Friday 23 October 2015

Tasawuf kalam


[9:52PM, 23/10/2015] KALAM QADIM: Akal manusia tdk boleh mengatasi Al-Quran dan Hadis Nabi. Kerana kedua-dua itu bersumber drp wahyu drp Allah.
[9:54PM, 23/10/2015] KALAM QADIM: Akal manusia shj tdk mampu utk menyakini keyakinan kpd Allah dan alam akhirat melainkan dgn petunjuk Allah
[9:55PM, 23/10/2015] KALAM QADIM: Barangsiapa yg melebihkan akalnya drp Al-Quran dan Hadis Nabi Muhammad , maka ia akan sesat drp jln kebenaran


[10:14AM, 23/10/2015] KALAM QADIM: Taatlah kpd Allah dan taatlah kpd Rasul dan jgn kamu batalkan amal2 kamu...maksud Quran
[10:17AM, 23/10/2015] KALAM QADIM: Wahai Muhammad! Jgn kamu mengikut hawa nafsu kebanyakn manusia, nescaya mereka akan menyestkan kamu drp jln Allah....maksud Quran
[10:28AM, 23/10/2015] KALAM QADIM: Mereka bercakap tentang Allah tampa petunjuk, tampa kitab yg menerangkan
[10:29AM, 23/10/2015] KALAM QADIM: Berhati2lah atas perkataan kamu, biar mengikut ajaran Nabi Muhammad SAW
[10:29AM, 23/10/2015] KALAM QADIM: Wassalam


Abu Hamid al-Ghazali berkata, "Pada awalnya aku adalah orang yg mengingkari kondisi spiritual (ilmu hikmah kerohanian) org-org saleh dan darjat-darjat dicapai oleh para makrifat. Hal itu terus berlanjut sampai akhirnya aku bergaul dgn mursyidku, Yusuf an-Nasaj. Dia terus memdorongku utk melakukan mujahadah (berjuang melawan hawa nafsu), hingga akhirnya aku memperolehi sebuah anugerah kurnia-kurnia Ilahiah. Aku dapat melihat Allah di dalam mimpi. Dia berkata kepadaku, 'Wahai Abu Hamid, tinggalkanlah segala kesibukanmu. Bergaullah dgn org-org yg telah Aku jadikan sebagai tempat pandangan-Ku di bumi-Ku. Mereka adalah org-org yg menggadaikan dunia dan akhirat kerana mencintai-Ku.' Aku berkata, 'Demi kemuliaan-Mu, aku tidak akan melakukannya kecuali jika Engkau membuatku dapat merasakan sejuknya bersangka baik terhadap mereka.' Allah berfirman, 'Sungguh Aku telah melakukannya. Yang memutuskan hubungan antara engkau dan mereka adalah kesibukanmu mencintai dunia. Maka keluarlah dari kesibukanmu mencintai dunia dgn suka rela sebelum engkau keluar dari dunia dgn penuh kehinaan. Aku telah melimpahkan kepadamu cahaya-cahaya dari sisi-Ku Yang Maha Suci.' Lalu aku bangun dgn penuh gembira. Lalu aku mendatangi syaikhku, Yusuf an-Nasaj, dan menceritakan tentang mimpiku itu. Dia tersenyum sambil berkata, 'Wahai Abu Hamid, itu hanyalah lembaran-lembaran yg pernah kami peroleh di fasa awal perjalanan kami. Jika engkau tetap bergaul dgnku, maka mata hatimu akan semakin tajam."

Kitab Syakhshiyyat Shufiyyah.


✨👍👍👍
"ambil lah dunia hanya sekadar keperluan sahaja untuk sampai kepada allah spertimana perlunya kapal kepada air untuk smpai kepada destinasi..
jgnlah smpai masoknya air didalam kapal sperti masoknya dunia didalam hati
hingga karam didalam lautan dunia"


[3:09PM, 24/10/2015] KALAM QADIM: Rasul yg terakhir yg diutuskan oleh Allah ialah nabi Muhammad s.a.w
[3:09PM, 24/10/2015] KALAM QADIM: Mbawa islam
[3:10PM, 24/10/2015] KALAM QADIM: Tiada nabi lagi selepasku...sabda nabi
[3:12PM, 24/10/2015] KALAM QADIM: Pengganti nabi bagi umat Muhammad ialah para wali
[3:12PM, 24/10/2015] KALAM QADIM: Pewaris para nabi
[3:12PM, 24/10/2015] KALAM QADIM: Waris hakikat
[3:13PM, 24/10/2015] KALAM QADIM: Adapun ulamak mewarisi ilmu syariat nabi
[3:13PM, 24/10/2015] KALAM QADIM: Kecuali ulamak yg mcapai kewalian
[3:14PM, 24/10/2015] KALAM QADIM: Ulamak yg hakiki

No comments:

Post a Comment