Monday 25 September 2017

MATA BATIN

MATA BATIN / INDERA KE-6
(The Sixth Sense)
Indera keenam ataupun mata batin adalah suatu medium perantaraan di mana minda kita mampu berhubung dengan alam ghaib dan sesuatu yang menjangkaui sempadan, jarak, dan masa.
Ia juga dikenali sebagai indera keenam, mata batin, mata ketiga, hijab dan juga kasyaf (dalam bahasa arab). Mata batin / kasyaf ataupun hijab juga ada disebut di dalam Al-Quran;
" Sesungguhnya kamu berada dalam keadaan dari (hal) ini, maka Kami singkapkan daripadamu tutup (yang menutupi) matamu, maka penglihatanmu pada hari itu amat tajam "
SURAH QAF AYAT 22
Mata batin ini bukanlah sentiasa dibuka, ada cara membukanya, dan ada cara untuk menutupnya semula. Jika ada sesuatu yang bahaya atau mengancam diri kita, maka Allah SWT akan tunjukkan kepada kita supaya kita ada masa untuk mempersiapkan diri dan bertindak.
Seseorang yang memiliki mata batin / indera keenam, atas izin dan kehendak Allah SWT yang Maha Kuasa, mereka dapat melihat hal yang ghaib, memahami, membaca isi hati dan fikiran orang lain, dan mengetahui masa depan atas petunjuk-petunjuk Nya.

No comments:

Post a Comment