Saturday 26 December 2015

Tasawuf fahaman&tazkirah


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Barangsiapa yg sakit satu malam, sedang dia ridha dengan Allah(kerana penyakit itu), dan  bersabar keatas apa yg menimpanya, niscaya dia akan keluar dari dosanya seperti hari dilahirkannya oleh ibunya.

- Sabda Rasulullah S.A.W

اللهم صلي وسلم على سيدنا وحبيبنا
ومولانا محمد وعليه وعلى آله وصحبه وبارك وسلم

اللهم صلي وسلم على سيدنا وحبيبنا
ومولانا محمد وعليه وعلى آله وصحبه وبارك وسلم

اللهم صلي وسلم على سيدنا وحبيبنا
ومولانا محمد وعليه وعلى آله وصحبه وبارك وسلم ُ


"Iman bukanlah dengan angan-angan dan bukanlah hanya dakwaan, tetapi apa yang terdapat di dalam hati, dan dibenarkan dengan perbuatan"

 -al-Hassan RA-🀮a

Abu al-Hussin al-Warraq berkata:
لايصل العبد إلى الله الا بالله، وبموافقة حبيبه صلى الله عليه وسلم في شرائعه. ومن جعل الطريق إلى الوصول في غير الإقتداء يضل من حيث يظن أنه مهتد
Tiada sampai seseorang hamba kepada Allah melainkan dengan Allah dan mengikut syariat kekasihNYA, Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم. Sesiapa yang menjadikan jalan untuk sampai kepada Allah tanpa mengikuti Rasulullah صلى الله عليه وسلم , dia akan sesat dalam keadaan dia menyangka diberi petunjuk oleh Allah


Tidak semua fahaman dan pegangan kepada 'Nur Muhammad' itu sesat, kerana sebahagian ulama muktabar seperti Imam Ibnu Hajar Al-Haitami, Syaikh Ibrahim Al-Baijuri, Sayyidis-Syaikh Ja'far Al-Barzanji, Sulthanul Awliya' Syaikh Abdul Qadir Al-Jilani dan ramai lagi, menerima konsep ini dengan penafsiran yang sewajarnya tanpa melampaui batas aqidah dan syariah Islam. Dalam penafsiran mereka 'Nur Muhammad' adalah seawal-awal makhluk ciptaan Allah s.w.t bersifat dengan sifat baharu (bukannya qadim) dan sekali-kali tidak mempunyai unsur-unsur ketuhanan
ii. Kesalahfahaman dan penyelewengan banyak berlaku kerana sebahagian kelompok telah tersalah atau dengan sengaja memberikan tafsiran yang salah kepada hadith-hadith yang menyebut bahawa 'Nur Muhammad' ini diciptakan daripada 'nur allah' atau denga tafsiran yang seolah-olah 'Nur Muhammad' itu adalah satu juzuk daripada zat Allah s.w.t, yang mana tafsiran ini adalah nyata bercanggah dengan aqidah Islam dan tidak ada seorang pun ulama mu'tabar yang berpegang dengan penafsiran sedemikian. Tafsiran sebeginilah yang sesat lagi menyesatkan dan semestinya dibendung

Tuan Fadil Kemaman...kamu tiada pengenalan ttg Nur Muhammad itu..makanya kamu post statement(fitnah) diatas..Dan Ulama 'Muktabar' yg sebenarnya diMalaysia ini skrg adalah PERTAMA..dan belum ada kenyataan ttg percanggahan seperti dakwaan copypaste yg dipost kamu..harap maklum!!


Semoga Rasulullah S.A.W menjadi kekasih dan ikutan kita.

Hayatilah sirah perjalanan hidup Rasulullah S.A.W.

Hidup dan mati Rasulullah S.A.W hanya untuk Allah.

Tubuh Baginda bersama umat dan roh Baginda bersama Allah.

Sabda Nabi: " Aku tunggu kalian dikolamku"....
ُ


اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌ علَےَ سيدنا مُحمَّــــــــدْ و علَےَ آل سيدنا مُحمَّــــــــدْ كما
 صَــــــلٌيت علَےَ سيدنا إِبْرَﺍﻫِﻴﻢَ و علَےَآل سيدنا إِبْرَاهِيمَ وبارك علَےَ سيدنا مُحمَّــــــــدْ و علَےَ آل سيدنا مُحمَّــــــــد كما باركت علَےَ سيدنا إِبْرَاهِيمَ و علَےَ آل سيدنا إِبْرَاهِيمَ فى الْعَالَمِينَ إنك حميد مجيد


( PEMUNCULAN ).

Laa ilaaha illallaah : Tiada Tuhan selain Allah.  Laa (tiada, nafi) adalah merupakan pemusnahan diri dan dunia (fana) kemudian menjadi kekal (baqa) dalam Arti kata tiada                                                                                                                                                                Tuhan, hanya Ahadiiyyah ( Allah ) yang ada ( isbat ), Yang Maha Luas tanpa keterbatasan pengetahuan, tanpa keterbatasan ruang dan waktu atau apapun juga.
Pemusnahan diri berarti mengosongkan hati dan fikiran dari segala macam permasalahan. Hati dan fikiran tercurah semata-mata hanya kepada Allah, hilangkan ke aku an ( ego ) kita.  Itulah yang disebut dzikir yang tak putus putus.  Pada saat ke-aku-an kita sirna, fana menurut Murshid maka Ke-Aku-an Dzat akan muncul  untuk memperlihatkan sifat Jamal Nya ( Keindahan Nya ) dan masuk ke dalam kekosongan kita.  Itulah yang disebut kasyaf.   Aku dengan Aku yang ada di dalam diri kita saling berhadapan.
Aku mengenal Allah melalui Allah

Aku mempunyai waktu khusus dengan Allah, di dalamnya tidak ada lagi malaikat dan rasulnya

Haqq (Kebenaran) tersembunyi di dalam Ruh, Ruh tersembunyi  di dalam Qolbu dan Qolbu (bathin) tersembunyi di dalam Qaalib (tubuh). Penggerak tubuh adalah Ruh, penggerak Ruh adalah Al Haqq (Al Bathin).
Hakikat Muhammad adalah merupakan titik pertama dalam mana Dzat mengetahui Dirinya sendiri. Mengenal Dzat harus melalui Dzat. Dalam tahapan ini ruh kita menjadi Ruhul Kudus, kerana telah terbebas dari masalah keduniawian, ruh telah mengalami pencerahan.

Ketahuilah bahwa hanya dengan mengingat Allah hati akan menjadi tenteram

Barang siapa yang hatinya dibuka oleh Allah kepada Islam ( Fitrah ) maka ia itu mendapat Cahaya dari Tuhan-nya

Yang pertama-tama Aku berikan kepada mereka yang beriman adalah Cahaya yang Aku taruh di hati mereka

Sedemikian luas dan lapangnya, sedemikian terang-benderangnya hati seorang mukmin, tenang dan tenteram dalam lautan ahadiiyah, seumpama tempat bersemayamnya Dzat yang maha luas tanpa batas. Para sufi mengatakan bahwa qalbu seorang mukmin adalah baitullah.
Dalam dada ada Qalbu, dalam Qalbu ada fuad, dalam fuad ada sir, dalam sir ada Aku, tempat Aku menyimpan rahsia Aku.

Aku berada di langit maupun di bumi, Aku berada di dalam hati seseorang mukmin yang benar

Pada Hakikatnya Aku Nur Muhammad yang meliputi Sekelian Alam

SALAM MAULIDURRASUL anak anakku, saudaraku, sahabatku yang dimuliakan Allah swt. Semoga sentiasa dalam lindungan Allah swt. Amin...~ayah laduni dendiar~




No comments:

Post a Comment