Saturday 26 September 2015

Tasawuf&haji


Firman Allah Ta'ala artinya dan Allah mewajibkan manusia manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi baitullah, bagi sesiapa yg mampu dan berkuasa sampai kepadanya dan barangsiapa yg kufur( ingkar) kewajiban ibadat haji, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya dari sekalian alam.

- Al-imran:97
................................................
Ibadat haji itu adalahSyariat Allah yg utama maka jaganlah dipermudahkan dan diringan-ringankannya dan tidak sekali-kali ia dibatalkan selama-lamanya, maka barangsiapa yg membatalkan dan menafikan kewajiban ibadat haji maka orang itu telah terang-terangan menjadi kafir zindik iaitu murtad dari agama Islam!

- KALAM QADIM


Beruntunglah siapa yang berpakaian ihram, tidak menutup kepala dan tubuh yang berdebu, penuh tawadhuk dan khusyuk mengakui keagungan dan kesucian Allah Ta'ala Tuhan alam semesta!

Bergembiralah mereka yang meraikan kemenangan di sisi Baitullah yang Allah jadikan kiblat seluruh hamba-Nya!

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar wa lillahilhamd!

Hari ini kita melahirkan rasa kesyukuran kepada-Nya, kita besarkan-Nya atas yang lainnya, kita kumandangkan nama-Nya atas segalanya.

Sempena 'Idul Adha pada hari ini, saya dan keluarga mengucapkan ;

Salam 'Idul Adha, maaf zahir dan batin, apa yang nampak dan tak nyata, dari hujung ke hujungnya.

@buya


اَللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ.
 اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ اْلأَحْزَابَ وَحْدَهُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ

Selamat menyembelih nafsu yg tercela didalam dirimu, dan hakikat tawaf itu ialah mengelilingi keEsaan Allah dibaitullah hatimu....Ya Allah Ya Tuhanku! Rahmatilah dan ampunilah umat Islam sekaliannya....

- KALAM QADIM


"Apa saja selain Allah yang hendak masuk kedalam hati kamu hendaknya kamu penggal dengan pedang tauhid agar tidak ada lagi diri kamu, nafsu mu dan kerinduan mu kepada dunia..."
_sheikh Abdul Qadir Jailani


Hidupkanlah hatimu dengan cinta dan rindu kepada Allah, sesungguhnya sedikit daripada cinta dan rindu kepada Allah itu terlebih baik daripada dunia dan segala isi-isinya!


Tidak ada hari yg lebih ramai Allah Ta'ala melepaskan hambaNyA dari api melainkan pada hari wukuf, dan Allah Azza Wajalla menghampiri hamba-hambaNya dan berbangga dengan mereka dikalangan para malaikat serta berkata:" Apa yg dikehendaki oleh mereka?"

- Sabda Rasulullah S.A.W

Berwukuflah Sir Ar-Rububiyyahmu diMuntaha- Qudsiyyah iaitu kesudahan yg dituntut dan dicari, maka disini tiadalah lagi sesuatu selain Allah Azza Wajalla dan segala sesuatu itu hanyalah kenyataan atau Tajali WujudNya yg Hakiki, segala sesuatu binasa kecuali Allah!

- Mutiara sufi


Kadang diberimu kepayahan serta kesakitan yang dengannya engkau dapat memperbaiki ibadah dan solat!

Engkau tidak tergopoh-gapah, tertib, satu per satu. Jadi halus perkataan dan perbuatan, hatimu pun jadi tenang dengannya!

Kurniaan Allah padamu. Dia campakkan padamu kelazatan beribadah kepada-Nya!


Berbicaralah yang baik-baik kalau kamu percayakan Allah dan hari pembalasan!

Rugilah orang-orang yang mengotorkan jiwanya!
Dalam bala, ada pendidikan Tuhan untukmu. Dalam bala, ada hikmah-Nya yang engkau tidak tahu!

Justeru, redhalah dengan apa yang Tuhan peruntukkan untukmu. Kalau tidak sanggup, bersabarlah dengan takdir-Nya atasmu!

Mana-manapun antara keduanya, tetaplah engkau memandang Tuhanmu atas tiap apa yang berlaku!
Kadang diberimu kesempitan dan kepayahan yang menyebabkan hatimu memandang kepada-Nya yang tidak engkau perolehi saat ibadah dan solat!


Kesakitan-kesakitan menyebabkan engkau menyebut-nyebut nama Allah samada engkau sedar ataupun tidak!

Allah memaksamu mengingati-Nya. Allah hendak engkau menyebut-nyebut nama-Nya. Allah hendak mendengar rayuan dan rintihanmu kepada-Nya!

Justeru, hargailah saat engkau ditimpakan kesakitan oleh-Nya setelah sekian lamanya engkau dikurniakan kesihatan!


Ramai manusia yg sombong dengan nikmat Allah sehingga lupa dirinya hamba Allah!

Maka tunggulah saat Allah akan menggoncangmu dengan bala-ujianNya, sehingga engkau menjadi hina dan rendah diri kepada Allah!

Maka ketika itu keluarlah dari lidah dan hatimu:" Ya Allah! Tolonglah aku yg amat lemah ini"....

Ingatlah! Semua manusia akan disoal dihadapan Allah Maha Raja DiRaja Yg Tunggal!

- KALAM QADIM







No comments:

Post a Comment