Sunday 30 April 2017

fb n


Padang Masyar
Di manakah Padang Masyar?
Jawabannya terkandung di dlm ayat 25 & 26, al Mursalaat sprt berikut....
"Bukankah Kami menjadikan bumi, untuk menghimpunkan,
Orang-orang hidup dan orang-orang mati?"
Dapatkah sdr fhm ayat yg sy pileh ini!
Saya sdng menggali ayat2 Tuhan untk kesejahteraan ahli di sini spy kita semua dpt keluar dari kegelapan.
Menggali ayat2 al Quran bukn mentafsir ayat2 al Quran dari bahasa Arab ke bhs Melayu ttp menggali apakah sebenarnya yg nabi muhammad saw dapt dari Allah SWT yg ramai tdk fhm dari membaca kitab al Quran....dn tiadalah yg dpt memahami apakah yg Allah turunkan kpd rasul melainkan mrk yg mendalami ilmu makrifatullah dgn berguru.....bukan mmbaca tanpa guru....dn bukn melalui google krn kamu tdk boleh bertanya apb tersangkut dgn sesuatu ayat mutasyabihat.
Apa yg diturunkan kpd rasul inilah yang saya sampaikan untk ahli di sini spy kita tdk lagi jahil.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
52 daripada 120
Ahmad Gaus Kena usaha naik kn lgi makam ni klu cam tu..baru boleh mati kn diri sebelum mati....
Iktiqad Tauhid BERGURU KEPADA ALLAH. - MENJADIKAN PENDIDIK SELAIN DARI ALLAH SEBENARNYA SEDANG SEKUTUKAN ALLAH....

9.Surah At-Tawbah (Verse 31)

‎اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًاۖ لَّا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ

Mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli ugama mereka sebagai pendidik-pendidik selain dari Allah, dan juga Al-Masih ibni Maryam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan.

98.Surah Al-Bayyinah (Verse 5)
‎وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَۚ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ

Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Ugama yang benar.

2.Surah Al-Baqarah (Verse 269) 
‎يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًاۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ

Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.

SIAPAKAH ORANG YANG BERAKAL SEPERTIMANA YANG TELAH DIPERJELASKAN OLEH ALLAH DIDALAM AL-QURAN

ORANG YANG BERAKAL IAITU ORANG-ORANG YANG MENYEBUT DAN MENGINGATI ALLAH SEMASA MEREKA BERDIRI DAN DUDUK DAN SEMASA MEREKA BERBARING MENGIRING

3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 190)

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;

3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 191)

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.

SIAPA PULA YANG TELAH DIJANJIKAN OLEH ALLAH UNTUK DIPIMPIN KEJALAN YANG LURUS

4.Surah An-Nisā' (Verse 66)

Dan sesungguhnya kalau Kami wajibkan kepada mereka (dengan perintah):

"BUNUHLAH DIRI KAMU SENDIRI, ATAU KELUARLAH DARI TEMPAT KEDIAMAN KAMU"

NESCAYA MEREKA TIDAK AKAN MELAKUKANNYA, KECUALI SEDIKIT DARIPADA MEREKA

Dan sesungguhnya kalau mereka amalkan nasihat pengajaran yang telah diberikan kepada mereka, tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka dan lebih meneguhkan (iman mereka).

4.Surah An-Nisā' (Verse 67)

Dan (setelah mereka melakukan seperti yang dikehendaki oleh Allah), tentulah Kami akan berikan kepada mereka - dari sisi Kami - pahala balasan yang amat besar;

4.Surah An-Nisā' (Verse 68)

DAN TENTULAH KAMI PIMPIN MEREKA KE JALAN YANG LURUS.

Dan lagi firman yang merupakan janji dari Allah

18.Surah Al-Kahf (Verse 109)

‎قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan".

18.Surah Al-Kahf (Verse 110)

‎قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; 

OLEI ITU, SESIAPA YANG PERCAYA DAN BERHARAP AKAN PERTEMUAN DENGAN TUHANNYA, HENDAKLAH IA MENGERJAKAN AMAL YANG SOLEH DAN JANGANLAH IA MEMPERSEKUTUKAN SESIAPAPUN DIDALAM IBADATNYA KEPADA TUHANNYA"

10.Surah Yūnus (Verse 9) 

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Tuhan mereka akan memimpin mereka dengan sebab iman mereka yang sempurna itu. (Mereka masuk ke taman yang) sungai-sungainya mengalir di bawah tempat kediaman mereka di dalam Syurga yang penuh nikmat.

Inilah apa yang telah dijanjikan oleh Allah dan sudah pasti Allah tidak akan mungkir janji

30.Surah Ar-Rūm (Verse 6) 

Demikian dijanjikan Allah. Allah tidak pernah mengubah janjiNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

10.Surah Yūnus (Verse 44) 

Sesungguhnya Allah tidak menganiaya manusia sedikitpun, akan tetapi manusia jualah yang menganiaya diri mereka sendiri.

PERSOALANNYA! sudahkan kita melakukan sepertimana yang telah Allah janjikan supaya kita akan diberikan oleh Allah apa yang telah dijanjikan tersebut

Firman Allah

2.Surah Al-Baqarah (Verse 80) 

Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan disentuh oleh api neraka kecuali beberapa hari yang tertentu". Katakanlah (wahai Muhammad):

"Adakah kamu sudah mendapat janji dari Allah supaya (dengan itu) Allah tidak akan menyalahi janjiNya, atau hanya kamu mengatakan atas nama Allah sesuatu yang tidak kamu mengetahuinya?"

PENJELASAN DARI ALLAH BAHAWA KEBANYAKAN MANUSIA TIDAK AKAN MELAKUKANNYA

Didalam firman Allah pada Surah An-Nisā' (Ayat 66) Allah telah berfirman menegaskan "NESCAYA MEREKA TIDAK AKAN MELAKUKANNYA, KECUALI SEDIKIT DARIPADA MEREKA"

Inilah sebabnya walaupun Allah telah memperjelaskan tentang berbagai jalan dan cara untuk menetapkan pegangan atau iktiqad tauhid didalam Al-Quran, 

Penerangan yang berbagai jalan dan cara ini tidak menjadikan kebanyakan manusia menjadi semakin beriman, sebaliknya penerangan dengan berbagai jalan dan cara untuk menetapkan iktiqad tauhid ini menjadikan kebanyakan manusia menjadi bertambah liar (seperti yang ditegaskan oleh Allah didalam firmannya pada Surah Al-'Isrā' ayat 41) kerana sedang berlaku sepertimana yang telah difirmankan oleh Allah "NESCAYA MEREKA TIDAK AKAN MELAKUKANNYA, KECUALI SEDIKIT DARIPADA MEREKA"
Nur Din Penerangan apa yg sdr cuba sampaikan di sini?
Nur Din Cuba jgn lari dari tajuk post.
Nur Din Orang yg beriman masuk syurga itu apakah mrk tlh neriman kpd apa yg Allah turunkan kpd mrk?
Nur Din Apakah sdr telah mengenal Allah dn Rasulullah nur muhammad?
Nur Din Apakah sdr telah mengenal tali Allah?
Nur Din Jika belum mengenal Tali Allah dn Nur Muhamamd rasulullah......tolong jgn copy paste ayat2 dlm post saya yg tdk relevan dgn tajuk post
Nur Din Kita bercerita ttng padang masyar spy ahli mengetahui bhw hati yg mati akn mnjd beban kpd batin untk bangkit dn ia akn senantiasa dlm keadaan mati.
Nur Din Kerajaan Allah ini luas......krn jasad manusia juga adalah Kerajaan Allah krn ia adalah kubor bg roh terbelenggu yg akn bangkit di akhir hayat jika jasad lalai dn tdk memulangkan amanah Allah.
Nur Din Maka kenalilah dirimu yg nyata dn rasulullah nur muhammad spy kamu dpt bebaskan roh terbelenggu dari jasad kamu.
M.A. Iman Allahu Allah.. terima kasih diatas penerangan.
Nun Wong Lee Pabila kita mngambil sstu ayat dlm quran dan diterjahmahkn ia mmberi maksud kpd kenyataan sstu ayat itu...
Bgaimana pula kita nak fahami kpd maksud kenyataan tu? Dan sumber(ilmu) mana pula kita beriman? Tkasih.
...Lihat Lebih Banyak
Suluk Kekasih tafsir quran ada tafsiran ulama cara syariat,thorikat,hakikat dan makrifat..
Suluk Kekasih tafsiran yg mudah difahami ialah tafsir secara syariat contoh dirikan solat...
Nun Wong Lee Mmm...pun perkataan tu klu dipecahkan lgi byk yg tersurat...bukan merujuk solat/smbhyg saja, tidakkah gitu tuan?
Suluk Kekasih ya betul tuan nun
Suluk Kekasih ajaran islam sgt luas meliputi rukun islam,rukun iman,quran hadis,feqah tauhid tasauf ,jinayat...dll
Nur Din Nun Wong Lee.....kita bukn mengambil ayat untk mentafsir ttp ayat2 al Quran adalah diguna untk menunjukkan bukti ilmu itu sendiri.
Nur Din Sbb itu nabi muhamamd saw melarang sesiap shj bercakap ttng al Quran tanpa ilmu....krn ilmu yg nabi saw maksudkan adalah pengetahuan khusus ttng perjalanan ke akhirat.
Nur Din Sbb itu tdk boleh mengambil dalil dn guna sesuka hati krn setiap ayat2 mutasyabihat membawa mesej tertentu.
Nur Din Umpama ayat 3, al Hadiid.....Dia yg zahir dn Dia yg batin ......adalah untk mmbawa keterangan ttng Awal Muhammad dn Rahsia Allah SWT
Nur Din Tp ayat Dia yg zahir dn Dia yg batin telah disalah guna oleh sesetengah guru tariqat untk mengaku diri mrk adalah muhammad krn dlm diri ada Dzat Allah. Habis rosak semua risalah Allah gara2 semua mengaku jasad mrk Muhammad.....konon mrk adalah untk nyatakan Allah.
Roberto Carlos Terima kasih ibu,, diatas pencerahan,, yg tak terbayar nilainya
Nur Din Muhammad untk nyatakan Allah......itu fakta HAQ.....ttp hanya manusia yg terpileh shj tempat Allah Nyatakan DiriNya.....dn dlm bbrp case dlm sejarah para rasul yg perlihatkan mukjizat masa itulah Allah Nyatakan DiriNya dgn Kamilmu kamil dgn rasul pilihanNya.
Nur Din Alhamdilillah! Roberto Carlos ibu mmng ingin share dgn semua ahli yg merindui ilmuNya.
Nur Din Macam2 persepsi dari ajaran tariqat dn ini boleh menyesatkan anak2 yg sedang mencari ilmu ketuhanan.
Roberto Carlos Ya betul,, saya pun masih merangkak lg,,Dan juga salam proses pencerahan,, insyaallah,,
Nur Din Bg setiap ayat mutasyabihat adalah Risalah Allah dn syafaat yg nabi saw terima dari Allah dn hny ada satu jwbn sahaja dn bukn boleh guna persepsi masing2 samada mengikut feqah or syariat.
Nur Din Sprt dlm ilmu mathematics dn physics......ahli scientist dn mathematics ada formula untk mndpt 1 jwbn yg betul.....jd begitu jugalah dgn ayat al Quran...tdk boleh dipakai persepsi tp ilmu pengetahuan.
Nur Din Ilmu pengetahuan pula hny Allah yg memberi penglihatan krn sprt nabi saw berkata bginda saw tdk mengetahui yg ghaib2.
Nur Din Begitu jugak dgn apa yg saya cerahkan.....tanpa ilmu pengetahuan Sufism tdk mungkin saya fhm al Quran ttp dgn ilmu pengetahuan yg diberiNya.....Dia shj yg memberi penglihatan krn saya juga tdk mengetahui yg ghaib2 melainkan Dia yg mngajar.
Nur Din Apa yg nabi muhammad saw tdk dpt jelaskan dgn terang di dlm al Quran smuanya disbbkan umat muhamamd yg tdk beriman kpd perkhabaran ghaib.
Nur Din Di akhir zaman ini ..sejarah berulang kembali krn dlm laman ilmuan mengenal diri mengenal tuhan dgn berbagai nama group.....terdpt ramai orang2 berperangai sprt umat muhammad di zaman jahiliyah.
Roberto Carlos Minta Di pelihara Dr penjelasan yg x betul
Nur Din Apa2 dalil yg ibu guna dn cerahkan adalah krn ibu sudahpun bersaksi.
Nur Din Setelah bersaksi.....barulah ibu mencari dalil spy mudah untk menyampaikan kebenaran krn setiap tajuk yg ibu sampaikan disokong oleh dalil dari aq.....dn ini menunjukkan bhw kita berada di atas landasan yg sama dgn nabi muhammad saw.
Roberto Carlos Sy dh bercerita dgn abg latif tentang ibu,, sbb tu sy add ibu,, terima kasih ibu,,
Nur Din Sebenarnya tdk ada zaman jahiliyah krn di melliinium ini adakah kamu hndk sebut sbg zaman jahiliyah! Sudah tentu tdk. Namun zaman bukan jahiliyah ttp manusia yg jahil
Nur Din Mrk jahil tp menyombong diri dn meninggi diri dgn ilmu duniawi......dn apa2 ilmu yg mrk tdk diberi pengetahuan semuanya sesat bg mrk......padahal mrk baru beroleh sebahagian shj ilmu dari al Quran.......dn hal ini nabi ada sebut dlm al Quran.
Nur Din Kpd mrk yg berkata....masing2 punya pendapat sendiri.....mrk inilah yg nabi saw maksudkan mrk yg menyombong diri krn mrk refused menerima kebenaran.
Nur Din Bg mrk yg menyombong diri.....sudah tentu menafi.....dn mrk tdk mndpt syafaat langsung padahal nabi saw dah bg tau bhw al Quran adalah pemberi syafaat dn mesti diterima.
Nur Din Makanya di wall group Furqan.....kami mengelak menerima yg bukn ahli ilmu hakiqat dn makrifah
Nur Din Kami tdk mau merosakkan hati kami dgn berdebat dgn ahli syariat yg tdk mau menerima kebenaran dn sebaliknya mrk berasa bhw kita pula yg melencong tanpa mrk muhasabah diri sendiri.
Nur Din Saya sendiri berhati2 apb add ahli yg request persahabatan di Time Line saya dn mrk yg saya accept saya terus add di wall group furqan.
Nur Din Ttp apb saya menghidu dn melihat komen mrk berbaur syariat.....sy akan dismiss mrk krn tdk ada gunanya ada ribuan ahli ttp dok bergaduh sellu.
Nur Din Kita nak sampaikan kebenaran bukn nak tunjuk kehebatan diri.....krn Allah Firman nikmat Tuhan itu jgnlah kamu sembunyikan.....dn ini yg amat saya takuti.
Yandi Rachim aku paling benci orang yang membiarkan....
dan menyembunyikan perbudakan dan perzinahan....
padahal jelas-jelas zinah....
Lihat Terjemahan
Nur Din Knp harus kamu ambil tau hal mrk
Nur Din Itu yg mrk tempah...biarin Allah yg menghukum mrk
Roberto Carlos Ya,, betul tu ibu,,
Nur Din Maka nikmat Tuhan yg manakah kamu pertikai!
Nur Din Semua post di laman Furqan adalah nikmat Tuhan.....jika kamu beriman sepenuhnya Allah tdk akn mungkiri janjiNya.
Nur Din Pasti Allah akn memberi hidayah dn buka hijab kpd sesiapa shj yg menceriNya.
Nur Din Ini saya amat pasti krn ramai yg sudah bersaksi dn menikmatinya......dn mrk yg sudah merasa shj yg dpt membenarkan semua yg saya sampaikan.
Nur Din Semoga mrk yg masih tercari2 kebenaran akn menemuinya di sini.
Roberto Carlos Ya betul tu ibu,, rahsia Di dalam rahsia kann,,
Roberto Carlos Semoga mereka yg bukan ahli Di beri hidayah Dan minta Di ampun dosa2 mereka
M.A. Iman ibu,bagaimana nak mengesakan Allah senantiasa??sedangkan masalah kerja yg mendatang sehingga lupakan Dia.. apa yg silapnya ? mohon ajarku ibu
Nur Din Kamu pm ibu spy ibu beri kamu teknik untk mengingati Allah walaupon kamu sibok dgn urusan dunia
M.A. Iman thanks ibu..dgn segera.
M.A. Iman Roberto Carlos xmain bola lg ke??hik2
jika ade teguran,bantu la ye..
Roberto Carlos Dah bersara,, gurau je tu,, memang x main pun
Roberto Carlos Insyaallah ibu akan bg pencerahan,,

No comments:

Post a Comment