Thursday 25 January 2018

LA MAUJUD ILLALLAH-erti “Tiada yang wujud melainkan Allah?

saya nakalkn jawapan hamba allah ini kepada mereka yang tak faham akan LA MAUJUD ILLALLAH
Adakah situasi ini yang dimaksudkan, “La maujud illallah” yang bererti “Tiada yang wujud melainkan Allah? Oleh demikian pada tahap tersebut jika masih berlaku aktiviti seperti pertanyaan saya tu, bererti Allah makan? Allah berak? Allah kentut? Allah sendawa? Jadi, yang benar-benar makan itu siapa, hamba ke? Allah ke yang makan? Hisyyy…tidakkan kot macam tu Tuan Haji? Pelik la pulak bunyi Allah berak kencing ni. Minta sedikit pencerahannya Tuan Haji.
jawapannya.
Pertanyaan tuan itu, telah menggambarkan jauhnya dari ilmu mengenal diri dan terlebih jauh lagi dari ilmu mengenal Allah. Jika tuan orang yang berilmu (mengenal Allah atau mengenal diri), tidak terlafaz dan tidak akan timbul persoalan seperti itu. Saya kira pertanyaan itu, adalah pertanyaan orang yang tidak berilmu. Tuan masih jauh dan masih berada pada tahap orang yang tidak berilmu, jika tuan orang yag berilmu, masakan boleh sabitkan kepada Allah makan, berak, dan kencing. Saya malu hendak menjawab pertanyaan tuan, biarlah tuan kata saya jahil atau bodoh, memang saya jahil dan bodoh.
Tuan cuba baca komen-komen orang lain, orang lain seorangpun tidak bertanya seperti komen tuan. Orang berilmu tidak akan bertanya soalan seperti itu. Tuan tanya sedemikin tandanya tuan orang yang tidak mengenal diri, jika orang yang mengenal diri, tidak mungkin terlafaz di mulutnya soalan seperti itu. Biarlah saya serahkan kepada sahabat-sahabat di luar sana untuk menjawabnya. Saya tidak ada ilmu dan jahil untuk menjawab soalan tuan. Ilmu saya rendah dan sehingga tidak tahu atau belum sampai kepandaian saya untuk menjawab soalan yang tinggi seperti soalan tuan.
Cuma yang boleh saya jawab, apakah boleh kita arahkan gambar atau bayangan kita yang di dalam cermin itu berak? Cuba tuan suruh gambar di dalam cermin itu berak, dan cuba cucuk mata yang di dalam cermin dan pulas telinga yang di dalam cermin itu, boleh tidak? Itulah bagi menggambarkan kita ini tidak sedikitpun berdaya upaya, tidak sedikitpun berkuasa dan tidak sedikitpun punya apa-apa, hendak berak atau hendak kencingpun kita tiada upaya jika tidak dengan kehendak atau jika tidak dengan kerana Allah. Kerana Allah kita kencing, kerana Allah juga kita berak dan kerana Allah juga kita kentut. Jika tidak kerana Allah, masakan tuan boleh berak, kencing atau kentut?
Kita tidak ada dan kita tidak wujud, yang bersifat ada dan yang bersifat wujud itu, adalah hanya Allah. Jika kita tidak ada mana mungkin kita tahu kita berak atau tidak. Jika kita tidak ada mana mungkin kita tahu kita kentuk atau kencing.
ORANG YANG ADA DIRI SEPERTI TUAN SAHAJA YANG BOLEH KATA ALLAH BERAK, ALLAH KENCING DAN ALLAH KENTUT. Orang yang tidak ada diri seperti kami ini, adalah orang yang TIDAK BOLEH kata Allah berak, TIDAK BOLEH kata Allah kentut dan orang yang TIDAK BOLEH kata Allah kencing, sebab apa kami golongan yang tidak boleh berkata begitu, sebabnya adalah kerana kami ini, adalah golongan yang tidak ada diri. Golongan yang tidak ada diri seperti kita ini, adalah golongan yang tidak mengumpamakan Allah berak, kencing atau kentut. Diri kita tidak ada, makanya kita tidak kata Allah berak, kentut atau kencing. Kerana tuan ada dirilah, makanya tuan boleh dan sanggup mengumpamakan Allah berak, Allah kentut dan Allah kencing. Bilamana kita merasa diri kita itu ada, maka itulah sehingga tergamak kata Allah berak, Allah kencing dan Allah kentut. Orang yang ada diri seperti tuan sahaja yang sanggup kata Allah berak, kentut atau kencing. Kami golongan yang tidak ada diri, tidak sekali-kali boleh kata Allah berak, kentut tau kencing.
Tuan kata Allah berak, Allah kentut dan Allah kencing itu, adalah sebab kerana tuan masih mengadakan diri dan mengadakan Allah (SYIRIK). Ada Allah dan adanya diri itu, hukumnya syirik. HUKUMNYA SYIRIK. Kita bersifat tidak ada, bilamana Allah bersifat ada, sifat Allah itu adalah teramat-amat bersalahan dengan sifat kita yang baharu ini. Bila Allah bersifat ADA, bererti kita adalah bersifat TIDAK ADA. Jika ada diri tuan, sila tunjukkan di mana nama tuan?
Bertanya itu, sila guna adab yang sopan, supaya jawapan juga sopan. Tidak senonoh mengatidakan Allah berak, cuba cari ayat yang baik sikit, supaya manis telinga mendengar. Saya tahu tuan orang cerdik, jadi jika cerdik sila guna bahasa yang sopan, ini seolah-olah tuan hendak menjolok sarang tebuan. Jika ya pun, janganlah guna bahasa Allah berak, jijik saya mendengarnya, kan Allah itu Maha Suci.
Saya buat contoh TAHI itu, supaya tuan sedar, apa rasa hati tuan jika saya guna bahasa tahi, sedap tidak bunyinya? Jika tuan rasa tidak sedap, berlebih lagi tidak sedaplah telinga, bila guna nama Allah bagi tujugan mempersenda ilmu orang. Saya sedar yang bahasa tuan guna itu, seolah-olah menyindir saya biarpun nampaknya kelihatan seperti baik (saya orang tua, saya tahu bahasa baik atau bahasa sindiran).
Kiasan gambar yang di dalam cerminlah itu, itulah diri kita! Adapun diri kita itu, cuma sekadar bayang tuan yang empunya bayang. Jika tuan berkuasa berak, cuba cium tahi tuan dan jika tahi tuan itu busuk, cuba suruh ianya jadi wangi, boleh tidak?
Maka ambillah perhatian dengan contoh gambar atau contoh wajah tuan yang ada di dalam cermin, itu adalah contoh atau satu tauladan yang baik. Bagi menggambarkan kita ini sebenar-benarnya tidak ada dan tidak punya apa-apa, jika adanya diri sekalipun, adanya diri kita itu, adalah sekadar bayang. Cuba tuan lihat cermin dan cari, manakah yang dikatidakan nama tuan di atas diri tuan. Nama tuan sendiripun tidak ada di atas diri tuan, apa lagi sifat tuan. Jika tuan kata diri tuan ada, cuba tunjuk, mana nama tuan? Dan cuba cari mana bahagian anggota tubuh badan yang menjadi milik atau kepunyaan diri tuan.
Saya ini tidak pandai, jadi jawapanpun tidaklah seberapa, jadi bertanyalah kepada orang yang lebih arif. Maaf jika saya tidak pandai menjawab pertanyaan. Saya minta maaf kiranya bahasa saya terkasar dan harap tuanpun jangan berkasar dan samakan Allah dengan berak atau kentut, tidak manis begitu kalaupun tuan ini seorang yang berilmu.
Saya tidak pernah mengajar Allah berak, Allah kentut, Allah kencing atau Allah sendawa. Semasa hayat saya menjadi seorang penceramah, setahu saya, saya hanya mengajar Allah melihat, Allah mendengar, Allah berkuasa, Allah berilmu, Allah hidup dan hanya Allah sahaja yang wujud (ada). Tidak pernah saya mengajar Allah berak, kentut, kencing dan Allah sendawa. Jangan buat tuduhan yang berbentuk memfitnah, tidakkah fitnah itu lebih buruk dari membunuh atau berzina.
Jika tuan tidak suka kepada tulisan saya, janganlah carutkan Allah. Pertanyaan tuan itu, seolah-olah satu sindiran. Saya orang tua, jadi kata-kata sedemikian itu, sudah cukup buat saya faham, yang tuan sebenarnya menyindir saya dalam baik, nampak perkataan tuan itu seolah-olah bertanya, namun sebagai orang tua, saya cukup faham akan duduknya perkara. Namun saya masih berharap dan berprasangka baik terhadap tuan hendaknya. Lain kali bila bertanya gunalah bahasa yang baik, kerana Allah itu Maha Suci, janganlah tahi, berak, kencing, sendawa atau kentut pula dibuat contoh. Cuba tuan lihat pula, bila saya buat contoh tahi, SEDAP TIDAK TUAN DENGAR? Jika tuan tidak sedap dengar bila saya bunyikan contoh tahi atau bau tahi busuk boleh tuan ubah supaya menjadi wangi, kan tidak sedap didengar (saya guna bahasa tahi sebagai contoh itu), sebagai contoh dan pengajaran kepada tuan. Jika tuan tidak sedap dengar bila saya guna bahasa TAHI, sebegitulah tidak sedapnya telinga saya untuk mendengar contoh tuan. Tidak layak dan tidak sopan bahasa soalan tuan itu, seolah-olah mengeji Allah, biarpun secara tidak derek (sudah cukup membuat saya faham).

SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Jïmmý Kųđøé wow xde sapa pon respond ap yg ko post ni bro ..tpi aq sokong ko
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan23h
Mohd Fazli itu bkn tandanya mereka tak setuju,,itu tandanya mereka x suka bila soalan yg mcm tu di lemparkn kepada yg maha agong,,saya post pun sekadar utk menjawab pada mereka yg bertyakn soalan mcm tu.
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan22h
Megat Fauzi Bukan tak berkenan. Tapi post yg diberi perhatian. post pendek. Biar PENDEK tapi PADAT.
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan22h
Faizal Ismail Bullet Ye.. Contoh kan je.. Tajuk post ni.. Allah buat kelakor.. Nanti ramai le..
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan22h
Megat Fauzi kalau panjang2 nanti orang buat tanggapan kita ustaz copy n paste.
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan22h

SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan22h
Abd Shukur Maaf ya...Mohd Fazli benar apa yg di terangkan itu dirini hormati...kita kena tahu juga lain padang lain belangnya lain negeri lain bahasanya...contoh Allah tu belaka dan semua Allah juga bukan berarti buruk pun Allah juga kata2 dari setengah negeri yg berbeza dari kita pun kena ambil kira...mereka pun belajar juga penafian itu cuma x sama kehendak kita dari perkataan begitu berlapanglah apa yg dirini harapkan perkataan Allah belaka perlu diubah takut jadi fitnah pada Allah itu je...
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan22h
Sidiq Amru Allah bagi manusia faham dengan ciptaanNya..

Alih-alih apa yang dicipta (Tahi) dikembalikan setara denganNya..


Hmm

Bukan nak fikir hikmah kejadian..

Disamaratakan pulak

Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan21h
Mohd Fazli biar lh org nk beraggapan apa sekali pun,,apa yg kita faham,dan ada sedikit pegetahuan ilmu lum ni dia akn membantu segalanya utk merungkai..selagi ada yg hargai apa yg sya post bertujuan utk tambahkn pegetahuan saya post,,bg mereka yg tak setuju,,bg a...Lihat Lagi
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan20h
Teh FaridahModerator Kumpulan Allah hadir pd tiap2 sestu juga 'pada dirimu'.... bermaksud? Ada diri Kita atau itu diri Allah....maaf Tanya jer....
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan16h
Abd Shukur Begitulah orang yg ada ilmu...
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan20h
Abd Shukur Rasa diri sudah seronok berada dalam keluasan ilmunya x mahu menilai apa yg ada pada hak lainnya bagaikan lembu yg kekenyangan berada dipadang rumput yg menghijau seolah dia sajalah menguasai rumput itu...maha suci Engkau Ya Allah yg telah menjadikan aku yg boleh melihat...
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan20h
Mohd Fazli selagi mana kamu tidak melihat kebaikkn pada sesuatu perkara tu,,selagi itu lh kamu bknnya aku tp masih berada keakuanku,,sifat2 keakuanku akn wujud dlm diri melihat semua perkara yg org lain sampaikn tidak memuaskn hati keakuanku,,bila kita bersuara d...Lihat Lagi
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan19h
Mohammad Nafis Alhamdulillah. Terima kasih atas perkongsian tuan.
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan19h
Abd Shukur Tiada keburukan yg aku perlihat semua elok belaka tiada satu barang pun dibutakan untuku melihat kecuali Allah belum tentu menjumpai aku akan sesuatu yg belum pernah kulihat kerana ia mumkin saja aku terima je apa yg ada je diatas apa ku kerjakan keran...Lihat Lagi
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan19h
Jïmmý Kųđøé weiiii mai face to face ahhh to tulis panjanh sapa nk baca weii
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan19h
Abd Shukur Aku terima je tuduhan itu dgn senang hati sedangkan yg kuharap sikhasyaf sedang memerhati akan tingkah laku dua orang yg memiliki diri yg reti cara berkongsi...
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan19h
Mohd Sadarudin Perkongsian yg bgus..
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan18h
Mohd Sadarudin Kalau xnak orang sindir ka apa ka..jngn lar post pertayaan yg boleh buat orang marah
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan18h
Mohd Fazli org yg mengenal diri faham apa itu allah balake Abd Shukur,,faham elok2 apa yg hamba allah tu jwb yg saya postkn,,kebanyakkn yg bertanya soalan mcmtu lh dia x faham apa makna allah belake tu,,di sini orang takut taip dan ckp jer allah belake di hati ma...Lihat Lagi
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan18h
Abd Shukur Jika salah akan aku bererti Allah yg bersalah Allah belake ya x perlu lah melarikan diri adakah Allah merajuk nak mengasingkan diri?...
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan18h
Abd Shukur Nasib baiklah tok guru ku bertahid menetap Allah yg satu tiada dua dan tiga dan tidak meletak Allah belake..kerana Allah yg satu itu berkehendak untuk mengadakan sesuatu pengasingan bagi ada makhluk yg berakal untuk tahu dia satu saja Tuhan dengan bern...Lihat Lagi
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan17h
Si TigaKupang Lenggok bahasa posting seperti ku kenal tapi dimana ya
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan17h
Ilham Kamil Usaha lg..cari dan terus cari..sperti aku mencari dirimu..😆😆
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan16hDisunting
Si TigaKupang InsyaAllah.. selagi hayat dikandung badan.. amin
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan16h
Hisham Hidayah Izzuedin tok kenali😁
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan11h
Abd Shukur Kukira alam ini belum lagi cukup untuku pelajari kerana yg maha pencipta mengharapkan dapat ku perhalusi isi inti patinya dgn bersandarkan Alquran Alhadis Qias dan Ulamak yg x seberapa ku penuhi harap bijak pandai yg sempurna untuku ikuti tapi lain pul...Lihat Lagi
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan17h
Abd Shukur Oh ya...Aku x menolak dihina dan aku x mengharap di puja dan aku dusuruh mencari untuk aku mengerti...untuk akhirnya maaf banyak pada sesiapa terasa kata diri yg x sopan dan x minta izin menumpang disini...
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan17h
Mohd Rafie Omar Ni jawapan alarifbillah Tuan Hj shaari..benar ilmunya😉
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan16h

SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan16h

SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan16h
Jenal Ujang Nyimak
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan15h
AN Nua Zat yg mereputkn jasad mu sehingga lebur menjadi tanah
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan14h
Khairil Yusaini Sifat wujud zahir ni allah??....agk2 la...
Urus


SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan9h

2 comments:

  1. Astaghfirullah ini lagi community, khilafiah je, saya tengah boleh, tak perlu kita saling salah, baik buruk pun dari Allah jua, sapa yg berani tolak, dahulu sekarang atau nantipun sudah terkonsep, kita cuma disuruh kenal, tak lain pun, bila bila manusia dah saling khilaf berarti masih melihat adanya diri, melihat adanya diri ni, masih dalam penyakit hati, untuk menengahin pelik ni simple je tuan tuan, nak tengok bukti nyata Allah, BERANI MATI, semua kan terjawab dengan MATI, sapa siap MATI, jawabnya persiapkan dengan cara masing masing mati, usah ada perdebatan, Allah tuh Maha yang indah indah, sape yg puji atau hina Allah pun Allah tetap Rahman Rohim, Allah cuma suruh kita kenal diri-Nya, bila tajuk dijalan lintas lalukan je jalan setapak, duduk muzakarah pun mesti duduk dalam Makom yg sama, makanya tak boleh sembarang publish posting kaji sampe detail, mesti dalam takaran bila terpublish, mohon maaf kiranya, semoga saya dari indon ni bisa beri tester yg berbeda namun bisa sama sama menikmati, wassalammualaikum

    ReplyDelete
  2. Laamaujuda ilallah Laa ma'bud ilallah

    Tiada lgi ujud sblm @ slps selain Allah, prbahruilah iman dgn kalimat Lailahaillallah

    ReplyDelete