Thursday 25 August 2016

Hakikat Insan


SYAIR MAKRIFAT
Dengan Bismillah Aku Mulai
Membuka Syair Ma’rifat Diri
Agar Mengenal Siapa Diri 
Siapa Sebenar Asalnya Diri
Tiap Hari Aku Mencari
Dirumah Guru Dan juga Kiyai
Agar Dapat Mengenal Illahi
Tapi Ilmu Syariat Yang Kudapati
Mulai Aku Mengenal Diri
Satu Persatu Aku Pelajari
Mulai Kulit – Bulu – Sampai Ruh Idafi
Ternyata Sehelai Rambutpun Tak Kumiliki
Dasar Ilmu Ma’rifat Sudahlah Pasti
Awal Agama Mengenal Ilahi
Jangan Salah Memilih Lagi
Mengutamakan Solat Tidaklah Rugi
Janganlah Takut Janganlah Gentar
Ilmu Ma’rifat Ilmu Yang Benar
Janganlah Menyerah Apalagi Pudar
Kerana Akhirnya Pasti Kenal
Barang Siapa Rindukannya
Dengan Mudah Mendapat Redha Nya
Tetapi Bila Allah Ta’ala Murka
Rajin Solat Balasannya Siksa
Bismillah Tadi Awal Permulaan
Titik Nur Yang Bernama Insan
Jangan Ragu Mencari Tuhan
Rahsia Allah Didalam Badan
Aku Rindu Pada Allah Tuhanku
Dimana Berada Tiadalah Tentu
Itulah Awal Pada Sangkaku
Ternyata Lebih Dekat Dari
Daging Dengan Kuku
Tamatlah Sudah Riwayat Diri
Yang Mulanya Dari Pada Mani
Itulah Asal Kejadian Diri
Tuntutlah Pada Guru Yg Benar Ahli

No comments:

Post a Comment