Wednesday 16 September 2015

goji

PENGENALAN
Turnera diffusa, dikenali sebagai Damiana, adalah pokok semak dan tumbuhan semulajadi kepada Amerika Tengah dan Selatan, Mexico, dan Caribbean. Tumbuhan ini tergolong dalam keluarga Turneraceae.
Damiana merupakan tumbuhan semak yang kecil di mana ia mempunyai bunga bersaiz kecil dan berbau wangi. Musim bunganya ialah pada awal dan penghujung musim panas dan diikuti dengan pengeluaran buahnya yang rasanya seakan-akan buah ara/ tin (fig)
Dalam perubatan herba, Damiana sering digunakan untuk merawat batuk, masalah sembelit dan masalah tekanan. Adunan herba ini juga dikatakan dapat membantu bagi masalah tumor (fibromyalgia) , berkaitan tenaga , emphysema , hormon estrogen yang rendah, kedinginan seks (frigidity), masalah pra-menopaus bagi wanita (hot flashes), mati pucuk (impotency), ketidaksuburan (infertility), putus haid (menopause), penyakit Parkinson (Parkinson’s disease), PMS, radang prostat ( inflammation of prostate), penyakit Lou Gehrig (Lou Gehrig’s disease), dan banyak lagi yang berkaitan dengan organ pembiakan bagi kaum wanita dan lelaki.
Damiana digunakan secara tradisi sebagai penenang, sebagai pelega dan sebagai bahan untuk merawat masalah lelaki oleh Puak Asli di Mexico. Mula dikomersialkan di Amerika pada 1874, Damiana dipasarkan sebagai peningkat daya seksual dan didakwa mampu meningkatkan nafsu syahwat, juga membantu pesakit yang mengalami tekanan perasaan ..
Kini di adun dgn goji ...
Keluarlah satu product
Yg di namakan
Damiana plus ...

No comments:

Post a Comment