Tuesday 20 February 2018

Asia Barat dalam fluks - sam

Iran
Sekiranya Amerika Syarikat telah mengalahkan Turki, permusuhan bekas terhadap Iran yang kembali ke Revolusi Islam 1979, telah mencapai puncak baru di bawah Presiden Donald Trump. Walaupun Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) menegaskan semula bahawa Iran mematuhi perjanjian nuklear 2015 yang dipalsukan dengan lima anggota tetap Majlis Keselamatan PBB dan Jerman, Trump menegaskan bahawa Iran telah melanggar perjanjian itu, dalam apa jua keadaan, menganggap sebagai perjanjian buruk yang perlu dirundingkan semula. Ia hanya kerana Kesatuan Eropah enggan pergi bersama Trump dan bersetuju bahawa terdapat kepatuhan Iran, bahawa Trump telah mengesahkan kesepakatan untuk masa ini. Kesepakatan nuklear Iran bukanlah satu-satunya isu di mana perbezaan serius sedang berkembang antara AS dan Eropah. Persoalan mengenai Baitulmuqaddis sebagai ibu kota Israel yang akan dianalisis sesaat adalah satu lagi kebimbangan global yang utama di mana Eropah mempunyai sikap yang berbeza. Adakah cabaran di Asia Barat mendorong Eropah untuk mengamalkan kursus yang berbeza dalam hubungan antarabangsa - kursus yang akan menjadikannya lebih bebas dari AS?

Sikap negatif Amerika terhadap Iran juga tercermin dalam komplikasi yang tidak pernah berakhir untuk menggulingkan kerajaan di Tehran. Elit Washington, yang disokong oleh Israel dan Arab Saudi mencuba "perubahan rejim" sekali lagi pada akhir Disember 2017 dengan bersungguh-sungguh menyokong demonstrasi di beberapa bandar yang memberi tumpuan awal pada pengangguran, inflasi dan rasuah. Demonstrasi-demonstrasi itu semakin meruncing kerana mereka tidak mempunyai rayuan massa. Kegagalan mereka terbukti - jika bukti diperlukan - perubahan rejim melalui manipulasi luar adalah bodoh dan kecil. Ia telah menjejaskan kredibiliti AS dan rakan anti-Iran di Asia Barat.

Palestin
Pukulan yang lebih besar ke AS dan Israel adalah pengumuman awam Trump bahawa negaranya mengakui Yerusalem sebagai ibu negara Israel - satu pengiktirafan yang Kongres AS diberikan pada tahun 1995 - dan bertujuan untuk memindahkan kedutaannya ke bandar itu. Pembangkang pengumuman itu besar-besaran dengan 128 negara daripada 193 dalam Perhimpunan Agung PBB menuntut kerajaan AS menarik balik deklarasi tersebut. Mereka menolaknya kerana ia melanggar undang-undang antarabangsa, adalah tidak adil kepada rakyat Palestin dan akan menggugurkan usaha damai.

Persoalan yang perlu ditanya sama ada pengumuman ini sebenarnya merupakan langkah awal ke arah "Rencana Damai" yang dipanggil yang akan menyaksikan orang Palestin diberi tanah kecil di Tebing Barat yang mana mereka akan menjalankan kuasa terhad, selain menjaga Gaza, sementara kawalan yang berkesan terhadap semua serpihan ini, akan tetap berada di tangan Israel. Adalah cukup difikirkan bahawa untuk melaksanakan Bantustan ini, elit Israel akan mencari kerjasama elit Saudi. Seseorang pasti yakin langkah seperti itu akan ditolak secara langsung oleh rakyat Palestin, Arab lain, orang Islam, dan sesungguhnya, orang di mana-mana yang menghargai keadilan dan maruah manusia.
Sekiranya golongan elit Saudi bersekutu dengan elit Israel mengenai hal ini, ini sebahagiannya kerana ia memerlukan sokongan material AS dalam mengejar agenda di Yaman, Qatar dan Lubnan. Di setiap negara ini, matlamatnya adalah mewujudkan dominasi dan mengekang apa yang dilihatnya sebagai "pengaruh Iran".

Kedua-dua AS dan Israel telah memberi kelulusan kepada Saudis. Di Yaman, AS telah membekalkan senjata kepada gabungan yang dipimpin oleh Saudi yang telah membombardir salah satu negara termiskin di dunia. Israel tidak selesa dengan hubungan Qatar dengan Iran. Elit Israel lebih ditentukan daripada golongan elit Saudi untuk menghancurkan Hizbullah di Lubnan.

Oleh itu, terdapat konvergensi motif di antara elit-elit Amerika Syarikat, Israel dan Arab Saudi. Walaupun penentuan individu dan kolektif mereka untuk mengekalkan kuasa mereka di Asia Barat mempunyai banyak kaitan dengan konvergensi ini, permusuhan dan pertentangan mereka terhadap Iran juga merupakan gam yang memegang mereka bersama-sama. Ia menyambungkan titik-titik ini yang menghubungkan pelbagai pelakon di rantau ini yang sangat penting pada masa ini.
Bagaimanapun, keinginan untuk mengekalkan kuasa mereka, analisis kami menunjukkan bahawa senario yang berlaku di Asia Barat tidak memihak kepada AS atau Israel atau Arab Saudi. Peristiwa-peristiwa di Syria dan Iran adalah kemunculan utama bagi ketiga-tiga mereka. Kesalahan Yerusalem-Palestin adalah satu tamparan hebat kepada Amerika Syarikat dan Israel sementara imbroglio di Yemen, kekacauan di Qatar dan kegagalan memaksa Hizbullah keluar dari kerajaan di Lubnan melalui peletakan jawatan Perdana Menteri Saad Hariri, semua memberi kesaksian kepada Saudi kecuaian.

Peristiwa-peristiwa ini yang diambil bersama telah membuat penyesalan yang signifikan terhadap politik pendudukan dan hegemoni di Asia Barat.

No comments:

Post a Comment