Saturday 29 August 2015

Tasawuf

Janganlah engkau batas Allah dengan selain Allah, nescaya engkau akan terhijab daripada Allah!


Waktu itu laksana pedang, jika engkau tidak memotongnya, maka ia akan memotongmu!

Waktu itu umur. Habis umurmu, habislah waktumu!

Moga dengan bertambahnya umurmu, bertambahnya barakah Tuhan atasmu dan bertambahnya makrifatmu atas Tuhanmu!


عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ حِرَاشٍ عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ مِمَّا أَدْرَكَ النَّاسُ مِنْ كَلَامِ النُّبُوَّةِ الْأُولَى إِذَا لَمْ تَسْتَحِ فَافْعَلْ مَا شِئْت. رواه ابو دأود

Dari Rib'i bin Hirasy dari Abu Mas'ud ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Perkataan pertama yang diperoleh oleh manusia dari perkataan kenabian adalah, 'Jika kamu tidak malu maka berbuatlah sesukamu'." HR Abu Daud (4164)


Bahasa jiwa bangsa. Bahasa pun jiwa agama!

Menulislah, bertuturlah tetapi biarlah bahasamu bersih dan santun, Insya-Allah


Diri sendiri itu adalah hijab Allah yg paling tebal, maka barangsiapa yg mengenal Allah binasalah dirinya!

Ramai manusia yg sesat menyembah diri sendiri kerana menganggap hakikat diri sendiri adalah Tuhan!

Mereka membuang segala hukum-hukum Allah atas mereka dan mereka adalah zindik dalam Islam!

Mereka telah meninggalkan ajaran Nabi Muhammad S.A.W dan menganggap bahawa merekalah hakikat Muhammad, maka mereka jelas terpesong daripada Islam yg sebenar!

Syariat tidak akan berpisah daripada hakikat dan hakikat yg berpisah daripada Syariat adalah dusta dan kebatilan!


بسم الله الر حمن الر حيم
Wahai anakku, berapa banyakkah malam yang dipenuhi dengan bersengkang mata menelaah kitab, tanpa mengetahui apakah yang mendorong kamu melakukannya? Jika niatmu bagi mendapat kesenangan dan sanjungan manusia, maka celakalah kamu. Tapi jika niatmu bagi menghidupkan syariat Nabi Muhammad saw., membentuk akhlakmu dan membendung nafsu amarahmu, sesungguhnya kamu akan berbahagia.

Imam Al-Ghazali

Penghuni-penghuni gua (Al-Kahf):28 - Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keridhaan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (karena) mengharapkan perhiasan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas.

Allah adalah Tuhan Yg Wajibul-Wujud Pencipta sekalian alam. Aku tidak menyembah nama, tetapi aku menyembah Zat Yg Wajibul-Wujud Pencipta sekalian alam!

No comments:

Post a Comment