Saturday 24 September 2016

ALAM NASUT


Assalamualaikum kekasih² Allah..
Mari belajar mengenai 4 jenis ALAM;
ALAM NASUT
Alam nasut ialah alam yang terlihat oleh mata zahir (alam jasmani) yang isinya merupakan manusia dan haiwan, asalnya dari unsur air, kejadiannya dari Nafsu Sawiah (bening), keluarnya dari mata, wataknya bisa melihat, Ilmunya tingkat syariat, akalnya hasab (mencari)
Orang yang ilmu pengetahuannya masih di Alam Nasut, biasanya orang tersebut, hatinya masih lalai atau masih tidur, ilmu pengetahuannya masih didapati dari orang lain (orang awam) bukan bersumber dari dirinya sendiri, ibaratnya bak air, ada air kalau diisi sahaja tetapi kalau tidak diisi, ia akan kosong dan kering, dan orang tersebut mudah sekali dihasut, hidupnya hanya mengikuti umum sahaja tidak mempunyai pegangan sendiri.
ALAM JABARUT
Alam Jabarut ialah alam yang tidak terlihat oleh mata lahir (Alam Rohani) isinya terdiri dari Jin, Syaitan, Merkayangan dan bangsa siluman, asalnya dari unsur api, kejadiannya dari Nafsu Amarah (panas), keluarnya dari telinga, wataknya boleh mendengar , ilmunya tingkat tharikat, akalnya a'to ( yang melakukan)
Orang yang ilmu pengetahuannya sudah masuk Alam Jabarut, pada umumnya orang tersebut di katakan jadab, kerana dia sudah melihat dua Alam (Alam nyata dan alam tidak nyata), sehingga kelakuannya orang tersebut itu agak aneh, tidak umum dengan orang ain. Dan biasanya orang tersebut hatinya hidup. Dia boleh melihat dan mendengar sesuatu yang sifatnya ghaib walaupun masih tahapan (tipuan) ertinya apa yang dia lihat atau didengar tidak semua benar, kadang boleh menjatuhkan dan menyesatkan. Sehingga orang yang masuk Alam Jabarut harus hati-hati dan waspada, jangan sampai terpedaya, dan menjadi sibuk lupa dengan tujuan hidup, ia mempunyai ilmu pengetahuannya dari orang lain juga dari dirinya sendiri (petunjuk dari Allah)
ALAM MALAKUT
Alam malakut ialah Alam Qolbi (hati) isinya para malaikat, asalnya dari unsur angin, kejadiannya dari Nafsu Mutmainah (tenang), keluarnya dari hidung, wataknya boleh mencium, ilmunya tingkat hakikat, Akalnya Huda (menjadi wayang) ertinya orang itu sudah betul-betul pasrah (tawakal) bagaimana yang mengatur saja, dan ia merasakan kehadiran Allah.
Orang yang ilmu pengetahuannya sudah mencapai Alam Malakut, maka ia akan dapat melihat suatu Alam yang mana makhluknya serba putih yang sedang berdiri, rukuk, sujud, dan duduk. Dan orang yang mencapai tingkat ini hatinya di penuhi oleh Nur (Cahaya) sehingga di kehidupannya tenang dan tenteram.
ALAM GHOIBI
Alam ghoibi ialah Alam Qolbin salim (hati yang selamat) isinya merupakan arwah-arwah para Nabi, para Sahabat, para Wali, dan orang-orang soleh. Asalnya dari unsur bumi kejadiannya dari nafsu Luamah (lemas), keluarnya dari mulut, wataknya dapat berbicara, Ilmunya tingkat makrifat, akalnya falsafah (menjadi dalang) ertinya orang tersebut mencapai pangkat Insan Kamil, manusia yang sempuna (sejati manusia) di hatinya hanya ada Allah.

No comments:

Post a Comment