ZAT MUTLAK ghaib dalam SIFATNYA yang iaNya tajallikan melalui NURNYA / NURZAT yang disebut sebagai HAKIKAT MUHAMMAD.
Hakikat Muhammad pula ghaib dalam Sifatnya iaitu NUR MUHAMMAD. Nur Muhammad ialah IBU SEGALA RUH ( Abu al- Arwah )
Di sini Dia menamakan DiriNya sebagai ALLAH.
Sabda Nabi :
Aku daripada Cahaya Allah dan segala yang lain adalah daripada Cahayaku.
Aku adalah AHMAD tanpa MIM ( Alif – Ha – Mim – Dal ) jadi ( Alif – Ha – Dal )
Ibu Ruh Nur Muhammad mentajallikan MALAIKAT.
Malaikat ghaib di dalam RUH AWAL MANUSIA yang digelar RUH QUDSI atau NUR MUHAMMAD MUSTAFA RASULULLAH.
Maka dikatakanlah bahawa manusia itu sesifat Malaikat.
Seterusnya Ruh Muhammad sebagai ibu ruh menciptakan alam semesta ini.
Ianya tidak lain dan tidak bukan selain ZAT MUTLAK yang meliputi sekalian alam dan meliputi sekalian manusia dengan Sifat Maha Meliputi-Nya.
GHAIB maksudnya ialah WUJUD tetapi TIDAK KELIHATAN oleh mata kasar tetapi dirasakan kewujudannya oleh pancaindera atau mata hati. SYUHUDUL KASRAH FIL ................
Barangkali inilah yang dimaksudkan oleh Ibnu Arabi bila mengungkapkan kata kata termashur ini :
LIHATLAH SATU PADA YANG BANYAK
LIHATLAH YANG BANYAK PADA YANG SATU
YANG BANYAK ITULAH YANG SATU
& YANG SATU ITULAH YANG BANYAK
DAN YANG SATU ITULAH SATU
YAKNI ZAT MUTLAK ALLAH
Barang kali inilah maksud sebenar SE / ESA / MELIPUTI itu yang bermaksud bahawa kita ini Se-zat, Se-sifat, Se-asma’ & Se-afal dengan Allah Tuhan kita itu. Jika telah SE tidak lagi boleh dipisahkan.
Kembalikan hal ini kepada manusia. Jasad & Ruh atau Badan & Nyawa atau Jasmani & Ruhani tidak boleh dipisahkan.
Jika sudah SE, maka jadilah Jasad itu Ruhani, Ruhani itulah Jasad, kerana asalnya adalah yang SATU jua. Ia SE, ESA / MELIPUTI.
Barang kali ini jugalah maksud :
Dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali. Kita datang dalam bentuk dua jisim iaitu ruh & jasad. Kenapa pula bila kembali kita kembalikan Ruh kepada Allah dan jasad ke bumi ?
Tidakkah wajib kita kembalikan jasad juga kepada Allah iaitu kembalikan kedua-duanya kerana kedua-duanya itu adalah satu atau esa, tidak boleh dipisahkan ? Inilah jalan kembali yang sebenarnya yang patut kita cari.
Sabda Nabi :
Aku daripada Cahaya Allah dan segala yang lain adalah daripada Cahayaku.
Aku adalah AHMAD tanpa MIM ( Alif – Ha – Mim – Dal ) jadi ( Alif – Ha – Dal )
Ibu Ruh Nur Muhammad mentajallikan MALAIKAT.
Malaikat ghaib di dalam RUH AWAL MANUSIA yang digelar RUH QUDSI atau NUR MUHAMMAD MUSTAFA RASULULLAH.
Maka dikatakanlah bahawa manusia itu sesifat Malaikat.
Seterusnya Ruh Muhammad sebagai ibu ruh menciptakan alam semesta ini.
Ianya tidak lain dan tidak bukan selain ZAT MUTLAK yang meliputi sekalian alam dan meliputi sekalian manusia dengan Sifat Maha Meliputi-Nya.
GHAIB maksudnya ialah WUJUD tetapi TIDAK KELIHATAN oleh mata kasar tetapi dirasakan kewujudannya oleh pancaindera atau mata hati. SYUHUDUL KASRAH FIL ................
Barangkali inilah yang dimaksudkan oleh Ibnu Arabi bila mengungkapkan kata kata termashur ini :
LIHATLAH SATU PADA YANG BANYAK
LIHATLAH YANG BANYAK PADA YANG SATU
YANG BANYAK ITULAH YANG SATU
& YANG SATU ITULAH YANG BANYAK
DAN YANG SATU ITULAH SATU
YAKNI ZAT MUTLAK ALLAH
Barang kali inilah maksud sebenar SE / ESA / MELIPUTI itu yang bermaksud bahawa kita ini Se-zat, Se-sifat, Se-asma’ & Se-afal dengan Allah Tuhan kita itu. Jika telah SE tidak lagi boleh dipisahkan.
Kembalikan hal ini kepada manusia. Jasad & Ruh atau Badan & Nyawa atau Jasmani & Ruhani tidak boleh dipisahkan.
Jika sudah SE, maka jadilah Jasad itu Ruhani, Ruhani itulah Jasad, kerana asalnya adalah yang SATU jua. Ia SE, ESA / MELIPUTI.
Barang kali ini jugalah maksud :
Dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali. Kita datang dalam bentuk dua jisim iaitu ruh & jasad. Kenapa pula bila kembali kita kembalikan Ruh kepada Allah dan jasad ke bumi ?
Tidakkah wajib kita kembalikan jasad juga kepada Allah iaitu kembalikan kedua-duanya kerana kedua-duanya itu adalah satu atau esa, tidak boleh dipisahkan ? Inilah jalan kembali yang sebenarnya yang patut kita cari.
No comments:
Post a Comment