Tuesday 30 July 2019

PINTU SYURGA vs PINTU NERAKA


PINTU SYURGA vs PINTU NERAKA
Setelah merasa muak dengan peperangan, seorang pahlawan samurai mendatangi seorang sosok yang dikenali sebagai guru spiritual. Saat berjumpa dengannya, sang samurai pun bertanya kepada guru tersebut, “Apa memang benar ada syurga dan neraka?”
“Kamu siapa?” ucap sang guru.
“Saya seorang samurai.” balasnya.
“Benarkah kamu ini seorang samurai?” kata guru tersebut setengah tidak percaya. “Penguasa yang semacam apa yang telah memilihmu sebagai pahlawannya? Kamu lebih mirip seperti seorang tukang kebun.”
Tanpa sedar, samurai itu naik berang dan segera menghunuskan pedangnya. Namun guru tersebut terus berkata, “Wah, kamu mempunyai sebilah pedang. Tapi nampaknya seperti sudah tumpul, bahkan tidak layak pun untuk menebas serumpun lalang.”
Tanpa ragu-ragu lagi samurai itu pun lantas berdiri marah dan hampir saja menghayunkan pedangnya, tetapi lantas sang guru itu pun menuturkan, “Persis pada saat inilah pintu gerbang neraka itu terbuka.”
Mendengar akan kalimat tersebut, samurai itu pun terdiam faham. Dia segera menyarungkan pedangnya dan membongkok hormat kepada sang guru yang arif itu.
“Dan sekarang, gerbang syurga pula telah terbuka luas,” ucap sang guru lagi.

No comments:

Post a Comment