukuk dan sujud tidak sempurna; tidak sempurna dalam bacaan dan gerakannya.
Ibarat yang Rasul saw tegaskan sebagai bentuk “pencurian” yang paling buruk adalah karena biasanya kita memahami pencuri adalah yang mengambil sesuatu yang bukan haknya, milik orang lain, bukan mengambil milik sendiri. Sementara orang yang mencuri dalam shalatnya sejatinya ia mencuri miliknya sendiri; mencuri ruh dan makna shalatnya. Demikian juga karena ia mencuri yang sejatinya tidak boleh dicuri, yaitu ruh, nilai, makna, ajaran Rasul dalam shalat, yaitu khusyuk, thuma’ninah dengan menjaga kesempurnaan rukuk dan sujud.
Sebagaimana Rasulullah saw juga bersabda, “Tidak sah (tidak sempurna) shalat seseorang, sehingga ia thumaninah ketika rukuk dan sujud.” (HR. Abu Daud). Ada ulama yang memahami thumaninah adalah dalam gerakan rukuk dan sujud, yaitu meluruskan punggungnya, dan ada juga yang menyatakan meluruskan punggung dan tenang dalam berdoa dalam rukuk dan sujud. Sayyid Sabiq dalam fiqih sunnah memaknai thumaninah, dengan diam beberapa saat setelah sempurnanya anggota-anggota tubuh (dalam gerakan sujud dan rukuk) dengan batasan waktu yang diperlukan ketika membaca doa tasbih.
The term "steal" in the prayer commonly expressed by the cleric was referring to the words of the Prophet narrated from Abu Qatadah, "Most people who steal are the ones who steal in prayer." The companions asked, "O Messenger of Allaah, how he stole in his prayer?" He replied, "she did not improve ar­raki ' รปn and sujudnya." Or he said, "he didn't straighten her back when ar­raki ' รปn and bowed." (Narrated by Ahmad, Ibn Majah, Al-Al-Tabaraani and al-Hakim)

In the Hadith of Prophet Muhammad categorizing people who pray but not such attempts as a thief in the prayer. Among the signs in the prayer he said thief, if he ar­raki ' รปn and bowed is not perfect; not perfect in reading and its movement.

Like the Apostle saw reiterate as a form of "stealing" the most poorly is because usually we understand the thief is taking something that's not right, belonging to other people, not take possession of his own. While people who steal in prayer, in fact he stole his own; stealing the spirit and the meaning of prayer. So does the fact that he stole because it cannot be stolen, that spirit, value, meaning, the teachings of the Apostles in solemn prayer, that is, by maintaining a thuma'ninah perfection ar­raki ' รปn and bowed.

As the Prophet also said, "is not valid (not perfect) praying someone, so he thumaninah as ar­raki ' รปn and bowed." (Narrated By Abu Dawood). There are scholars who understand thumaninah was in the AR­raki ' รปn and bowed her back, straightening, and claimed to straighten your back and calm in AR­raki ' รปn prayed and bowed. Sayyid Sabiq in Fiqh al-sunnah thumaninah, interpret the silent few moments after completing the members of the body (in prostration and AR­raki ' รปn) with time constraints required when reading the prayer of the Rosary. (Translated by Bing)
Karena pentingnya menjaga kesempurnaan rukuk dan sujud, terkait sujud misalnya, Rasul mengajarkan agar sempurna dengan sempurnanya anggota tubuh dalam sujud....
ISLAMPOS.COM|BY IANX
Like ·  ·  · 69616

kenangan


Chat conversation start
35 minutes ago
Moga sejahtera
.ุงู†ุดู€ู€ู€ู€ู€ุงุกุงَู„ู„
tqvm u add me
Okaay
minta keizinan.u info i share & inbox my blog
now. azan subuh
Kat sini jam 11:48 malam
bab share blog payah sikit laaa
beratueh orang dok minta
Buat masa ni aku guna FB hanyalah untuk membela kes aku dulu tu
harap maklum...

sahabat dunia & akhirat