Saturday 29 April 2017

fb n


Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu ( masa Jahiliah ) bermusuh musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.. :)
Apakah sebenarnya tali Allah?
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Azham Kamarulzaman Silaturahim...mohon pencerahan dari pihak tuan
Pendita Wali kenal dgn sebenar benar kenal akan kalimah tauhid
Nur Din Semua komen2 shbt betul.....ttp ia berkaitan bgaimana hndk mncapai Islam mukmin.
Nur Din Kita pernah lihat satu gruop bernama ....pulangkan amanah Allah.

Ayat yg sy post ini berkaitan pulangkan amanah Allah yg kita sudah lupa krn amanah ktu berlaku ketika kita masih berada di dlm rahim ibu.


Eaa.....perjanjian yg kita sudah lupa di mana kita telah berjanji dgn pendnegaran, penglihatan dn juga hati.

Pendngrn, penglihatan dn hati adalah perumpamaan yg nabi saw guna untk bercerita ttng malaikat yg diturunkan kpd kita dn para ilmuan melayu lama guna kstilah wali wali Allah.
Nur Din Dlm post sy yg lain sy telah perlihat istilah yg diguna pakai oleh orng2 hakiqat dn makrifat.....ya itu....

Hati ...............dzat maujud atau dzat Allah

Penglihatn.....sifat maujud
Pendngrn ......asma' maujud
Kaki tangan...a'faal maujud

Ini adalah nama nama malaikat yg diturunkan kpd kita.
Pendita Wali mohon nyemak...lanjutkan tuan
Nur Din Berpegang kepada tali Allah. 

Apakah yg nabi saw hndk kita lihat dari dalil ini? 


Untk menuju kepada Allah kita perlu cari jln kpdNya.

Dn jln kepada-Nya mesti tembus maqam hakiqat....krn apb kita dpt bercakap dgn ke empat2 wali wali Allah yg sy sebut di atas maka untk mengenal Allah dn Rasul-Nya akan mnjadi mudah.

Maka ke empat2 wali wali Allah kita adalah tali Allah yg mesti kita bersatu smula setelah bercerai dgn mrk sejak lahir ke dunia ini.
Inilah maksud berpegang kpd tali Allah.

Dn dalm hadis nabi ada sebut jgn putuskan tali siraturrahim.

Eaa tali siraturrahim dgn empat wali wali Allah yg telah terputus mesti di sambung semula dn jgn diputuskan.
Nur Din Tali Allah masih belum complete sehingga kita mengenal dgn Rasul-Nya yg Awal dn shbtku bole bbaca dlm tajuk Azan untk kenal siapakah Rasul-Nya yg awal dn bagaiman cerita dari awal bermulanha Azan.
Nur Din Jika sudah tahu asal usul Rasul-Nya yg awal ...ya itu nur muhammad .....maka sdr akan tahu siapa Dia yg zahir dn Dia yg batin.

Pencerahan ini penting krn jika kita tidk tahu siapakah yg Zahir maka kita tidk akan tahu di mana hndk cari Tuhan.
Jam Kerekuk Apa bezanya Rasul yg awal( Nur Muhammad) dgn rassulullah( Muhammad bin Abdullah) ? T kasih...
Nur Din Apb kita sudah kenal dn Nur Muhammad ....barulah kita telah masuk ke dlm islam keseluruhannya krn kita telah pegang tali Allah keseluruhannya.

Inilah yg perlu kita pegang .....bukan setakat cakap dn baca shj ttp berusaha untk sampai tembus hakiqat.


Sy berani bercakap krn inilah pengetahun yg sy sndiri beroleh direct dari Ar Rahman .....cukup sy bg tau Ar Rahman krn sy tidk belajar dari mana2 kitab ttp sy bernasib baik krn sy telah disambung hakiqat oleh seorng ahli sufi yg mursyid sehingga mengenal Allah dn nur muhammad ....sbb itu sy dpt melihat smua hikmah di sebalik ayat2 tersirat.

Semua dalil yg sy guna untk berhujah dn perlihat hikmahnya adalah hasil kaji selidik dari kitab tafsir al Quran untk mencari naz bg setiap risalat Allah berkaitan rukun iman....setelah mengenal wali wali Allah dn juga nur muhammad.

Sbb itu sy sedar bhw hikmah di sebalik rukun iman adalah petunjuk ke jalan yg lurus.....krn untk kenal Tuhan ...formula atau petunjuknya adalah ....jika nabi saw dah kenal Tuhan maka kita ikut sunnah ini.....maka carilah jln untk kenal Tuhan sprtmana nabi saw sudah menemui-Nya. Dan formulanya ....bermula dgn kenal malaikat atau wali wali Allah ...rukun yg ke 3 ....kemudian baru naik ke atas...kenal dgn Rasul-Nya....rukun yg ke 2.
Nur Din Jam Kerekuk....sy masih ingat bnw sdr kata sdr hndk berlepas diri dari dosa.

Tak takut sesatkah?
Jam Kerekuk Saya berlepas diri dari fahaman tuan...

Saya hanya suka bertanya ..kalau ada jwpn....
Nur Din Mmng ada jwbn....jika berminat baca di wall sy ada tajuk on Azan krn shbt di sini semuanya mmng dah tahu krn seblum sy cerita
pun mrk semuanya dah tahu ....mrk cuma follow krn hndk tahu lebih mendalam lg rahsia yg tidk dpt di lihat disebalik ayat2 yg guna perumpamaan dn berkiasnya nabi saw.
Chahaya Ku untok faham yg d sampai oleh nabi dlm bahasa kias,dgn matrifatnya dlm d sblek itu,kena sabarla,meman mengabil masa unk fhm yg qoit,fahamnya dgn mata hati trbuka
Nur Din Apb sudah kenal wali wali Allah....dn Allah dn RasulNya maka barulah tamat mengaji.
Azham Kamarulzaman Tuan...adekah wali Allah yg tuan maksudkan itu Sahabat 4
Nur Din Nabi saw ada tinggalkan sebuah hadis yg berkata apb sesebuah ayat itu berdiam diri maka hndaklah kamu mncari penyelesaian.

Jika difikirkan....sy telah perlihatkan smua hikmah ttng ilmu makrifatullah.....yg demikian ilmu makrifatullah tidk lg berdiam d
iri krn sy percaya sdr semua sudah beriman kpd apa yg diturunkan Allah kpd nabi saw.

Ttp setelah fhm semuanya .....jika sdr tidk mencari jln untk tembus hakiqat maka sdr masih belum mncari penyelesaian dn masih nelummtamat mengaji.
Nur Din Azham, siapakah 4 sahabat yg azham maksudkan?
Azham Kamarulzaman Jibril,mikail,izrafil,izrail

No comments:

Post a Comment