Wednesday 15 June 2016

HAKIKAT SEDEKAH

HAKIKAT SEDEKAH
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua sahabat yang mengikuti pengajian ilmu hakikat dan ilmu makrifat melalui page ini. Semoga kita semua diberi kekuatan untuk terus istiqamah di dalam perjuangan memartabatkan ilmu makrifat, insyaAllah.
Pada hari ini, marilah kita sama-sama menilik akan hakikat sebenar di sebalik sedekah atau pemberian itu. Dari kaca mata fekah atau syariat, sedekah itu diertikan sebagai suatu bentuk pemberian, dari seseorang kepada seseorang yang lain, dengan mengharapkan balasan pahala dan ganjaran syurga.
Menurut sudut pandang ahli hakikat dan makrifat, sedekah atau pemberian itu, semua nya dari Allah s.w.t. semata-mata.. Tidak wujud lagi istilah seperti "dari aku kepada kamu", bahkan diganti pula dengan istilah "dari Allah kepada Allah".. Dan pada pengakhirannya, darjat atau martabat tertinggi sesuatu pemberian itu, boleh ditafsir sebagai "Allah" semata-mata, tiada lagi istilah 'dari' atau 'kepada'.
Maka itulah, jangan kita berharap kepada apa-apa bentuk balasan asbab daripada kita bersedekah itu.. Apalah hak kita sebagai seorang hamba yang hina untuk menuntut balasan daripada Tuan kita itu.. Bersedekah kita pada hari ini, telah lama ditulis oleh Allah di dalam kitab Luh Mahfuz.. Kudrat yang digunakan untuk bersedekah ini, juga dikurniakan oleh Dia.. Jadi mana bahagian kita yang bersedekah itu? Adakah orang lain yang berbuat, tapi kita pula yang menuntut upah?
Oleh itu, marilah kita serahkan segala gerak dan perlakuan kita ini kepada pemilikNya semula.. Jangan sampai terlihat adanya diri.. La maujud bil haqqi ilallah. La ilaha ilallah

No comments:

Post a Comment