Tuesday 30 July 2019

PENYERAHAN TOTAL

PENYERAHAN TOTAL
.
Suatu hari, seorang pertapa mengajak salah seorang muridnya untuk pergi ke pulau seberang. Mereka pun mengharungi lautan dengan perahu. Namun di tengah perjalanan, muncul badai besar.
.
Saat muridnya mulai panik kerana merasa perahu yang dinaiki akan segera karam, sang guru tetap bersimpuh tenang—seolah tidak ada apa-apa. Maka, muridnya bertanya, “Guru, apakah guru tidak takut? Boleh jadi ajal akan segera menjemput kita."
.
Sang pertapa hanya tersenyum, dan tiba-tiba mengambil sebilah pisau yang dibawa oleh muridnya. Kemudian dia menyorongkan pisau itu tepat ke leher muridnya seraya berkata, “Apakah kamu takut?”
.
Sejurus kemudian, setelah mengerti akan maksud gurunya, murid itu ikut tersenyum, “Tentu saja tidak. Guru sendiri yang memegang pisau tersebut. Saya percaya kepada guru.”
.
Sang guru lalu meletakkan pisau tersebut. “Ya, begitu pula jawapanku. Tuhan sendiri yang mengendalikan badai ini. Aku berserah kepada-Nya. Jika kita akhirnya selamat, itulah yang terbaik; jika tidak, itu juga yang terbaik.”

No comments:

Post a Comment