Sunday 18 October 2015

Wahabi


PERBEZAAN AKIDAH ASWJ, AHLI HADIS DAN BRELWI.
BY MAULANA ILYAS GHUMAN 18/OKT/2015 AHAD.

Bahan Ensan By : Syeikh Azman Yang Bersama-sama di dalam majlis Seminar ASWAJA yang berlangsung malam tadi

[10/18, 8:44 AM] Bismillah .. In Sha Allah..
l SIARAN LANGSUNG l SEMINAR ASWAJA MALAYSIA

 AHAD l  18 October 2015 l

Sesi Pagi [18/10/2015]
Maulana Ilyas Ghuman - Perbezaan Aqidah ASWJ,Wahhaby & Syiah

Tonton di https://www.youtube.com/watch?v=ahgmULwgJRk

Sesi Petang [18/102/015]
Maulana Ilyas Ghuman - Perbezaan Aqidah ASWJ,Wahhaby & Syiah & pengijazahan sanad tarekat Chistiyyah

tonton di https://www.youtube.com/watch?v=9CJ9VS_MMB4

[10/18, 1:17 PM]
BONGKAR :  AKIDAH WAHABI ADALAH AKIDAH YAHUDI..

To the point

Allah dan Rasul-NYA tidak pernah mengajarkan tauhid model yang diajarkan di kalangan kaum Wahabi ini. Begitu juga para Sahabat Nabi tidak ada satu pun yang mengajarkan “tauhid tiga” tersebut.

Pendapat kaum Wahabi yang membagi tauhid kepada tiga bagian: tauhid Uluhiyyah, tauhid Rububiyyah, dan tauhid al-Asma’ Wa ash-Shifât adalah bid’ah batil yang menyesatkan. Pembagian tauhid seperti ini sama sekali tidak memiliki dasar, baik dari al-Qur’an, hadits, dan tidak ada seorang pun dari para ulama Salaf atau seorang ulama saja yang kompeten dalam keilmuannya yang membagi tauhid kepada tiga bagian tersebut.

Pembagian tauhid kepada tiga bagian ini adalah pendapat ekstrim dari kaum Musyabbihah masa sekarang, mereka mengaku datang sebagai penegak Tauhid untuk memberantas bid’ah namun sebenarnya mereka adalah orang-orang yang membawa bid’ah.

Tujuan kaum Musyabbihah membagi tauhid kepada tiga bagian ini adalah tidak lain hanya untuk mengkafirkan / memusyrikkan orang-orang Islam ahli tauhid yang melakukan tawassul dengan Nabi Muhammad, atau dengan seorang wali Allah dan orang-orang saleh.

Mereka mengklaim bahwa seorang yang melakukan tawassul seperti itu tidak mentauhidkan Allah dari segi tauhid Uluhiyyah. Demikian pula ketika mereka membagi tauhid kepada tauhid al-Asma’ Wa ash-Shifat, tujuan mereka tidak lain hanya untuk mengkafirkan orang-orang yang melakukan takwil terhadap ayat-ayat Mutasyâbihât.

 dari mana wahabi mendapat faham begini ??.

Jawabannya terletak pada pada penjelasana pendiri wahabi sendir Muhammad Bin abdul wahabi. Didalamnya kitabnya di mengakui bahwa  idea pembagain akidah ini berasal dari Pemahaman YAHUDI !!

Wahabi awam yang matanya baru melek tentu tdak pernah tahu hal ini lebih lebih mereka tdk punya kitabnya.. andalan mereka punya hanya mendengarkan penjelasan dauroh dan syaikh google..sementara ustaz dan Ulamanya seakan sengaja tidak menjelaskan isi kitab ini kerana mungkin khawatir pengekornya keluar dari faham wahabi yang  berakibat fatal akan perkembangan wahabi sendiri.

Dalam Magolah imam safii beliau mengatakan
" Pelajarilah ilmu aqidahmu sebelum kami pelajari ilmu figh. sesungguhnya akidah adalah kuncinya iman.jika kamu salah akidah maka walaupun kamu rajin sholat,naik haji berapa kali..beramal sholeh sebaik mungkin,maka semua itu sia sia"

maksud Imam safii sangat jelas bahawa tdk ada gunanya beramal ibadah jika amal yag kita kumpulkan ternyata pada Allah yang lain.

Kita tidak cukup berkata "hanya Allah yang patut disembah" kerana orang kafir pun blh berkara hal yang sama "hanya Allah yang patut disembah" namun berbeza siapa Allah yang dimaksudkn.

Kita tdk cukup berkata " Tiada Tuhan selain Allah" kerana orang kafir pun blh berkata "Tiada tuhan selain Allah dalam bahasa mereka.. namun jelas Allah yang dimaksud berbeza.

Ilmu akidah adalah hal yang sangat mendasar.Urusan fiqh macam koar koar bidah oleh wahabi tentang tahlilan.. yasinan.. maulid dan lain lain belum seberapa penting ketika ia tdk mengerti akidah karn hal itu baru sebatas khilafiyah penerapan amal ibadah.

tapi urusan akidah ?? tdk ada motto khilafiyah ! plihannya hanya dua.. benar atau sesat. benar atau kafir setelah islam. sekali keyakinan akidah salah maka sampai mati pun akan tetap salah !.

Sekrang mari kita kembali pada pokok persoalan.. dari mana wahabi membagi tauhid menjadi tauhid Uluhiyyah, tauhid Rububiyyah, dan tauhid al-Asma’ Wa ash-Shifât  ??

Perhatikan scaner dalam gambar ini.. pendiri mengakui itu dari paham yahudi !! dan sepanjang sejarah islam, belum ada kitab kitab salaf membahas tauhid seperti ini.. yang ada era generasi ibnu taimiyah yang lahir jaraknya jauh dari sahabat tabiin dan tabiun  masa awal. akidah ibnu taymiyah inilah yang menjadi rujukan muhammad bin abdul wahab dan di kembang kembali di era modren ini setelah sebelumnya akidah ini di masa ibnu tayimiyah sudah di cap sesat.

kalo boleh saya katakan bahwa wahabi sesungguhnya SESAT AKIDAH. !. intaha.

[10/18, 1:17 PM]
‪Sambungan perbahasan berkenaan Ilhad,Bid'at(Sesi malam semalam)

8)Karamah Wali
Mulhid:Karamah wali sesuatu yang tidak wujud.
Mubtadi:Mengangkat karamah wali setaraf dengan mukjizat

9)Taqlid (Ilhad dalam bab ini ada dua jenis)

a)Bertauhid tetapi menolak taqlid

b)Tidak bertauhid tetapi taqlid

10)Taqlid
-Bertauhid,menerima taqlid tetapi kemudian mengedepankan ijtihadnya sendiri darkpada taqlid

************************************************************************

Perbahasan berkenaan 10 pertanyaan masyaikh Makkah dan jawapannya di dalam Kitab Al Muhannad Alal Mufannad. (Sesi pagi tadi)

Pengenalan:

Brelvi, salah satu aliran ahli bid'ah di India telah menimbulkan fitnah melalui tokoh mereka Ahmad Redha Khan yang mencantum tampal sebahagian perkataan akabir Deoband seperti Maulana Ashraf Ali Thanwi,Maulana Rashid Ganggohi,Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri dan lain lain tokoh sehingga memesongkan perkataan mereka ke arah kalam berbau kufur.

Kemudian beliau menghimpunnya di dalam tulisannya, Husam al Haramayn sebelum dibungkam dan dijawab dalam Al Muhannad Alal Mufannad oleh Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri dan Syihabus Tsaqif oleh Syeikh Husain Ahmad Madani.

Soalan pertama dan kedua; meminta penjelasan dan pendirian Deoband dalam masalah bersungguh sungguh untuk berziarah ke maqam Nabi,serta yang mana lebih utama,berniat untuk ziarah maqam terlebih dahulu,atau masjid dahulu atau sekaligus keduanya.

Maka seteleah diperjelas akan perbezaan serta takrif Wahabiyaj di benha Hind (rujuk nota sebelum ini) telah diperjelaskan maka pendirian Deoband adalah berpahala bankan boleh menjadi tahap wajib bagi seseorang Muslim untuk berziarah kepada Rasulullah sehingga perlu bersungguh sungguh dalam safar(syadu rihaal).

Dan boleh bagi orang yang ingin berziarah untuk berniat menizarahi baginda atau masjidnya namun lebij disukai untuk diniatkan bagi menziarahi maqam baginda dahulu,kemudian barulah berziarah masjidnya,seperti yang dikatakan oleh Al-'Allamah Humam ibn Humam.


Bersambung... [10/18, 3:21 PM] ‪
Sesi petang baru bermula,bab berbai"ah dng guru  dan menakwilkan ayat mutasabbihat..📢📢

Maulana Ilyas Ghuman - Perbezaan Aqidah ASWJ,Wahhaby & Syiah" on YouTube - https://youtu.be/9CJ9VS_MMB4

[10/18, 5:37 PM] Ahlan wa sahlan.Malam ni kalau sanggup tunggu noleh ambil baiah tariqah dengan maulana lepas sesi akhir

[10/18, 5:37 PM]
Samada ijazah Naqshbandi Mujadidi,Qadiriyah,Chistiyah atau Sehrewandiyah

Gambar gambar dan video program malam terakhir malam tadi Maulana Ilyas Ghauman di ALC Bangi 18 Oktober 2015, 5 Muharram 1437 Hijrah. (Sekian)

Laporan Oleh Syeikh Azman.
Edited : Abuya PMS.

No comments:

Post a Comment