Friday 26 August 2016

HAKIKAT DOA

HAKIKAT DOA KEPADA ALLAH
Permintaan mu kepada Allah mengandungi pengertian menuduh Allah, khuatir tidak memberimu.. Dan engkau memohon kepada Allah supaya mendekatkan dirimu kepadaNya, bererti engkau masih merasa jauh dari padaNya..
Dan engkau memohon kepada Allah untuk mencapai kedudukan dunia dan akhirat, membuktikan tiada malunya engkau kepada-Nya, dan permohonan mu kepada sesuatu selain dari Allah menunjukkan engkau jauh dari pada-Nya..
Permohonan seorang hamba kepada Allah terbagi kepada 4 macam, dan kemudian kesemuanya itu tidak tepat bila diteliti dengan saksama dan mendalam.. Permintaan kepada Allah mempunyai pengertian menuduh, sebab sekiranya ia percaya bahawa Allah akan memberi tanpa minta, ia tidak akan minta, disebabkan kerana khuatir tidak diberi apa yang diperlukannya menurut pendapatnya, atau menyangka Allah melupakannya, dan lebih jahat lagi bila ia merasa berhak, tetapi oleh Allah belum juga diberi..
Dan permintaanmu untuk taqarrub, menunjukkan bahwa engkau merasa ghaib dari padaNya.. Sedang permintaanmu sesuatu dari kepentingan-kepentingan duniawi membuktikan tiada malunya engkau dari padaNya, sebab sekiranya engkau malu dari Allah tentu tidak merasa ada kepentingan bagimu selain mendekat kepadaNya..
Sedang bila engkau minta dari sesuatu selain Allah, membuktikan jauhmu dari padaNya, sebab sekiranya engkau mengetahui bahwa Allah dekat kepadamu, tentu engkau tidak akan meminta selain kepadaNya.. Kecuali permintaan yang semata-mata untuk menurut perintah Allah, kerana hanya inilah yang benar..

No comments:

Post a Comment