Wednesday 15 June 2016

KUSYUK

KUSYUK DI DALAM SOLAT
Bagaimana hendak tahu yang kita sedang KUSYUK di dalam solat? Apakah pengertian KUSYUK itu sendiri? Ramai orang yang sering bertanyakan soalan ini, demi mendapat apa yang dinamakan KUSYUK itu.
Saudara-saudaraku.. Ketahuilah, pengertian KUSYUK itu, teramatlah mudah lagi senang.. Dari kaca mata ilmu Syariat, KUSYUK itu, bererti kita "sedar" dan kita "tahu" bahawasanya kita sedang bersolat di waktu itu.. Jika kita tidak sedar atau pun jika kita terlupa barang sedetik yang kita sedang bersolat, itulah yang dikatakan tidak KUSYUK di dalam solat.
Akhir sekali, mari kita tilik akan pengertian KUSYUK dari sudut pandang ahli Hakikat dan ahli Makrifat.. Yang dikatakan KUSYUK itu, ialah kita "sedar" dan kita "tahu" bahawasanya, bukan AKU yang bersolat, tetapi DIA.. kita juga "tahu dan sedar", sebelum kita berdiri untuk bersolat, DIA telah terlebih dahulu mendirikan kita untuk bersolat sedari azali.. Kudrat untuk berdiri kita itu, bukan milik kita, tetapi milik DIA.. serahkan segalanya kepada pemilik kita, maka apa lagi yang tinggal? TIADA..
Sesungguhnya DIRI yang menyembah itu, juga adalah DIRI yang disembah! Jangan sampai terlihat adanya DIRI. Insya-Allah

No comments:

Post a Comment