Tuesday 20 February 2018

Asia Barat dalam fluks

Asia Barat dalam fluks - menghubungkan titik-titik tersebut
Dihantar pada 21 Februari 2018 - 09:42 pagi
Chandra Muzaffar

Cetak
SERIES peristiwa-peristiwa yang dikaitkan dengan Asia Barat dalam sembilan bulan terakhir telah membawa ke permukaan arus dan arus silang dalam perennial perjuangan wilayah antara pendudukan dan hegemoni, di satu pihak, dan perlawanan dan pembebasan, di pihak yang lain. Adalah penting untuk memahami bagaimana peristiwa-peristiwa ini berkaitan, untuk menghubungkan titik, untuk memahami apa yang berlaku di rantau ini yang paling strategik dan paling berbahaya di dunia.

Kita akan menunjukkan bagaimana lima peristiwa: dua di Syria, dua yang berkaitan dengan Iran dan satu mengenai Palestin - yang dipimpin oleh beberapa kepentingan dan agenda yang sama semuanya berkaitan dan bagaimana mereka pula dikaitkan dengan Yemen, Qatar dan Lubnan. Peranan yang dimainkan oleh Israel dan Arab Saudi akan menjadi tajam dalam semua ini. Peranan mereka saling berkaitan dengan Amerika Syarikat, kuasa hegemoni yang telah menguasai Asia Barat selama sekurang-kurangnya lima dekad.

Syria
Salah satu peristiwa yang paling dramatik dalam politik rantau ini berlaku pada 10 Februari. Peluru berpandu Syria menurunkan pesawat F-16 Israel dan merosakkan pesawat pejuang F-15. Pesawat Israel telah menyusup masuk ruang udara Syria untuk menghancurkan pangkalan udara dram Syria. Sejak permulaan perang Syria pada Mac 2011, Israel telah melancarkan tidak kurang daripada lapan serangan ke Syria yang berusaha untuk mengatasi pertahanan ketenteraan Syria. Walau bagaimanapun, kali ini kuasa udara Israel dihadapkan dengan kesan buruk. Kemampuan Syria untuk membalas dendam mengejutkan elit tentera dan elit politik Israel. Sebagai penganalisis Elias Akleh berkata, "Siren amaran meraung di banyak bandar Israel di utara, Israel bergegas ke tempat perlindungan dan Lapangan Terbang Antarabangsa Ben Gurion berhampiran Tel Aviv telah menghentikan sementara lalu lintas udara. kubah di sempadan utaranya "semasa menghantar lebih banyak bala bantuan selatan ke sempadan dengan Semenanjung Gaza".

Untuk menutup rasa malu yang timbul akibat tindakan agresif telanjang, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dengan cepat mengarang kisah drone dari "pangkalan drone Iran" di Syria yang melanggar ruang udara Israel dan Israel dipaksa membalas dengan cara yang bagaimana pesawat tempurnya "terhempas". Tiada pangkalan pengebom Iran di Syria. Kisah itu perlu diputar bukan sahaja untuk melepaskan Israel tetapi juga untuk mengejutkan kejatuhan serangan Syria pada F-16 yang dilengkapi dengan "Kaunter Kaunter Elektronik Pertahanan Elektronik terkini (ECM) yang sepatutnya mempertahankan pesawat dari serangan peluru berpandu. " Ia mengatakan bahawa "ECM yang mahal gagal untuk mempertahankan pesawat itu terhadap teknologi 1960-an dari peluru berpandu Rusia S-200".
Implikasi ini untuk Israel dan AS, pelindungnya, jauh meluas. Ini adalah kehebatan udara Israel yang merupakan teras keunggulan ketenteraannya yang membolehkannya menguasai Asia Barat. Kuasa udara Israel menghapuskan angkatan udara Mesir dalam Perang Enam Hari pada tahun 1967. Israel membom sebuah kemudahan nuklear Iraq di Osirak pada tahun 1981. Di Lubnan, hujan lebat dalam perang 34 hari pada Julai 2006. Gaza telah dibom beberapa kali. Ia bukan hanya infrastruktur yang telah musnah; beribu-ribu orang awam telah mati kerana kuasa udara Israel. Sebagai hasil dari semua ini, kuasa udara Israel telah memperoleh halo dari kebal. Itu halo hilang dalam asap pada 10 Februari. Apakah ini bermakna untuk keupayaan Israel untuk meneruskan dominasi ketenteraan rantau ini? Persoalan ini menjadi kritikal kerana strategik yang terletak di Syria kini disokong bukan sahaja oleh Hezbollah dan Iran tetapi juga oleh Rusia berkuasa tentera. Adakah ini permulaan perubahan persamaan kuasa di Asia Barat?

Acara lain di Syria juga menawarkan beberapa pandangan. Kerana AS menyokong pemberontak di Syria, sebahagian besar daripada mereka adalah sebahagian daripada pelbagai pakaian pengganas telah dikalahkan oleh kerajaan Bashar al-Assad yang disokong oleh Rusia, Iran dan Hizbullah, para elit di Washington berusaha menyelamatkan muka dengan mencari jalan kaki di Syria -Turkey sempadan dengan menyandarkan dan membiayai kira-kira 30,000 orang Kurds terikat kepada Parti Pekerja Kurdish (PKK) yang selama bertahun-tahun telah memerangi kerajaan Turki. Ini secara semulajadi telah meremehkan kerajaan Turki Recep Erdogan. Kerajaan-kerajaan lain di rantau ini yang mempunyai populasi Kurdish yang besar seperti Iraq dan Iran juga mengutuk pelan AS yang mereka takut akan membuka jalan bagi penubuhan negara Kurdish yang bebas bahawa semua empat negara (Turki, Syria, Iraq dan Iran) adalah bertentangan dengan.

Israel secara kebetulan menyokong idea negara Kurdish yang bebas kerana ia menganjurkan agenda pemecahan negeri-negeri di Asia Barat. Rancangan Amerika Syarikat yang nampaknya telah ditangguhkan sangat buruk untuk hubungannya dengan sekutu NATO, Turki.

No comments:

Post a Comment