Wednesday 22 November 2017

*Apakah Fir'aun Bermakrifat?*


Suapan Berita

*Apakah Fir'aun Bermakrifat?*
Dan berkatalah Firaun:"Hai Haman, buatkanlah bagiku sebuah bangunan yang tinggi supaya aku sampai ke pintu-pintu, (yaitu) pintu-pintu langit, supaya aku dapat melihat Tuhan Musa dan sesungguhnya aku memandangnya seorang pendusta".
Demikianlah dijadikan Firaun memandang baik perbuatan yang buruk itu, dan dia dihalangi dari jalan (yang benar); dan tipu daya Firaun itu tidak lain hanyalah membawa kerugian.(Surah Al Mu'min : Ayat 36-37)
Fir'aun itu bukannya manusia tolol yang sewenang-wenangnya mahu mengaku dirinya tuhan tanpa alasan kuat yang diyakininya. Dia amat pintar. Justru dengan kepintarannya itulah dia bisa mengarahkan rakyatnya membina piramid yang begitu strategik dan mengkagumkan dunia sampai hari ini. Ribuan tahun piramid itu berdiri gagah, sebegitu saintifik, sehingga tidak bisa membuat para arkitek dan engineer abad ini meniru kecanggihannya. Satu hasil ciptaan yang tak masuk akal tapi tidak mustahil. Bagaimanakah batu-batu diangkut dan disusun letak dengan sebegitu rapi menurut ketetapan ukuran dimensinya, semakin tinggi semakin sukar?
Apakah rahsianya?
Dari manakah dia memperolehi ilham atau mendapatkan sumber inspirasi melahirkan piramid?
Andai kita perhatikan bentuk sudut piramid itu, kita bisa dapati ianya terbina daripada rangkaian tiga dimensi.
Mengapa tiga?
Mengapa tidak dua persegi atau empat?
Dan jika kita terus memperhatikan, ianya seolah-olah menggambarkan abjad A dalam tulisan Roman. Jika kita bandingkan pada tulisan Arab - ia tampak tiga bentuk huruf Alif dirangkaikan menjadi tiga segi.
Dalam pemikiran sufi, apabila disebut alif, ianya dikatakan penzahiran daripada titik.
Alif itu wujud, dan apabila Alif ingin memperkenalkan hakikatnya, ianya menzahirkan Ba, dan rahsianya Alif itu adalah titik di bawah Ba.Sebelum tersohornya zaman kegemilangan tokoh-tokoh sufi dari Hasan Al-Basri sehinggalah terkenalnya Abu Yazid Bustami, Al-Junaid Al-Baghdad, Rabiatul Adawiyah dan lain-lainnya dengan menyebut beberapa nama, Fir'aun telah lebih dahulu menjadi sufi, walaupun istilah sufi itu lebih dikenali selepas zaman para tabi'in. Namun Fir'aun bisa ditempatkan melalui tiga tahap kesufian (seperti bentuknya piramid):
1. Sufi Engkar (Kafir) - Yang tidak mahu beriman kepada Allahu Subhanahu Wa Ta'ala dan menerima Nabi Musa a.s. sebagai Rasul.
2. Sufi Maling - Yang mencuri masuk Kerajaan Langit atau Perbendaharaan Tuhan.
3. Sufi Terkutuk - Yang menerima kutukan kerna pengucapannya "Akulah Tuhan, maka sembahlah aku".
Dengan sihir yang tertinggi Fir'aun pernah menjalani pengembaraan ke langit, yang pada ketika itu masih diizinkan para setan dan jin mencerobohi langit sebelum waktu zahirnya Nabi Muhammad, iaitu menyeberangi dari Alam Nasut (alam benda) dan memasuki alam Malakut sehinggalah menembusi ke Alam Insan, di sana dia telah tampak dirinya dalam wujud, maka terzahirlah pengakuannya sebagai Tuhan.
Fir'aun itu sebetulnya memang sudah sampai kepada 'alam makrifat'. Jika tidak, sudah tentu Fir'aun akan mengajak rakyatnya menyembah berhala sepertimana yang pernah dilakukan oleh Raja Namrud di zaman Nabi Ibrahim a.s. Fir'aun hanya mengajak rakyatnya menyembah dirinya sahaja. Kita tahu dari fakta sejarah, zaman Fir'aun adalah zaman kemuncaknya Sihir. Sihir dalam maksudnya di zaman tersebut tidak hanya terbatas kepada 'pembuatan black magic' tetapi lebih luas dari itu. Pada zaman Fir'aun dan Nabi Musa a.s., pintu-pintu langit belum lagi menerima perintah larangan untuk ditembusi para setan dan jin. Hanya setelah zahirnya Junjungan Nabi Muhammad saw, maka kesemua tujuh pintu langit telah ditutup – tidak membenarkan lagi semua para setan dan jin untuk mencerobohi alam langit. Fir'aun telah berjaya menembusi langit dengan Sihirnya yang tertinggi. Langit yang dimaksudkan itu bukanlah cakerawala atau planet-planet. Tetapi sebagaimana yg diterangkan oleh para sufi ialah: Alam Malakut, Alam Jabarut, Alam Lahut, Alam Bahut, Alam Hahut dan yang tertinggi sekali ialah Alam Insan (Haqiqatul Muhammadiah). Semua lapisan alam itu telah berjaya ditembusi Fir'aun dan di dalam setiap peringkat alam inilah Fir'aun tampak dirinya dalam wujud.Dan di sinilah juga Fir'aun berhenti dan tidak upaya meneruskan lagi perjalanan rohaninya sehingga dia berani menyatakan Akulah Tuhan, maka sembahlah aku. Padahal menurut perjalanan spritual kaum sufi, ada lagi tahapan di sebalik Alam Insan itu, iaitu Sirrullah. Sepertimana dinyatakan dalam hadis qudsi, "...dalam sirr, inilah Aku (Allah) - Ana al Haqq!
Fir'aun tak bisa pergi jauh lagi di balik lapisan Alam Insan, kerna di sinilah perbatasan semua penzahiran sebagaimana yang pernah dinyatakan dalam doktrin Syekh Akbar Ibnu Arabi sebagai Pohon Kejadian - Syajaratul Kaun. Kata Saiyidina Ali kwjh: Al-Insan itu sebenarnya adalah alam yang terbesar dan semua alam yang ada ini termasuk di dalam Alam Insan. Apabila ternampak dirinya dalam wujud, keghairahan Fir'aun menjadi besar dan teramat kagum melihat dirinya itu, sehingga ia tidak mahu melepaskan dirinya dari wujud. Melepaskan diri dari wujud bererti dia harus menempuhi Pintu Kematian (Pemusnahan) seperti yang ditempuhi Syekh Siti Jenar.Syekh Siti Jenar dikatakan terselamat dari kutukan kerna berjaya menembusi Pintu Kematian. Alam Kehidupan yang sebenarnya, menurut Siti Jenar, tidak ada dunia atau pun akhirat. Kata Syekh Siti Jenar lagi, kita ini sebenarnya adalah mayat baik dikatakan masih bernyawa atau tidak. Kehidupan yang sebenar itu hanya ada ketika sudah kembali kepada Allah. Maka bedanya dengan Fir'aun, kerna Fir'aun itu tidak menempuh kematian dan menghapuskan egonya.Sebaliknya pula dia memakai pula tiga sifat Allah dalam wujud: Ahadiat, Wahdat dan Wahadiat.
Pada rumusannya saya menanggapi konsep ketuhanan Syekh Siti Jenar ini mirip dengan konsep Wahdatul Wujud yang diperkembangkan oleh Syekh Akbar Ibnu Arabi. Dalam konsep Wahdatul Wujud, kalimah Thoyibah itu dipersaksikan dengan iktikad 'tiada yang wujud melainkan Allah' maka yang lain dari Allah itu adalah Allah juga. Dengan ertikata lain, 'Wujud Mutlak' itu adalah sebenarnya wujudnya Zatullah. Misal kata, ditanyakan bagaimana manusia itu ada?
Jawabannya: adanya manusia itu wujudnya Allah. Tetapi bukan maksud wujud Allah itu dikeranakan oleh sesuatu kerana. Atau dikatakan adanya sifat wujud selain wujud Allah itu. Ibnu Arabi menolak dasar ini kerna ini semacam hampir kepada 'hulul' yang sebagaimana dinyatakan oleh Mansur Al-Hallaj - dua nafs bersatu dalam jasad.
Antara Ibnu Arabi dan Al-Hallaj memang terdapat sangat beda pada konsep ketuhanannya. Dan prinsip Al-Hallaj itu sendiri memang banyak tidak disetujui sama sekali oleh Ibnu Arabi. Tetapi, itu adalah pandangan mereka yang telah mencapai tahap ilmu yang sangat tinggi, merekalah yg lebih arif, dan kita tak bisa menyalahkan yang mana-mana.
Sabda Nabi saw, hadis qudsi, "Aku (Allah) menurut persangkaan hamba-hambaKu."
Dengan demikian juga Ibnu Arabi menolak dasar kepercayaan 2 wujud yang sebagaimana dipegangi oleh kaum Mutakallimun. Maka bagi Ibnu Arabi antara sifat dan zat itu sebenarnya tidak ada beda. Perbedaan hanya disebabkan oleh sangkaan dalam fikiran sahaja. Betapa pun sifat-sifat Allah itu banyak, akan tetap satu jua bagi ZatNya. Kata setengah para arrifinbillah, "Antara wujud Allah dan wujudku tidak ada bedanya".
Maka itulah tanggapan Ibnu Arabi bahawa 'yang lain dari Allah adalah Allah jua' pada pengertian hakikat sahaja tetapi tidak kepada aspek 'kejadian'. Misal saja antara ombak dan laut. Hakikat ombak dan laut adalah air itu juga, bedanya hanya berada dalam sangkaan fikiran kita apabila kita memandangnya dari aspek kejadian.
Fir'aun tidak tahu, fikirnya Alam Insan itu adalah destinasi terakhirnya dan tidak ada apa-apa lagi selepas itu. Padahal Alam Insan itulah Tabir Ilahi yang terakhir yang di dalamnya Sirr - di dalam Sirr ialah Ana (AKU).
Nabi Muhammad saw dalam mikrajnya memandang Wajah Allah di dalam Sirr.
Pernah ditanyakan oleh para sahabat baginda, "Ya Rasulullah, bagaimana keadaan tuan ketika melihat Wajah Allah?" Jawab Nabi saw,"Aku tidak tahu di mana aku berada."
"RahsiaKu rahsia Insan, Rahsia Insan Rahsiaku" - Hadis Qudsi.
Fir'aun memandang dirinya dalam wujud pada tiga tahap kewujudan:
1.. Ahadiat - Yang Ghaib/Tersembunyi atau disebut Kanzun Makhfiyyan.
2.. Wahdat - Yang ada, tidak ada yang lain.
3.. Wahidiyyat - Yang satu.
Dengan memakai ketiga tahap wujud inilah, Fir'aun menjadikan dasar ideanya mencipta piramid. Piramid itu adalah lambangnya wujud yang menampakkan diri Fir'aun, manusia terkutuk yang tidak mahu beriman kepada Allah dan Rasulnya. Sehingga saat-saat ia dibenamkan oleh Lautan Merah, barulah ia sedar bahwa wujud itu bukanlah haknya melainkan milik Al-Haq. Namun di saat itu permohonan taubatnya tidak lagi diterima oleh Allah. Dengan kata lain, dia sebenarnya memakai makrifat tetapi tidak bermakrifat.
Sekian.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Putera Rimba Makrifat tanpa KASIH dan SAYANG.. tidak dapat menyatakan SEGALA PUJI bagi Allah Pentadbir Sekelian ALAM
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan
1
38 min
Keluarkan
Sam Keedal Pyramid bukan dibina oleh Firaun ttp dibina pd zaman Nabi Idris
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan33 minDisunting
Keluarkan
Muhamad Khair Mengarut, Dah tu kalau dia mengenal, apahal dia sibuk nak bunuh Musa pulak.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan6 min
Keluarkan

No comments:

Post a Comment