Thursday 26 January 2017

perang

Saksi bisu di bukit Sila
Di sini tersaksi baginda Rasulullah serta kaum muslimin mempertahan bumi Madinah dr serangan musuh Islam atas hasutan kaum yahudi menemui kaum musyrikin dan pelbagai kabilah membentuk pakatan yg kuat untuk menghapus Islam serta baginda rasul.
Dalam cuaca sejuk dan kelaparan kaum muslimin seramai 3k bertahan dan dikepung oleh gabungan kaum yg memerangi seramai10k melebihi 3x ganda.
Perang khandak atau al-ahzab lebih kepada perang saraf di mana perjanjian dicabuli atas dasar hasutan.
Sifat keperwiraan serta kebijaksanaan terserlah. Rasulullah menerima usul Salman al-farisi membina parit. Kerja perparitan dilakukan bersama2 malahan batuan keras diserahkn pd baginda..mudah sahaja kerana batuan keras pun akur. Doa dan munajat berpanjangan dari Rasulullah juga menjadi asbab kemenangan. Di bawah pimpinan baginda dan keimanan membusut membuahkan kemenangan. Saidina Ali yg kecilpun mampu mengalahkan panglima musuh. Dalam perang ini juga perang saraf dimainkan oleh Nu'aim menjalankan tipu muslihat berjaya memecahbelahkan konspirasi musuh.
Tersentuh bila rasa lapar menyengat baginda saw mengikat perut dgn batu...Allahu akhbar insan mulia mudah sahaja meminta makanan dari langit tapi sebagai insan dilaluinya juga...bantuan Allah dikirim bila rumah salah seorang sahabat bernama Jabir memasak roti dan kuah daging anak kambing diminta jgn diangkat dr tungku dan berkat serta mukjizat makanan tersebut mencukupi lagi mengenyangkan serta tidak berhabisan. Kiriman angin sejuk menyerang pihak musuh yg akhirnya mereka mengalah kerana kehabisan makanan dan khemah2 pun berterbangan. Situasi perang terakam dlm al-Quran ( al-ahzab ayat 10-11) yg bermaksud:
Wahai orang-orang yang beriman, kenangkanlah nikmat Allah yang dilimpahkanNya kepada kamu. Semasa kamu didatangi tentera (Al-Ahzaab), lalu Kami hantarkan kepada mereka angin ribut (yang kencang) serta angkatan tentera (dari malaikat) yang kamu tidak dapat melihatnya. Dan (ingatlah) Allah SWT sentiasa melihat apa yang kamu lakukan.
Sungguh al-Quran itu benar serta terpelihara menjadi pegangan sampai akhir zaman.

No comments:

Post a Comment