Saturday 29 April 2017

fb n

Sy ingin paparkan sebuah lg hadis dari nabi saw yg di riwayatkan oleh Anas (ra)
Hadis ini ttng kerja syariat yg kita tidk pernah duga ...penuh dgn nasihat yg tersirat.
"Apb seseorng bersolat pada waktu2 yg ditetapkan dgn wuduk yg sempurna, dgn rasa penuh hina dn tawaduk dn dgn qiam, ruquk dn sujud dilakukan dgn memuaskan, maka solat yg demikian ini akan dgn rupa yg bercahya dn indah serta akan mndoa'kan orng itu dgn kata-kata: "Semoga Allah memelihara engkau sbgaimna engkau telah memeliharaku."
Sebaliknya pula, jika seseorng itu tidk teliti mnjaga solatnya dn dia tidk ambil wuduk dgn smpurna, dn qiam, ruquk serta sujudnya tidk dilakukan dgn tertibnya, maka solatnya naik dgn rupa yg gelap lagi buruk dn ia akan mengutuk orng itu dgn kata-kata: "Semoga Allah membinasakan kamu sbgmna engkau telah membinasakan aku." Lalu ia dilemparkan ke muka orng itu seumpama kain buruk yg dilemparkan."
Sy suka hndk share hadis ini krn sy dapati hadis ini mmng tepat untk kita fikirkan jika tidk ramai yg buat syariat tanpa dpt apa2.
Suka
Komen
Komen
Nur Din Sekilas mata mmandang kita hny nmpak tata tertib solat shj. Akn ttp cahya tidk akn naik ke muka jika kita x tau apakah di sebalik petunjuk qiamkan tangan, ruquk, dn sujud sehingga kita akan mndpt chya yg melimpah .....jika kita benar2 ruquk dn bersujud dlm erti kata yg sebenar.

Ini adalah krn nabi saw bnyk berkias dlm setiap petunjuk agar kita dpt mencapai kejayaan sbg seorng mukmin yg dipenuhi cahya di mukanya. Namun jika kita tidk tau apakah petunjuk di sebalik qiam, ruquk dn bersujud maka bgaimana cahya hndk naik ke muka!
Nur Din Ramai orng2 yg bersolat tidk mndpt apa2 krn mrk tidk fhm rahsia di sebalik rukun sembahyang.

Bgaimana tertib sekalipun kamu qiamkan tanganmu, ruquk dn sujud ketika bersolat namun kamu tidk akan mndpt apa2 krn... sudahlah wuduk kamu tidk sempurna dlm erti kata yg sebenar, kemudiN kamu tidk tahu apa tujuan kamu berqiam, ruquk dn bersujud.
Roy Drkasut Timekaseh sdraku....teruskn.... Segala puji bg Allah.... Aamin ya Allah
Nur Din Bg tiap2 perbuatan yg disyariatkan nabi saw telah susuli dgn bacaan dn doa' yg perlu di jiwai.

Semasa qiam....ada dua bacaan....Doa' Iftitah dn Fatihah. Yg penting dlm doa' Iftitah adalah ttng wajah yg serupa dgn wajah kita .....ada dua wajah ....satu
 adalah Dirimu yg nyata dn satu lg adalah wajah Dzat Maujud kita.

Nabi saw berharap dari hadis yg sy paparkan ini seseorng akan dpt mmberi ulasan ke atas petunjuk yg tersirat.

Tujuan sy perlihatkan hadis ini spy sdr semua tau dari mana dtngnya arahan mengenal diri yg nyata dn wali wali Allah krn wajah yg sama dlm doa' Iftitah adalah wajah diri Empunya diri ..... ya itu batin kita dn juga wali wali Allah kita telah berjanji untk bersatu semula dgn mrk.....setelah kita turun ke dunia.

Dgn bacaan Fatihah pula......nabi saw berharap umatnya akan berjumpa dgn jalan yg lurus yg terdpt dlm ayat ini. 

Akan ttp berapa orng yg benar2 sempurna wuduknya.....dn sempurna solat mrk?
Roy Drkasut Timekaseh sdraku... Teruskn.. Segala puji bg Allah
Nur Din Wuduk yg sempurna adalah dgn mmbuang semua sifat keji dari sistem kita...ya itu xder lg hasrat dendam, dengki, syak wasanga, sombong, angkuh, riak, ngumpat, penipuan, dll sifat keji yg akan menhitamkan kalbu kita.....dn inilah wasiat Allah kpd nabi saw spy hambaNya membuang sifat2 keji dn buat yg baik.

Di sebalik basuh muka adalah buang perbuatan keji yg dilakukan oleh mata dn mulut.....sperti mnjaga tepi kain orng (mata) dn mengumpat (mulut) ...smua ini mesti dihemtikan sama sekali. Jika tidk wuduk kita tidk smpurna....dn apb wuduk tidk sempurna maka berapa per sen yg kamu dpt dr solat kamu ....dn nabi saw ada tinggalkan hadis ttng berapa per sen kah kamu dpt dari solat kamu ....ya itu dari 10 persepuluh hingga ke dua persepuluh.

Ketawa saya semasa mmbaca hadis ttng per sen yg muslimin dpt dr solat mrk. Patutlah dlm ayat 103, al Kahfi nabi saw tlh bercerta ttng orng2 yg perbuatan mrk merugikan ....krn dlm hadis inilah nabi saw telah menyampaikan apakah yg tersirat di sebalik syariat sembahyang......dn nabi saw juga telah tinggalkan hadis ttng wuduk yg sempurna dn sy telah sebutkan di atas ....apakah yg perlu di titik beratkan....ya itu bukan hny ambil wuduk sprt lazimnya dibuat ttp dgn mmbuang semua sifat2 keji.

Bgitu seterusnya ...spy wuduk kita sempurna ....tangan juga jgn lakukan perbuatan yg boleh mndtngkan dosa.

Di akhir zaman ini kita terdedah dgn bnyk perbuatan buruk yg dilakukan oleh tangan kita ....sprti ngumpat dgn guna keyboard melaui fb agau wassap dn sms....semua ini adalah ngumpat akhir zaman....yg dilakukan oleh tangan kita.....jd adakah wuduk kita benar2 smpurna? Fkirkanlah!

Tangan yg mengambil rasuah juga adalah perbuat mungkar yg telah merebak sprti cancer.....dn semua ini krn ibu bapa tidk tahu bhw makan rasuah adalah kerja mungkar. Knp sy kata kerja mungkar? Sbb orng makrifat dpt melihat wajah batin mrk berupa khinzir.

Jika orng berzina berwajah anjing ....di katakan perbuatan mungkar ....maka wajah khinzir semestinya degree kesalahan yg sama ....ya itu kerja mungkar.

Dn basuh kaki semasa wuduk adalah spy mrk menjauhi kerja mungkar.

Apb semua ini dpt di hentikan barulah wuduk mrk sempurna dn solat mrk akan 10 persepuluh.

Kecantikan ilmu yg disampaikan oleh nabi saw adalah melalui berkias yg bershj .....ttp amat mendalam....dn sy amat mengagumi ilmu yg disampaikan oleh bginda saw melalui orng2 sufi yg rapat dgnnya.

Kitab Hadis yg sy rujuk bernama Fadailul A'mal ttp tidk ada satupun hadis yg disampaikan oleh shbt nabi yg berdarjat wali (ra) dapt ditakwil oleh penyampai kitab ini. Terlalu bnyk kesalahan krn dia tidk tau bhw nabi saw telah menyampaikan secara tersirat.

Hadis ini panjang jd sy akan sampaikan sebaik munkin spy kalian dpt manfaat ilmu nabi muhammad saw.
Nur Din Seterusnya ....apb wuduk sudah sempurna ttp mrk masih tidk terbuka hijab ....maka tentu ada lg yg tidk dgn solat mrk.

Dn ianya tidk lain lg ....mesti berkaitan kalimah syahadah.....krn nabi saw telah tinggalkan sebuah hadis ...."Apb solat kamu tidk se
mpurna maka segala amalan kamu tidk ssmpurna."

Bukankah amat merugikan?

Jika wuduk sudah smpurna ....maka pastikan solat juga smpurna.

Yg mencacatkan solat seseorngmitu adalah apb mrk brsyahadah dgn menyebut kalimah Nabi .....semasa Syahadat Rasul...dn sy telah bnyk kali sampaikan siapakah Rasul dlm kalimah syahadah. Bg mrk yg tidk tahu ....boleh baca dalam post sy di fb MT.

Jd pastikan syahadat Rasul anda semua betul jika tidk solat anda tidk akan smpurna krn salah akidah dlm rukun solat sbb semasa duduk diantara dua sujud ada kalimah syahadah.

Inilah yg membuat semua orng tidk jumpa dgn jln yg lurus walaupun mrk solat dgn alimnya....ttp semua perbuatan mrk merugikan .....dn selain itu ....mingkin juga mrk soalat krn makhluk bukn krn Allah.

Semua ini adalah ciri2 yg boleh merosakan solat seseorng.

Moga2 kita telah dpt melihat nasihat nabi saw yg amat smpurna.
Roy Drkasut Segala puji bg Allah... Teruskn sdraku... Aamiin ya Allah
Nur Din Kita sudah habis bincang bab Qiam.

Sekarng kita bincang apakah yg tersirat di sebalik ruquk.


Untk bercerita ttng ruquk ....sy pileh untk tunjuk sebuah hadis nabi yg berkata: "Mrk yg bersembahyang yg tidk benar2 ruquk dgn betul."

Apakah sebenarnya yg nabi saw hndk sampaikan dgn kata2 ini?

Ketika ruquk .....bukankah kita rendahkan badan kita?

Maka apa yg tersirat di sebalik hadis nabi ....mrk yg tidk ruquk dgn betul adalah .....krn mrk solat dgn tidk mmbuang sifat angkuh dn sombong. Maka tanamlah sifat merendah diri krn inilah ciri2 orng2 mukmin.
Roy Drkasut Segala puji bg Allah.. Teruskn... Aamiin ya Allah
Nur Din Apakah yg tersirat di sebalik bersujud?

Ya....inilah yg dibuat oleh pengikut2 Agama buddha ....apb mrk keluar untk minta sedakah.....yaitu tanam sifat hina diri.


Walaupun inilah tujuan utama yg dilakukan oleh Budhha krn beliau dari keluarga bangsawan ..... ttp ajaran nabi muhammad pula adalah spy kita tanam sifat hina diri di mata Allah swt dn untuk itu jgn sekali-kali meninggi diri dlm apa situasi sekalipun krn apa2 yg kita dpt samaada....ilmu pengetahuan dlm bidng apa sekalipun ....bukn kita yg pandai ttp Allah yg anugerah dn kita bukan apa2 pon cuma hamba-Nya yg hina.

Dn kekayaan yg diperolehi ....bukan untk kita shj ttp untk di share dgn orng2 yg memerlukan ....dn di sinilah tujuan rukun islam yg ke empat .....zakat.....yg kaya perlu beri separuh dr harta mrk kpd fakir miskin yg memerlukan.....kerana zakat seperti ini akan mmbantu mrk dr neraka dn perjalanan hidup mrk yg akan dtng Allah akan tempatkan mrk dlm keluarga yg beriman dn jika skrng mrk jahil dn sesetengah mrk dari golongan bukan islam ttp setiap kebaikan yg mrk lakukan ....ganjarannya adalah berupa kenidupan dlm keluarga yg beriman spy mrk akan dpt mencari jln kepada-Nya.

Jika kita bertuah dlm perjalan sekarng krn dpt mengenal Allah dn RasulNya ......munkin dlm kehidupn kita yg lampau batin kita telah berbuat kebaikan dn munkin juga kita dari keturunan para syuhadah dn aulia2 ....semua ini tidk mustahil....krn kita diturunkan smula tentu ada sbb....munkin dhulu kita tidk jumpa dgn Allah dn Rasul-Nya....jd jgn terlepas dlm kehidupan ini krn takut nnti kita diturunkan di bumi bukn kalangan Islam.

Inilah berita takut yg perlu sy bg tau krn dlm Aq Allah swt tlh suruh nabi saw sampaikan khabar gembira dn khabar takut ttp yg kita tahu ttng khabar takut hny nrk.....ttp kita perlu elak neraka dunia ....ya itu jahil dn sesat dlm Agama Allah.

Sy bnyk bercakap ttng hidup semula krn sy telah ketemu dgn ahli ahli yg batin mrk terdiri dari orng orng beriman masa lampau ttp knp mrk masih diturunkan smula?

Smuanya ....krn mrk x dpt jumpa dgn Allah dn Rasul-Nya semasa mrk mati dahulu....so jgn fikir ini semua hayalan krn dlm family sy shj ....ada Gregory Rasputin....princess Diana...dn sy juga telah jumpa batin nabi nuh....isteri nabi ibrahim dn isteri nabi yusof dn skrng semua mrk ini telah kenal dgn Allah dn Rasul-Nya. Seorng lagi yg sy baru kenal melalui fb MT ...batinnya adalah nabi Ishak anak nabi Ibrahim.....Alhamdulillah dia juga telah kenal dgn Allah dn Rasul-Nya....berkat ikhlas dn yakin dgn ilmu makrifatullah.
Roy Drkasut Segala puji bg Allah.... Teruskn. Aamiin ya Allah
Nur Din Apabila semua sifat2 keji telah dilangsai dari jiwa kita barulah cahya akan naik ke muka....dn barulah terbuka hijab untk mncari Tuhan.

Mengenal Tuhan ada dua category....satu dgn berhakiqat di balik dinding kalbu......dn satu lg adalah dgn hakiqat dn
 juga makrifat mata kasyaf. Mrk yg kasyaf basirah akan dpt melihat nur muhammad ketika berhakiqat dgn-Nya.

Namun jgn kecewa jika x dpt melihat dgn mata kasyaf krn hakiqat adalah kasyaf mata hati dn apb kita dpt bercakap dgn nur muhammad di balik dinding kalbu .....maka status kita adalah sah telah mengenal nur muhammad.

Apb kenal dgn Rasul-Nya maka kamu kan ketahui nanti di mana Allah bersemayam!

Semoga pencerahan untk hadis ini telah menfaat sdr sekalian.

Amin ya rabul alamin!
Roy Drkasut Timekaseh sdraku... Segala puji bg Allah... Aamiin ya Allah
Qwout Adi Alhamdulillah

Trimkasi saudaraku
Lihat Terjemahan
Tengku Pendita Addy Putera Bissmillah hirohmanirohim..semoga empunya wall ini dpat keberkohan dgn ilmu yg telah d sampaikan..
Ahmad Murad Abdul Wahab Perbincgn yg halus.harap 2 tiada yg mnguji dn diuji.hnya percakapan dgn nur muhammad.apakah contoh2 nya tn?

No comments:

Post a Comment