HUKUM HUDUD REJAM DAN KONTEKS REJAM DI DALAM AL-QURAN
Hukum Rejam adalah sebahagian dari hukuman hudud yang terkandung di dalam Enakmen Hudud Kelantan 1993 .
Petikan :
“ BAHAGIAN I
11. (1) Jika pesalah yang melakukan zina itu mohsan, maka pesalah itu hendaklah dihukum dengan HUKUMAN REJAM, iaitu dilontar dengan batu yang sederhana besarnya sehingga mati. “
“ BAHAGIAN I
11. (1) Jika pesalah yang melakukan zina itu mohsan, maka pesalah itu hendaklah dihukum dengan HUKUMAN REJAM, iaitu dilontar dengan batu yang sederhana besarnya sehingga mati. “
Walaubagaimanapun, hukuman rejam langsung tidak terdapat di dalam Al-Quran.
Jika dikaji penggunaan perkataan Rejam ( rā jīm mīm / ر ج م) , perbuatan rejam bukanlah peraturan ( Sunnatullah ) atau perbuatan mengikut kehendak Allah.
Jika dikaji penggunaan perkataan Rejam ( rā jīm mīm / ر ج م) , perbuatan rejam bukanlah peraturan ( Sunnatullah ) atau perbuatan mengikut kehendak Allah.
Perbuatan rejam di dalam Al-Quran dihuraikan sebagai perbuatan yang dipraktikkan oleh golongan musyirkin. Bagaimana ianya menyelusup masuk ke dalam undang-undang hudud yang dikatakan sebagai hukum dari Allah bukanlah sesuatu persoalan luarbiasa, yang jelas bercanggah dengan Al Quran.
Perkataan dengan akar kata rā jīm mīm (ر ج م) disebut sebanyak 14 kali dalam 5 bentuk katamakna.
***
1. LIMA kali dalam bentuk katabuat (form I verb rajam (رَجَمْ) - to stone )
1. LIMA kali dalam bentuk katabuat (form I verb rajam (رَجَمْ) - to stone )
Surah Hud 11:91
Mereka berkata: Ya Syuaib, kami tidak banyak mengerti apa yang kamu katakan, dan sesungguhnya kami melihatmu seorang yang lemah di antara kami. Dan kalau tidaklah kerana kaum keluargamu, tentulah kami telah MEREJAMMU ( LARAJAMNAKA ). Dan engkau pula bukanlah orang yang dipandang mulia di kalangan kami!.
Mereka berkata: Ya Syuaib, kami tidak banyak mengerti apa yang kamu katakan, dan sesungguhnya kami melihatmu seorang yang lemah di antara kami. Dan kalau tidaklah kerana kaum keluargamu, tentulah kami telah MEREJAMMU ( LARAJAMNAKA ). Dan engkau pula bukanlah orang yang dipandang mulia di kalangan kami!.
Surah Al-Isra 18:20
Sesungguhnya, kalaulah mereka mengetahui, tentulah mereka akan MEREJAM ( YARJUMUKUM ) dengan membunuh kamu, atau mereka akan mengembalikan kamu kepada agama mereka; dan jika berlaku demikian, kamu tidak sekali-kali akan berjaya selama-lamanya.
Sesungguhnya, kalaulah mereka mengetahui, tentulah mereka akan MEREJAM ( YARJUMUKUM ) dengan membunuh kamu, atau mereka akan mengembalikan kamu kepada agama mereka; dan jika berlaku demikian, kamu tidak sekali-kali akan berjaya selama-lamanya.
Surah Maryam 19:46
Bapanya berkata: Patutkah kamu bencikan tuhanku, wahai Ibrahim? Jika engkau tidak berhenti, tentu aku akan MEREJAMMU ( LA-ARJUMANNAKA ); dan lebih baik engkau tinggalkan daku sepanjang masa.
Bapanya berkata: Patutkah kamu bencikan tuhanku, wahai Ibrahim? Jika engkau tidak berhenti, tentu aku akan MEREJAMMU ( LA-ARJUMANNAKA ); dan lebih baik engkau tinggalkan daku sepanjang masa.
Surah Yaaseen 36:18
Penduduk bandar itu berkata: Sesungguhnya kami merasa nahas dan malang dengan sebab kamu. Sesungguhnya kalau kamu tidak berhenti (dari menjalankan tugas yang kamu katakan itu), tentulah kami akan MEREJAM ( LANARJUMANNAKUM ) kamu dan sudah tentu kamu akan merasai dari pihak kami azab yang pedih.
Penduduk bandar itu berkata: Sesungguhnya kami merasa nahas dan malang dengan sebab kamu. Sesungguhnya kalau kamu tidak berhenti (dari menjalankan tugas yang kamu katakan itu), tentulah kami akan MEREJAM ( LANARJUMANNAKUM ) kamu dan sudah tentu kamu akan merasai dari pihak kami azab yang pedih.
44:20 Dan sesungguhnya aku telah memohon perlindungan kepada Tuhanku dan Tuhanmu, daripada kamu MEREJAM ( TARJUMUNI ) aku.
***
2. SEKALI untuk katanama TEKAAN ( rajm / رَجْم - guessing )
( dalam bahasa melayu perkataan ‘tikam’ juga digunakan secara informal untuk meneka sesuatu )
( dalam bahasa melayu perkataan ‘tikam’ juga digunakan secara informal untuk meneka sesuatu )
Surah Al Kahf 18:22
Mereka akan berkata; Jumlah Ashaabul-Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing mereka; dan setengahnya berkata: Bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka, sebagai TEKAAN ( RAJMAN ) akan sesuatu yang tidak diketahui; dan setengahnya yang lain berkata: Bilangan mereka tujuh orang, dan yang kelapannya anjing mereka. Katakanlah: Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit. Maka janganlah kamu berbahas mengenai mereka kecuali secara zahir, dan jangan kamu bertanyakan tentang mereka kepada seseorang pun dari mereka.
Mereka akan berkata; Jumlah Ashaabul-Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing mereka; dan setengahnya berkata: Bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka, sebagai TEKAAN ( RAJMAN ) akan sesuatu yang tidak diketahui; dan setengahnya yang lain berkata: Bilangan mereka tujuh orang, dan yang kelapannya anjing mereka. Katakanlah: Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit. Maka janganlah kamu berbahas mengenai mereka kecuali secara zahir, dan jangan kamu bertanyakan tentang mereka kepada seseorang pun dari mereka.
***
3. SEKALI sebagai katanama TEKAAN ( rujūm (رُجُوم) – guesses )
Dan sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca TEKAAN terhadap Syaitan-syaitan; dan Kami sediakan bagi mereka azab neraka yang menjulang-julang.
Dan sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca TEKAAN terhadap Syaitan-syaitan; dan Kami sediakan bagi mereka azab neraka yang menjulang-julang.
4. EMPAT kali sebagai katasifat ( rajīm / رَجِيم ) – merujuk kepada syaitan
3:36 l-rajīmi – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( the rejected )
15:17 rajīmin – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( accursed )
16:98 l-rajīmi – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( the accursed )
81:25 rajīmin – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( accursed )
3:36 l-rajīmi – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( the rejected )
15:17 rajīmin – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( accursed )
16:98 l-rajīmi – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( the accursed )
81:25 rajīmin – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( accursed )
5. DUA kali sebagai katanama ( rajīm / رَجِيم )
15:34 rajīmun - (ARE) EXPELLED ( tersingkir )
38:77 rajīmun - (ARE) ACCURSED (tersingkir / terusir )
38:77 rajīmun - (ARE) ACCURSED (tersingkir / terusir )
5. SEKALI sebagai “passive participle “ marjūmīn (مَرْجُومِين)
Surah Asy Syu araa 26:116
Mereka berkata: Jika engkau tidak mahu berhenti wahai Nuh, sudah tentu engkau akan menjadi dari orang yang DIREJAM! ( L-MARJUMINA )
Mereka berkata: Jika engkau tidak mahu berhenti wahai Nuh, sudah tentu engkau akan menjadi dari orang yang DIREJAM! ( L-MARJUMINA )
***
Berdasarkan ayat-ayat di atas, perbuatan rejam bukanlah sesuatu yang diperintahkan oleh Allah atau sebahagian dari Sunnatullah.
Perbuatan merejam dengan batu, seperti yang dinyatakan oleh Al Quran adalah perbuatan KAUM MUSYRIKIN yang menggunakan UGUTAN REJAMAN BATU kepada para nabi-nabi jika mereka tidak menghentikan penyampaian wahi dari Allah.
Hari ini kita dapat melihat hukuman rejam dipraktiskan dan digunakan atas nama Allah secara dusta dengan menggunakan pintu belakang dengan menyatakan ianya adalah hadith.
Perbuatan MEREJAM bukan sahaja menyelinap masuk kononnya sebagai hukum Allah, tetapi juga telah meresap sebagai ritual JAMARAT pada musim haji. Tidak ada disebut apa-apa ritual seperti itu, iaitu membaling batu kepada tiga batang tiang yang kononnya syaitan tetapi telah dibina sendiri oleh kerajaan Arab Saudi menggunakan konrit ( Reinforced Concrete ).
Hukuman rejam adalah terkandung dalam kitab Old Testament
Deuteronomy 22:24
then you shall bring them both out to the gate of that city, and you shall stone them to death with stones, the young woman because she did not cry for help though she was in the city, and the man because he violated his neighbor’s wife. dSo you shall purge the evil from your midst.
Deuteronomy 22:24
then you shall bring them both out to the gate of that city, and you shall stone them to death with stones, the young woman because she did not cry for help though she was in the city, and the man because he violated his neighbor’s wife. dSo you shall purge the evil from your midst.
Adakah kerana ianya wujud dalam kitab Yahudi bermakna kita dibolehkan untuk menggunakannya?
Apakah peringatan yang telah disampaikan oleh AlQuran ?
2:120 Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu sehingga engkau menurut ugama mereka. Katakanlah "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya pengetahuan kepadamu, maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu
No comments:
Post a Comment