Tuesday 30 July 2019

hi

Salam Jumaat Sayyidul Ayyam
Telah berkata Rasulullah SAW :
Pada ketika telah membuat kesalahan akan Nabi Adam, maka ia pun bertaubat kepada Tuhan dan berkata :
"Wahai Tuhan, saya mohon ampun kepada-Mu dengan hak Muhammad supaya Engkau mengampuni aku".
Maka Tuhan menjawab : "Hai Adam bagaimana engkau mengetahui Muhammad, sedangkan ia belum Ku jadikan?"
Nabi adam menjawab : "Wahai Tuhan setelah Engkau jadikan saya, saya mengangkat kepala melihat ke Tiang Arasy di mana telah tertulis di sana akan kalimat :
'LA ILAHA ILA ALLAH..'
'MUHAMMAD RASULULLAH..'
"Maka saya tahu bahawa Engkau tidak akan pernah menyertakan nama seseorang dengan nama-Mu kecuali nama orang yang Engkau sangat kasihi."
Maka Tuhan pun menjawab : "Engkau benar, hai Adam, ia adalah seorang yang paling Aku kasihi, jika engkau memohon kepada-Ku dengan haknya, nescaya engkau akan Aku ampuni, dan kalau bukan kerana dia, engkau tidak akan Ku jadikan."
[ Hadis Riwayat Baihaqi & Thabrani ]

No comments:

Post a Comment