Friday 24 February 2017

Ws

RAHSIA ILMU TASAWWUF Berkata syaikh Al Junaid :“Ruh
manusia perlu dikembalikan kembali ke alam asalnya, kepada
sifat kesucian asalnya (makrifat)…” Berkata Imam al-Ghazali
:“Aku menyeberangi lautan fekah, aku sampai ke seberang,
aku menyelami lautan tauhid, aku sampai ke seberang, aku
menyeberangi lautan falsafah, aku sampai ke seberangnya,
(tetapi) apabila aku menyeberangi lautan tasawuf, aku
tenggelam dalam lautannya tanpa penghujung. Sayid Syaikh
Abu al-Hassan al- Syadzili mengatakan :“Barangsiapa yang
tiada masuk dan mengetahui akan ilmu ini, yakni ilmu
tasawuf nescaya ia mati dalam keadaan mengekalkan dosa-
dosa tanpa diketahuinya”. Sebahagian para ‘ArifbiLlah
mengatakan (termasuk Imam al- Ghazali) : “Siapa yang tidak
mempelajari ilmu ini (ilmu batin/tasawwuf), saya khuatir
atasnya akan mati “su-ul khatimah”(kesudahan yang buruk)
dan tidak ada jalan yang dapat mengenalNya kecuali dengan
perasaan murni”. (Sirajut Tholibin)

No comments:

Post a Comment