Tuesday 27 June 2017

hi


RASULULLAH s.a.w. pernah bersabda, yang ertinya begini: "AKU ALLAH, TIDAK ADA TUHAN, MELAINKAN AKU."
Demikianlah hadis sahih yang pernah saya temui dalam sebuah kitab Tasawuf yang sangat mendalam sekali isinya. Maka apabila saya syak dan ragu dengan hadis ini, maka Kafirlah saya pada saat ini juga. Dan bakarlah saya dengan neraka Jahanam itu. Dan turunkanlah bala bencana yang hebat di dalam Dunia ini juga. Dan janganlah engkau terima Taubat saya sampai hari Kiamat.
Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Orang yang telah mencapai tingkat ini, mereka telah berada pada alam yang tertinggi, yang disebut dalam firman Tuhan yang berbunyi "AL MALA IL ‘ALA." Orang ini Hakikat semata, tiada lagi berpegang kepada Syariat yang zahir ini. Sebab dalam pandangannya Syariat yang berlaku ini adalah Syariatullah jua. Gerak dan geri hanya pada Allah.
Orang yang sampai pada Allah, mereka seia sekata, seujud, senyawa, serasa, dan serahsia Allah Taala. Kehendaknya tidak berlawanan dengan kehendak Allah. Mereka telah satu dengan Tuhan. Sifat Tuhan menjadi sifatnya. Ia telah Fana dalam Tuhan dan Baqa dalam Tuhan. Siapakah lagi yang memerintahkan dan siapakah lagi yang diperintahkan?
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen

No comments:

Post a Comment