Thursday 26 May 2016

Hakikat Insan


SIFAT 20, SIFAT ALLAH.
Sifat 20 telah disusun dan diolah oleh Imam As-Shaari dan Imam Al-Maturidi.. Dengan tujuan untuk mempermudah kefahaman orang awam untuk mengenal sang pencipta kita, Allah s.w.t.. Apabila telah khatam pengajian sifat 20 ini, maka buanglah.. Campaklah.. Segala sifat ini ke dalam tong sampah dan sisa pembetung.. Jangan tinggal walau sedikit..
Kerana sesungguhnya..
Yang dinamakan Allah itu,,
TIDAK BERSIFAT !

Like
Comment
Comments
Selera Sri Keniogan Salam tuan, boleh tuan terangkan maksud tuan Allah itu tidak bersifat? Supaya saya yang tidak berilmu ini lebih memahami maksudnya dan menperolehi kebaikan darinya.
LikeReply2 hrs
Hakikat Insan Salam, saudara Selera Sri Keniogan. Yang dimaksudkan Allah tidak bersifat itu, begini. Yang dinamakan Allah itu, hanya nama panggilan Dia sahaja. Akan tetapi, TUAN empunya nama itu, tidak berhuruf, tidak bersuara, tidak berbentuk, tidak berwarna, tidak berjirim, dan tidak berjisim! Yang dinamakan Allah itu, 'laisaka mislihi syai un' (bersalahan dia dengan sesuatu yang baharu). Jadinya jika Allah bersifat, dan kita juga bersifat.. Apa bezanya Dia dengan kita? Harap saudara dapat mengambil sedikit ilmu dari hamba yang fakir dan jahil ini. InsyaAllah
LikeReply12 hrs
Othman Draman
Write a comment...

No comments:

Post a Comment