Thursday 26 January 2017

KISAH ANJING

LAGI KISAH ANJING-ANJING.. DIHINA DAN TERKUTUK PADA PANDANGAN MATA.. TETAPI MEREKA MULIA DI SISI ALLAH DAN ARIFBILLAH
Umar bin Abdullah, seorang yang terkenal dengan kebaikan dan sifat dermawannya suatu hari berjalan melintasi sebuah kebun.
Dia melihat seorang budak pengembala sedang duduk bersandar sebuah pohon di dalam kebun tersebut sambil menikmati bekal makanannya.
Tiba-tiba datang seekor anjing kepadanya. Tanpa berfikir panjang budak pengembala itu membahagikan rotinya kepada dua bahagian.
Separuh dia berikan pada anjing itu dan yang separuh lagi untuk dia makan.
Umar bin Abdullah yang takjub dengan perbuatan budak pengembala itu lantas bertanya, "Wahai budak, apakah anjing ini milikmu?"
Budak pengembala menjawab pendek, "Bukan.."
Umar bin Abdullah bertanya lagi, "Mengapa engkau memberi anjing itu makan dari bekalmu?"
Dia menjawab, "Aku malu terhadap anjing ini bila aku makan sendiri tapi tidak berkongsi makanan dengannya"
Bertambahlah kekaguman Umar bin Abdullah mendengar jawapan budak pengembala tersebut.
"Engkau ini hamba atau orang merdeka?" Tanya Umar bin Abdullah lebih lanjut.
Budak pengembala itu berkata, "Aku ini hamba sahaya bagi pemilik kebun ini!"
Umar bin Abdullah lalu pergi. Tidak berapa lama kemudian dia kembali semula menemui budak pengembala itu.
"Berbahagialah engkau wahai budak. Allah telah membebaskanmu dari perhambaan dan kebun ini sekarang menjadi milikmu!"
Dengan mata bersinar budak itu berkata kepada Umar, "Aku mohon persaksianmu, buah dan hasil kebun ini aku sedekahkan kepada orang-orang fakir di kota ini!"
Umar bin Abdullah bertanya kehairanan, "Mengapa engkau memberikan semuanya, bukankah engkau sendiri fakir dan miskin?"
Jawapan budak itu membuat Umar bin Abdullah terdiam, "Aku malu terhadap Allah yang sudah begitu baik padaku jika aku tidak membahagikan pemberianNya kepada orang-orang yang senasib denganku di kota ini!"

No comments:

Post a Comment