Wednesday 29 June 2016

hakikat sujud

SUJUD KEPADA SELAIN ALLAH
Dalam kitab Almilal Wannihal, Malaikat berdebat dengan Iblis:
Malaikat : Iblis, mengapa kamu tidak mahu sujud kepada Adam
Iblis : "Malaikat, Allah sudah membuat undang-undang, jangan sampai kita sujud kepada lainnya Allah. Di dalam Al-Quran surah Al-Fusssilat ayat 37 diterangkan: "Janganlah bersujud kepada matahari dan jangan bersujud kepada bulan tetapi bersujudlah kepada Allah yang menciptakannya (matahari dan bulan)".
Barang siapa yang bersujud kepada selain Allah akan jatuh musyrik dan musyrik adalah dosa yang tidak mungkin diampuni lagi.
Jadi saya tidak mahu bersujud kepada Adam karena saya tahu bahawa Adam itu makhluk, kalau saya sujud kepada Adam maka saya musyrik, maka saya tidak diampuni, dan saya mutlak sujud hanya pada ALLAH ta'ala sahaja dan tidak sujud lainnya Allah.
Malaikat : Iblis, kamu tidak tahu tidak sujud kepada Adam itu perintah Allah bukan kehendak Adam, tetapi kehendak Allah ta'ala, jadi kalau kamu bersujud kepada Adam ertinya kamu sujud kepada Allah karena itu perintah Allah.
Iblis : Memang betul, ini perintah Allah tetapi perintah tersebut adalah untuk menguji katauhidan kita. Perintah itu memang ada yang semata-mata perintah, tetapi ada juga perintah yang sifatnya untuk menguji ketauhidan kita.
Dari pembicaran tersebut ada dua hal yang menarik iaitu:
- Apakah benar semata-mata perintah?
- Apakah perintah yang bersifat menguji?
Saya (Iblis) jelas mengetahui bahawa perintah itu adalah perintah yang bersifat untuk menguji katauhidan kita sebab yang mengetahui bahawa Adam itu adalah makhluk yang diciptakan dari tanah masakan saya sujud kepada makhluk dari tanah.
Malaikat : Dari mana kamu mengetahui bahawa sujud kepada Adam itu semata-mata untuk menguji tidak semata-mata perintah?
Iblis : buktinya ada larangan sujud kepada lainnya Allah itu belum dicabut. Dari satu segi dilarang sujud kepada lainnya Allah dan segi lain diperintah sujud kepada lainnya Allah.
Bagaimana (Iblis) saya tahu sujud kepada Adam itu semata-mata perintah kalau larangan belum dicabut, kalau larangan bersujud lainnya Allah dicabut , maka saya akan mengetahui sujud kepada Adam itu semata-mata adalah perintah Allah. Oleh karena itu larangan belum dicabut maka jelaslah perintah sujud kepada Adam itu Adalah UJIAN.
Demikian percakapan malaikat dan Iblis dalam kitab tersebut. Memang kalau kita lihat sepintas lalu menyalahkan IBLIS sangat mudah akan tetapi seperti di atas Iblis diuji ketauhidan yang sangat sulit sekali.
Like
Comment
Comments
Hakikat Insan Silakan, Tuan.
Suhaimi Zulaikhaucop Ijinkan share
LikeReply127 June at 15:33
Hakikat Insan Silakan, Saudara.
Al Mikhailz btul tu .sbb itulah iblis xmahu sujud kpda adam...sbb iblis hanya mahu sujud kpda allah yg haq...bkn pda manusia...
LikeReply227 June at 19:39
Hakikat Insan Kisah ini jika dipandang dari sudut ilmu syariat, ialah kerana hakikat kejadian Azazel itu dari unsur api yang lebih mulia daripada Adam yang dijadikan dari unsur tanah.. Akan tetapi, dari sudut pandangan ahli makrifat, Iblis itu sebenarnya tidak mahu syirik kepada Allah! Kesimpulan dari kisah ini, semua yang berlaku adalah di atas kehendak dan ketentuan Allah s.w.t. sedari azali, telah lama termaktub di dalam kitab Luh Mahfuz, sebagai pengajaran kepada kita umat manusia yang mahu berfikir.. Yang baik dari Allah, yang buruk juga dari Allah.. La maujud ilallah
LikeReply227 June at 19:58
Azhari Ca'e Givari azazil memang mangsa yg patoh kepada allah,sampai xmau sujud kepada yg lain selain allah,tapi azazil xmengenal hakikat adam sbetolnya dia hanya pandang zahir adam,kalu cam tu sama juga la orang yg xknal diri hanya kenal diri yg nampak atau zahir..btol camtu tuan..salam
Hakikat Insan Benar itu, saudara.. Yang disuruh semua makhluk sujud itu, bukan kepada batang tubuh Adam, tetapi apa yang dikandung di dalam Adam, iaitu ROH.. yakni sirr Allah itu sendiri, yang mana ianya tidak lain dari Allah.. Wassalam
LikeReply227 June at 20:44
Azhari Ca'e Givari apa itu allah,,aku adalah cahaya tuhan,seluruh alam berasal dari cahayaku,,aku itu ahmad bila mim,,aku ahad,,aku adalah nurmuhmmad,,yg bernama allah,,,
Othman Draman
Write a reply...
Al Mikhailz ya btul tu.....tpi mnusia zaman sekarang..hanya tahu membaca tetapi xmhu mengenal....
LikeReply127 June at 20:19
Hakikat Insan Benar itu.. Iqra' bagi orang syariat, membawa maksud 'baca'.. Tetapi maksud yang lebih tepat lagi, ialah 'mengakulah', 'akuilah' bahawa Tuhan itu Esa.
LikeReply227 June at 20:47
Al Mikhailz tuan..soalan yg pnh rakan sya katakan pda sya beberapa hari lalu..xsangka sya ianya ada pd tuan.... rakan sya tanyakan... knapa azazil xmahu smbah adam... jawapan nya hmpir sma dgn apa yg tuan perkatakan...dan sya semakin bertambah yakin akan ilmu yg a...See more
Hakikat Insan Alhamdulillah.. Semoga istiqamah di dalam perjalanan makrifatullah. Amiin
LikeReply6 hrs
Ulianov Giuseppe Jadi iblis baik rupanya. Mengapa ye iblis menggida umat nabi adam supaya ingkar kpd Allah. Apakah iblis lupa bahawa Allah menyuruh taaat segalaa perintahnya? Hemm.
Hakikat Insan Buat saudara Ulianov Giuseppe, perbuatan Iblis menggoda manusia itu juga, atas kehendak Allah.. Sebab Iblis taat pada ketentuanNya, maka dia menggoda manusia.. Bukan atas kehendak Iblis itu sendiri ye !
LikeReply26 hrs
Azhari Ca'e Givari itulah kehidupan ada sesi gelap dan terang,,yg gelap itu disisi iblis..yg terang disisi malaikat..semau itu adalah kenyataan sifat dan afaal allah,,pandang yg banyak pada yg satu..slamSee translation
LikeReply5 hrs

No comments:

Post a Comment