Tuesday 30 May 2017

Saling Memberi Wasiat Kebenaran


Saling Memberi Wasiat Kebenaran
Syaikh Abdul Qadir Jailani mengatakan: “Ikutilah, janganlah kalian membuat sesuatu yang baru. Taatilah, dan janganlah merosakkannya. Esakanlah, dan janganlah menyekutukan-Nya. Bersihkanlah sesuatu yang haq, dan janganlah mencampur adukkannya. Jujurlah, dan janganlah suka mengadu. Bersabarlah, dan janganlah merasa takut dan sedih. Istiqamahlah, dan janganlah melarikan diri. Bertanyalah, dan janganlah merasa bosan. Tunggulah dan nantikanlah, tetapi janganlah berputus asa.
Bersaudaralah, jangan saling bermusuhan. Bersatulah atas dasar ketaatan, jangan bercerai berai. Saling mencintailah, jangan saling menyimpan amarah. Bersihkan diri dari dosa, jangan kotori dan lumuri dengannya. Berhiaslah dengan melakukan taat kepada Tuhanmu. Janganlah meninggalkan pintu junjunganmu. Janganlah menoleh dan berpaling dari hadapan-Nya. Janganlah menunda-nunda untuk melakukan taubat.
Janganlah merasa bosan untuk selalu meminta ampun kepada Tuhanmu setiap siang dan malam. Semoga kamu sekalian diberikan rahmat, keberuntungan, dijauhkan dari api neraka, didekatkan kepada syurga, disampaikan di sisi Allah swt, diberikan semua kenikmatan di dalam syurga darus salam. Dan kalian akan abadi selamanya di sana. Menikmati kesenangan dengan bidadari dan segala macam wewangian serta suara­-suara yang merdu. Dan kalian akan diangkat bersama para nabi, siddiqin, para syuhada, dan orang-orang yang soleh.

No comments:

Post a Comment