Monday 17 August 2015

Tasawuf

Wahai hambaKU! AKU tuangkan hamparan bala-ujian yg menyakitkan atas hamba-hambaKU, tetapi mereka masih tidak berganjak walau sedikit pun, maka ketahuilah olehmu, inilah hamba-hambaKU yg sejati dan AKU kasihkan mereka!

Tak mudah hati menyebut Allah sebagaimana mudah lidah menyebutnya!

Kalaulah tidak kerana kurniaan Allah kepadamu —kamu tidak dapat berbuat taat kepada-Nya, hatimu tidak dapat mengingati-Nya, lidahmu tidak dapat menyebut-nyebut nama-Nya!

Janganlah engkau suka membantah kehendak Allah atasmu!


Kesempurnaan makrifatullah zahir pada akhlak dan adab, dia buta dengan selain Allah, akalnya sentiasa bersama Allah dan sentiasa memandang Allah, kehidupannya melalui Syariat Muhammadiyah zahir dan batin, makrifatullah yg sebenar itu ialah engkau mengenal Allah dengan perkenalan daripada Allah Sendiri tampa orang tengah!

- KALAM QADIM


Lapangkanlah dadamu wahai teman!

Kesabaran biar berada di mana sekalipun adalah milik orang yang beriman!

Tak rugi orang yang menyeru kepadanya lebih-lebih lagi orang yang melaksanakannya di dalam dadanya kerana Tuhan!

Tiadalah yg mengujimu itu melainkan Allah, maka hilanglah pandangan makhluk kerana engkau memandang Allah!


بسم الله الر حمن الر حيم
Sebaik-baik dalam masa hidupmu, ialah saat-saat di mana kamu merasa dan mengakui keperluanmu, dan ketika menyedari kekurangan ini, kamu kembali kepada Rabbmu dengan kerendahan itu.

Bila engkau sudah sampai di jalan makrifatullah, jangan sekali-kali engkau memandang sebelah mata terhadap orang lain. Sesungguhnya bukan amalan yang mengantarkan dirimu sampai ke makrifatullah tetapi itu semua anugerah Allah yang diberikan kepadamu. Hendaknya engkau jangan sombong atas pencapain selama ini. Manusia tiada berilmu. Hanya Allah yang berilmu. Kita hanya ibarat botol kosong yang diisi air. Allah lah yang menuang air tersebut. Sewaktu waktu Allah bisa kosongkan botol tsb. Maka jangan sombong,berlakulah dengan rendah diri. Hilangkan dalam hati  "kita merasa dan merasa. Merasa Maha Guru,merasa berilmu, merasa pintar, merasa tahu segalanya. Sudahlah kita ini siapa?  Tahu diri kita  dihadapan Sang Maha Agung. Ibnu Atha'illah berkata:"Tidak semua orang yang mendapat karomah terbebas dari salah."Bahkan mungkin sebagian orang yang mendapatkan karomah itu tidak mampu istiqomah." Ada rahasia-rahasia antara seorang hamba dengan Allah yang tidak boleh dipublikasikan ke umum. Dan ada juga rahasiah  yang boleh dipublikasikan ke umum. Maka berhati-hatilah bila hendak menyampaikan suatu pesan. Semoga kita lebih arif dan bijaksana dalam hal penyampaian. Semoga kita tetap istiqomah dalam beribadah walapun sebijik sawi amalan hati lebih baik daripada segunung amalan anggota tubuh.

Barangsiapa yg mengenal akan dirinya, maka ia akan menjadi seorang hamba Allah yg benar!

Aku melihat bagaimana seorang sufi memanggil-manggil Tuhannya. Dgn santun, penuh pengharapan dan pergantungan. Sungguh aku nengagumi mereka.😭🌹

Wahai hamba-hambaKU yg melakukan dosa dan maksiat, janganlah engkau berputus-asa daripada rahmatKU, sesungguhnya AKU Maha pengmpun lagi Maha Pengasih!

No comments:

Post a Comment