Wednesday 30 September 2015

Tazkirah


💠 TIGA ORANG YANG DICINTAI ALLAH 💠

B i s m i l l a h ☀ H a d i s - Q u d s i : ☀

Dari Abu Dzar ra. dari Nabi saw, beliau bersabda :
"Tiga orang yang dicintai oleh Allah Maha Muliia dan Maha Besar, yaitu : Allah SWT Berfirman :

(1) "Seseorang yang mendatangi suatu kaum, ia minta kepada mereka dengan nama Allah, dan ia tidak minta karena kekerabatan antara dia dan mereka, namun mereka mencegahnya (*tidak mahu memberi dan melarangnya meminta), lalu ada seseorang yang mengiringinya; dia memberinya secara rahsia, yang hanya diketahui oleh Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Besar dan orang yang diberinya."

(2) "Dan suatu kaum yang berjalan di malam hari sehingga ketika ia lebih senang (untuk) tidur dari pada apa yang sedang mereka jalankan, mereka singgah dan meletakkan kepala mereka(*untuk merehatkan diri), lalu di antara mereka ada seorang yang bangun untuk merendahkan diri kepada-Ku dan membaca ayat-ayat-Ku."

(3) "Dan seseorang yang berada di dalam pasukan, mereka bertemu musuh lalu mereka berbalik ke belakang namun ia maju lagi sehingga ia terbunuh atau mendapat kemenangan." (Hadits ditakhrij oleh An Nasa'i).

〰〰〰〰〰〰〰〰〰

Penjelasan :

🍀 Bismillah, golongan pertama adalah apabila ia didatangi seorang fakir miskin peminta sedekah ataupun seorang yang sedang bermusafir dalam perjalanan yang berkeperluan atau meminta sesuatu pertolongan kepada sesuatu kaum, kampung atau golongan, namun permintaannya itu tidak dipedulikan iaitu hajatnya yang tidak dipenuhi atau dihalangi. Lalu ada seorang diantara kaum atau dari kampung itu yang simpati lalu ia membantunya secara "sembunyi" hingga tidak diketahui oleh sesiapapun walaupun ia boleh membantunya secara dikhalayak kaumnya (*pamir sedekah sekalipun tidak mempunyai niat riya) namun ia hindarinya, lalu membantunya atas kerana Allah secara sembunyi. Maka inilah sikap 'akhlak hati' orang yang pertama yang akan mendapat cinta daripada Allah.

💠*Allah menyembunyikan Cinta-Nya di dalam pemberian atau sedekah secara sembunyi.

🍀 Golongan kedua : Iaitu saat ia sedang bermusafir atas sesuatu urusan yang baik dalam suatu kumpulan atau keluarga, perjalanan yang jauh sangat memenatkan hingga matahari menghilangkan dirinya (lewat malam), dan apabila telah sampai tempat yang ditujui atau dipertengahan jalan, kumpulan itu ingin merehatkan dirinya untuk masuk tidur, namun ada seorang di antara mereka yang menangguhkan tidurnya seketika lalu ia mendirikan solat sunat walaupun pada saat itu ia boleh tidur kerana penat. Lalu selepas solat itu ia membaca beberapa surah daripada Al Quran sebelum ia kembali merehatkan dirinya (tidur).
Maka inilah salah satu sikap dan  'akhak hati' golongan yang akan mendapat Cinta Allah iaitu golongan yang mendahului hak kepentingan Allah (solat wajib atau sunat) daripada kehendak dirinya (malawan kehendak diri) iaitu orang-orang yang 'melebihkan Allah' dalam 'setiap hal' daripada kepentingan dirinya sendiri.

💠*Allah SWT menyimpan Cinta-Nya buat para hamba-hamba-Nya yang 'lebih' mengutamakan kepentingan Allah daripada kepentingan dirinya sendiri. Siapa yang melebihkan Allah dalam setiap urusan, maka Allahpun akan melebihkannya dalam segala hal.

🍀 Golongan Ketiga : Iaitu umat Islam atau tentera Islam yang sedang di dalam sesuatu medan pertempuran dengan kaum kafir. Saat pertempuran itu berlaku, mungkin atas sesuatu hal atau dilihatnya kekuatan musuh terlalu kuat, maka atas kerana 'kepentingan' pertempuran itu, lalu ia mengundurkan dirinya 'seketika' bagi mengaturkan serangan yang lebih berkesan (*langsung di hatinya tidak berniat untuk melarikan diri dari medan perang), kemudian ia menyusun kembali barisan tempurnya untuk mengadap musuh Allah hingga ia mati syahid atau mendapat kemenangan dalam peperangan itu. Maka inilah sikap dan 'akhlak hati' orang orang yang akan mendapat Cinta Allah. Iaitu ia tidak takut mati dan tidak takut kepada musuh Allah, namun ia 'berundur seketika' itu demi kemanfaatan kepentingan tentera Islam itu sendiri.

🍀 Hadis ini juga adalah menjadi suatu dalil akhlak dalam "peperangan" iaitu hal hal yang dibenarkan atau kelonggaran, bahawa di dalam peperangan, Allah membenarkan tentera umat Islam mengundurkan diri 'seketika' sekiranya 'perlu' atau lebih menguntungkan tentera Islam bagi menyusun kembali barisan atau strategy perang dalam melawan musuh Allah, dengan syarat berundur itu tidaklah 'berniat' bagi melarikan diri dari medan perang jihad atau mengundur atas kerana 'takut' mati.

🍀 Allah mengharamkan umat Islam lari dari medan perang (si pendayus agama), namun Allah juga tidak membenarkan umat Islam dengan sengaja 'mati katak' tampa senjata dan tampa melawan dalam peperangan, sedangkan penangguhan mati syahid itu adalah lebih baik dan disukai Allah, iaitu dengan nyawa yang masih 'tersisa' itu dimanfaatkan bagi menyusun kembali kekuatan (strategy) barisan tentera umat Islam bagi menjayakan kemenangan, dengan syarat 'hati' ketika itu tidak berniat meninggalkan jihad dalam sesuatu peperangan dengan kaum kafir.

💠*Allah SWT menyimpan Cinta-Nya buat para hamba-hamba-Nya yang tidak takut mati atas kerana Islam namun ia juga seorang yang 'bijak' mahir ketika di dalam peperangan. Allah itu Maha Bijaksana, maka Dia juga suka sekiranya para hamba-Nya juga bijak ketika saat menghadapi musuh Allah.

Allah membenci orang-orang yang jahil lalu ia diam di dalam kejahilannya, iaitu orang yang tidak mahu menuntut ilmu pengetahuan agama (ilmu perang juga hal agama) tetapi ia disibukkan di dalam belajar hal hal 'ilmu' yang tidak mendatangkan menfaat buat akhiratnya. Bijak dalam hal yang baik, kamu akan menjadi baik walaupun kamu jahat. Bijak dalam hal yang jahat, kamu akan menjadi jahat walaupun kamu baik.

🍀 Itulah 3 orang atau 3 golongan kaum yang mempunyai sikap dan akhlak hati yang bakal mendapat kasih sayang dan Cinta Allah. Ini adalah 'jaminan' daripada Allah azza wa jalla sendiri tentang contoh contoh sikap hati orang-orang yang berhak mendapat cinta-Nya. Wallahu'alam.

🍀 Jika terdapat sebarang kesalahan dalam pandangan ini yang bertentangan dengan dalil sunnah, maka mohon teguran pembetulan demi kemanfaatan bersama, aamiin.
✅ KHUTBAH PADERI KATOLIK RUSSIA ✅

By : Syeikh Azman - Pecinta Ulama

Rcvd this frm anthr WsAp Grp "Khutbah Imam Katolik Yang Menggemparkan :

Seorang Imam atau Paderi  Besar Katolik Ortodoks, Dmitri Smirnov, menyampaikan sebuah khutbah gereja yang menggemparkan di depan ratusan jemaatnya.
Dia mengatakan masa depan Rusia akan menjadi milik pemeluk Islam. Berikut ini ceramahnya kepada jemaatnya sebagaimana Muslimina beritakan:

Kalian lihat, ketika umat Islam merayakan hari besar keagamaannya, tidak satu pun orang yang berani melewati mereka, karena di seluruh dunia di masjid-masjid dan jalan-jalan kota di padati jutaan ribu umat Islam yang sedang bersujud kepada Tuhannya.

Saksikanlah, barisan jutaan umat manusia yang beribadah dengan sangat teratur dan mengikuti shaf mereka masing-masing, dan hal itu tidak perlu diajarkan. Mereka berbaris dengan tertib tanpa harus di perintah.

Lalu dimana kalian bisa melihat pemeluk Kristen seluruh dunia, bisa beribadah bersama? Dan hal itu tidak ada dalam Kristen, kalian tidak akan pernah melihatnya.

Lihatlah mereka, orang Muslim kerap membantu dengan sukarela tanpa berharap imbalan, tapi pemeluk Kristen malah sebaliknya.

Kalian tanyakan pada wanita tua itu (sambil menunjuk wanita yang lumpuh yang berada di gerejanya). Menurut wanita tua itu, seorang pengemudi Muslim sering menyediakan jasa transportasinya untuk mngantarnya ke gereja di Moskow.

Dan setiap wanita tua itu ingin memberinya upah, tapi pengemudi Muslim selalu menolaknya dengan alasan bahwa Islam melarang mengambil upah pada wanita lansia, jompo, dhuafa dan anak-anak yatim di berbagai panti dan yayasan.

Dengarkanlah persaksiannya, padahal wanita tua itu bukan ibu atau kerabatnya, tapi pengemudi Muslim mengatakan dalam Islam wajib menghormati orang yang lebih tua, apalagi orang tua yang lemah dan tak berdaya tersebut.

Keikhlasan pribadi pengemudi Muslim tersebut tidak ada ditemukan dalam pemeluk Kristen yang mengajarkan kasih, tapi pengemudi Kristen bisa tanpa belas kasih meminta upah atas jasa transportasinya pada wanita tua itu. Dia mengatakan layak mendapat upah karena itu adalah profesinya sebagai jasa transportasinya.

Seorang Muslim justru lebih dekat dengan Sang Mesiah, tapi orang Kristen hanya ingin uang. Apakah kalian tidak merasakan?

Bagaimana dalam prosesi penebusan dosa, siapa saja harus membayar kepada pendetamu, entah itu miskin atau manula, wajib memaharkannya sebagai ritual pengampunan dosa.

Saksikan juga, seorang Muslim tidak tertarik untuk mngambil upah pada orang-orang lansia. Mereka begitu ikhlas dengan sukarela membawakan barang-barang serta belanjaan wanita tua itu. Sampai sang wanita tua itu hendak berdoa ke gereja, sang pengemudi Muslim setia antar jemput wanita tua itu.

Inilah kenapa saya mengatakan masa depan Rusia akan menjadi milik mayoritas pemeluk Islam dan negeri ini akan mnjadi milik Islam. Kalian lihat pribadi yang berbudi luhur dan santun, mampu membuat dunia tercengang, ternyata akhlak Muslim lebih mulia daripada jemaat Kristen.

Kalian mendengar bahwa Islam dituduhkan sebagai agama teroris, tapi itu hanya isu belaka yang pada kenyataannya umat Islam lebih mengedepankan tata krama serta kesopanan.

Walau mereka di fitnah sebagai teroris, tapi populasi jumlah mualaf di Eropa dan Rusia makin ramai berdatangan ke tempat ibadah orang Muslim untuk memeluk Islam, karena para mualaf tahu betul bahwa Islam tidak sekejam yang dunia tuduhkan.

Sekarang dan selamanya, masa depan Rusia akan menjadi milik umat Islam. Di masa depan adalah kembalinya kejayaan Islam. Lihat populasi Muslim di Rusia, telah berjumlah 23 juta dan pemeluk Kristen mngalami penurunan menjadi 18 juta, lalu sisa yang lainnya masih tetap komunis.

Ini sebuah fakta bahwa Islam sekarang menjadi agama terbesar di Rusia. Di utara bekas pecahan negara Uni Soviet mayoritas Muslim yaitu Republik Chechnya, Tarjikistan, Kajakhstan, Uzbeckistan dan Dagestan. Lalu umat Islam telah menjamah di kota-kota besar Rusia termasuk Moskow.

Imam Besar mengakhiri khutbahnya dan turun ke mimbarnya dengan mata yang berair, di mana para jemaatnya masih trpaku dan haru, tidak menyangka seorang Imam Besar Katolik bisa mengagungkan orang Muslim.

Sebagian jemaat ada yang menangis melihat cara ajaran Islam, ternyata berbudi luhur dan tidak layak di sebut “teroris”.

Sekarang Anda mempunyai dua pilihan:

1. Biarkan info ini tetap dalam page/grup ini.
2. Share info ini ke sejumlah orang yang Anda kenal dan Insya Allah ridha
Allah akan anugerahkan kepada setiap orang yang Anda kirim dan insyaaAllah anda dapat pahala krn telah mau berbagi untuk seksama

Subhanallah...
Semoga yang mengucapkan Aamiin dan di kolom komentar dan yg membagikan bisa mengambil hikmahnya, dan menjadi seorang mukmin sejati sampai akhir hayat dan di akhirat bisa bertemu Nabi Muhammad Saw di surga firdaus. Aamiin...

No comments:

Post a Comment