Friday 20 August 2021

LAGENDA FILEM : THE MOST VERSATILE TALENT PERTAMA DI DUNIA

 LAGENDA FILEM : THE MOST VERSATILE TALENT PERTAMA DI DUNIA

"Menurut kata juri hakim, tiada anugerah yang sepadan dengan kemampuanku dalam filem Ibu Mertuaku, kerana dalam filem itu aku sebagai pelakon drama dan muzik, lagu dalm filem itu aku juga yang tulis, bagi nyanyiannya aku sendiri yang menyanyi dalam filem itu. Jadi semua juri berbincang, apa anugerah yang patut aku dapat? Juri sepakat mengatakan, bahawa aku adalah seniman serba boleh yang pertama didunia, yang dapat anugerah ini."
*Allahyarham Tan Sri P.Ramlee
P.Ramlee memenangi Golden Harvest Award : The Most Wersatile Talent pada tahun 1963, di Tokyo untuk filem Ibu Mertuaku.
Dengan bakat dan pencapian ini, memang selayaknya, Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dinobatkan sebagai seniman lagenda tanah air sepanjang zaman.

No comments:

Post a Comment