Tuesday 30 July 2019

dedah dadah

Write a comment...
Fidoo Shafis shared a post to the group: Melayu bani jawi.
16 mins
Dari D9 Ke Tahanan Tanpa Bicara
7 hrs
Menyokong statement IGP Malaysia bole jadi Colombia jika angguta polis terlibat sama dalam pengedaran dadah
Semasa saya mengendali UTC D9 Johor , saya juga berhadapan dengan penjenayah yang terlibat dengan pengedaran dadah...
Mereka ini punyai hubungan baik dengan sesetengah pegawai termasuk dari Caw Anti Dadah masa itu...
Mereka berselindung di sebalik perniagaan mereka saperti dealer kereta, rumah urut berlesen dan kelab kelab malam...
Taukeh taukeh dadah ini biasa nya sentiasa selamat dari di tangkap dan di dakwa...
Kebiasaan nya yang di tangkap dan di dakwa bawah sek 39B ia lah runner runner atau istilah biasa di guna pakai ia lah KALDAI
Modes of operandi TAUKEH TAUKEH DADAH sama saja dari dulu hingga sekarang....
Kaldai kaldai dadah tukang edar dadah...
Semua movement kaldai dadah ada dalam pengetahuan Taukeh dadah istilah biasa nya TOKAN...Tokan dadah di samping menjadi kawan baik pada sesetengah pegawai dan agensi penguatkuasa ...mereka juga bertindak menjadi source untuk menutup kegiatan nya,maka salah satu kaldai nya di korbankan ,supaya di tangkap polis...tetapi sebelum satu dua kaldai tua di korbankan, mereka dah ada keldai keldai baru meneruskan tugas
Pengalaman saya menyertai kursus di kendalikan oleh DEA semasa di Johor Bahru mendedahkan lebih banyak modes of operandi kartel kartel dadah di Malaysia
Saya berpengalaman ketika menumpaskan kumpulan penjenayah di ketuai Tony Abdullah dalam Ops Api Kuda Tari
Tony Abdullah seorang warga Indonesia, bangsa Cina masuk secara haram ke Malaysia akhir nya punyai kad pengenalan Malaysia ( penduduk tetap)
Dalam rekod polis dia ada lah wanted kes 302kk dan rompakan bersenjataapi
Tetapi dia punyai hubungan baik dengan beberapa pegawai atasan di Bkt Aman ketika itu
Tony Abdullah juga bertanggung jawap melarikan 8 banduan hukum mati kesalahan dadah dari penjara air Molek
Apabila saya bersama UTC tumpaskan rakan rakan kumpulan tersebut di operasi awal termasuk menangkap Lai Foo Hin dan Goh Kee Sang
Tony Abdullah telah turun untuk bunuh saya ,sebelum di tumpaskan dalam drama tembak menembak di Taman Sri Tebrau
Dalam drama tembak menembak tersebut ,Wong Chee Kong terlepas lari dan adik nya Wong Chee On turut tumpas
Bila saya buat operasi susulan Ops Api Skudai ,penjenayah utama nya ia lah Wong Chee Kong dan Lim Kong Seng yang terlibat mengedar dadah dan telah bunuh angguta polis Kons Ganesan Abdullah
Tetapi di masa itu KP Johor ia lah Dato Ahmad Ragib yang telah mengubah seluruh kaedah operasi khas UTC selama ini dengan setiap minggu saya kena taklimat kan dalam mesyuarat khas jenayah , di hadiri oleh semua caw polis JB ,termasuk caw dadah, CPJ dan D7...
Saya kena dedahkan siapa suspek,nama nya dan kes nya,malah sumber utama saya pun kena di dedahkan pada pegawai lain sebagai asistance handling officer...
Sebenar nya ini semua jarum jarum dari kartel yang punyai hubungan baik dengan pegawai atasan untuk tahu siapa sumber A1 saya sebenar nya
Hasil nya sejak itu lah semua sumber saya telah terdedah dan terancam keselamatan nya
Malah Wong Chee Kong di jadikan sumber oleh polis cawangan lain...
Saya pula telah di fitnah sebagai pembeli senjataapi dan perompak
Bila saya di tangkap EO , mereka telah tahan Wong Chee Kong suspek pengedar dadah , masuk LLPK di Spg Renggam...menunggu kedatangan saya...dan Wong Chee Kong lah yang cuba membunuh saya di dalam penjara sehingga Pengarah penjara Tuan Mat terpaksa asingkan saya ke dome asingan
Begitu lah bila pegawai dan angguta polis terlibat sebagai pelindung cartel dadah ...negara akan parah
Ex Asp Md Ali Batcha
30 Julai 2019
Comments

No comments:

Post a Comment