Monday 23 January 2017

kisah imam

نوادر من كتب التراث الإسلامي

IMAM MASJID

Pernah terjadi pada zaman Al Mutawakkil,seorang lelaki menampar tok imam masjid.Perkara ini diadukan kpd Sang Khalifah.Maka berkata Al Mutawakkil kpd llki tersebut:"Aku menerima aduan bahawa engkau memukul imam masjid.Kalau engkau tdk mmberikn alasan yg kukuh,aku akn memberikanmu 'pengajaran'.

Berkata lelaki tersebut:"Wahai Amirul Mukminin..pd suatu awal pg, aku keluar rumah kerana mempunyai suatu hajat.Ketika melalui sebuah masjid,azan subuh pun berkumandang.Aku membuat keputusan utk menunaikn solat trlebih dahulu sebelum meneruskn hajatku.Maka aku pun masuk kemasjid dan iqamah dilaungkan.
Kami mulai solat.Imam membaca Al Fatihah kemudian membaca Al Baqarah.Aku brkata(didalam hatiku)..mudah2mudahan imam membaca sebahagian sahaja drpd surah ini ttpi trnyata beliau mmbacanya sampai habis surah.
Kemudian masuk rakaat yg kedua..maka tidak aku ragukan lagi bhwa ia akn mmbaca Surah Al Ihklas sesudah Al Fatihah(krn imam telah mmbaca panjang pd rakaat yg prtama).Tetapi trnyata beliau mmbaca Surah Ali-Imran pula sehingga tamat.

Seusai solat beliau terus menoleh dan menghadap kami..ketika itu matahari hampir terbit..dan beliau berkata:"Ulangi solat kalian-smg kalian dirahmati Allah-..krn sesungguhnya aku terlupa utk berwuduk terlebih dahulu sblum solat tadi".
Maka aku pun bangun,menuju kepadanya dan memberikan penyepak.

Mendengarkan cerita itu,Al Mutawakkil lalu tertawa😂😂😂
😆😆😆😂😅😂
🚴🏿💨💨💨💨💨

*petikan daripada kitab Nawadir Min Kutubit Turath Al Arabi*.

No comments:

Post a Comment