Monday 26 June 2017

DUDUKLAH DALAM CERITA

DUDUKLAH DALAM CERITA
BUKAN DI ATAS CERITA
Ketika ghaib bersendirian Aku dalam "Kun", Akulah Tuhan yang sebenar2nya. Sedang kata Nabi kita: "Akulah Nabi yang menjadi Kekasih."
Tatkala Allah ghaib akan diri-Nya lalu dinamakan "Kunhi Zat".
Sebelum ada sesuatu pun, belum ada Syurga dan Neraka lagi, dan belum ada hamba lagi, hanya Tuhan sahaja bersendirian hingga datang fikiran lalu Muhammad mengaku dirinya hamba:
"Akulah hamba Kamu yang menjadi Kekasih, tiada yang lain daripada aku."
Adapun yang bernama "ALLAH" itu siapa sehingga kita mengakui kata-Nya sekalipun tidak tahu akan jalannya?
Yang bernama Allah itulah Muhammad (Maha Suci Allah Taala daripada menyamai makhlukNya). Tatkala Dia bernama Allah itu lagi cahaya-Nya bersendirian.
Tatkala Allah bernama Muhammad itu, Muhammad mengaku "Kun" itu "Nur", Tatkala Nur bernama "Rasulullah", Rasulullah menzahirkan dirinya ke dalam dunia, sebab itulah Baginda SAW dinamakan "Pesuruh".
Jadi , sebenar-benar Allah itu ialah nyawa (ROHUL-QUDSI yang laisa kamits lihi syai'), MAHA SUCI ALLAH DARIPADA BERSIFAT MAKHLUK... Hati2lah apabila membicarakannya...
Sedang nyawa itu tempatnya di mata hati yang halus dan dalam yang berkobar2 (bergetar) itulah dinamakan "Sirru-Allah" (sendiri alami sendiri akan faham nanti) pada Fuad.
Ketika itulah Tuhan berpandangan dengan Tuhan kerana Muhammad juga memandang ke arah Tuhan yang esa lantaran Tuhan esa dengan Muhammad.
Lalu Muhammad pun mengakui Allah Taala Tuhan yang esa lagi bersendirian, tiada yang lain hanya Allah.. Allah.. Allah.. Muhammad pesuruh Allah.....
- Syeikh Amdan -

No comments:

Post a Comment