Thursday 31 December 2015

Pas


HALA TUJU BARU POLITIK PAS

Apa perubahan dalam politik baru PAS yang ingin dibawa oleh TGHH?
Untuk memahami pendekatan baru ini. kita perlu meneliti 5 realiiti yang wujud dalam politik Malaysia.

Realiti 1- DAP telah menunjukkan sikap menentang Islam yang kuat yang terdiri dari kelompok Kristian dan juga kelompok LIberal. Mereka tidak suka kepada Islam sebagai cara hidup dan menentang habis-habisan usaha kepada negara Islam.

Realiti 2 - Geng Liberal seperti Bar council, SIS dan G25 pun ramai juga. Mereka juga terdiri dari golongan kelas menengah yang hidup dengan gaya bebas. Mereka tidak suka kepada Islam sebagai cara hidup dan menentang habis-habisan usaha kepada negara Islam.

Realiti 3 - Barat tidak mahukan Islam bangkit sebagai sebuah kuasa yg dapat memerintah di dunia ini amnya, dan malaysia khasnya. Mereka tidak suka kepada Islam dan menentang habis-habisan usaha kepada negara Islam. Mereka berperanan dari luar untuk memastikan kegagalan PAS dan mana2 usaha gerakan Islam.

Realiti 4- UMNO yang semakin lemah dan korup. PAS tidak boleh bergabung dengan UMNO kerana akan terpalit dengan kezaliman mereka. Ramai masyarakat Melayu yang hilang keyakinan terhadap UMNO dan mereka sedang meneliti adakah PAS mampu untuk menggantikan UMNO?

Realiti 5 - Orang melayu ialah orang yang paling susah untuk berubah. Namun PAS perlukan juga undi mereka kerana tumpuan PAS ialah kepada orang Melayu.

Dalam mengahadapi 5 realiti ini, apa yang perlu PAS buat bagi memastikan KUASA ISLAM TERUS MEMERINTAH Malaysia?

Sekiranya orang bukan Islam yang memerintah Malaysia nanti, kedudukan Islam dan orang Melayu akan semakin lemah dan terancam. Dalam keadaan ini pun, mereka menentang hudud, ingin menghapuskan JAKIM, menentang undang2 khalwat, menghina pakaian menutup aurat, dll. Kalau mereka menang, tak tau lah macam mana nanti.

Apa yang pasti, PAS kena tinggalkan DAP biarpun mereka boleh membawa undi cina kepada PAS tetapi ia tidak menguntungkan PAS kerana PAS bertanding di kawasan banyak Melayu. Yg akan untung ialah DAP dan juga PKR yang ramai juga terdiri dari orang bukan Islam. Sekiranya mereka menang besar, ia tidak akan menguntungkan Islam dan PAS.

Oleh kerana tumpuan PAS di tempat melayu, maka PAS perlu mensasarkan undi melayu, bukan undi cina/ india. PAS perlu menjaga kepentingan Islam dan juga kepentingan melayu bagi menarik sokongan Melayu. Gabung dengan UMNO, oh tidak juga, TGHH telah tegaskan bahawa perpaduan ke ape ke, mesti ikut syariat Islam, bukan main perpaduan aja. Kalau perpaduan aja, ini tidak menguntungkan Islam dan juga PAS.

Bagi meyakinkan rakyat kepada PAS, politik PAS tidak cukup dengan hanya ceramah kutuk UMNO sahaja, hantam UMNO kerana orang tidak nampak rentak PAS sebagai parti yang memerintah dan tidak nampak jasa PAS kepada rakyat.

Lebih 50 tahun PAS menguna kaedah hantam, nampaknya rakyat masih mengekalkan UMNO  sebagai pemerintah di peringkat nasional. Apa tah lagi dalam masyarakat yang semakin celik ini, mereka ingin melihat kemampuan PAS memberikan tawaran yang realistik dan rasional berlandaskan agama.

Dalam berhadapan dengan UMNO yang semakin lemah dan semua realiti di atas, PAS sedang mengubah pendekatan ini utk rakyat melihat PAS bukan hanya bercakap soal keburukan UMNO tetapi bercakap soal negara yang ingin ditadbir. Sebagai contoh, telitilah ucapan TGHH dalam Multaqa Alumni Azhar.

Dalam masa yang sama, yakinlah bahawa perjuangan Islam akan diberikan kemenangan oleh Allah apabila ramai yang menyangka bahawa Islam takkan menang. PAS perlu mengadakan pendekatan baru bagi berhadapan dengan realiti semasa yang semakin berubah. Ia diharapkan akan memberi sinar baru kepada perjuangan islam di Malaysia.

Dewan Ulama PAS Selangor mengajak ahli PAS di semua peringkat agar bekerja dengan lebih gigih menguasasi semua institusi masyarakat menggantikan UMNO yang semakin lemah. UMNO telah gagal membawa keadilan dan kesejahteraan kepada masyarakat, ahli PAS perlu membuktikan kewibawaan mereka dalam memimpin masyarakat.

Istiqamah hingga kemenangan

Ust. Rizuan Rahmat
Ketua
Dewan Ulama Pas Selangor
30 Disember 2015M
18 Rabiul Awwal 1437H

No comments:

Post a Comment