Thursday 27 October 2016

PERHUBUNGAN

PERHUBUNGAN
Perhubungan membawa maksud kepada sesuatu perhubungan antara Makluk dan Allah.. Menghubungkan antara hati dengan Allah..
Hati itu ROH.. Maka yang hendak dihubungkan adalah Roh dengan Allah..
Bagaimana dan siapa yang menghubungkan?
Allah itu sendiri menghubungkan melalui perantara ROH..
ALLAH menyatakan diriNya melalui Roh.. Roh menyatakan dirinya melalui makhluk (manusia) dan manusia menyatakan dirinya melalui Jasad.. Jasad menyatakan dirinya melalui sel@zarah, zarah menyatakan dirinya melalui nur cahaya (cahaya batin) batin itu kembali kepada Diri Allah..
Perhubungan itu juga boleh membawa maksud kepada menyaksikan, bertemu, berbicara..
Bertemu, berbicara, menyaksikan itu memerlukan antara dua hala.. Berhubung dengan satu hala tidak di panggil perhubungan. Apa erti bertemu jika tidak ada pertemuan.. Apa makna saksi jika tidak kenal saksi dan tidak pernah menyaksikan..
Bila mana ada perhubungan antara dua hala.. Bertemu berinteraksi antara Roh dengan Allah maka Nyatalah Penyaksian.. Tiada segala sesusatu pun melainkan hanya Allah.. Maka inilah perhubungan.. Nyatakanlah Allah..
Untuk sampai kepada perhubungan dua hala, perlulah kepada mengenal.. "MENGENAL DIRI"
Ariffbillah menyebut "Awaluddin Makrifatullah" Awal beragama itu Mengenal Allah..
Bagaimana untuk mengenal Allah?
Mengenal Allah perlulah mengenal "Diri"... Mengenal diri perlulah mengenal "Roh"... Mengenal roh perlulah mengenal "Jasad"... Mengenal jasad perlulah kepada mencari Ilmu... Untuk mencari ilmu perlulah kepada pencarian dan belajar...
Kerana dengan Ilmu kita mampu, dan mengenal Allah.. Kerana Ilmu itu adalah sifat Allah.. Amiin²

No comments:

Post a Comment